Лошото възлагане и некачествения контрол на строителството се обръщат срещу кметовете и рикушират в създателите на този процес, заяви регионалният министър Иван Шишков пред БНР и допълни, че този модел на възлагане на ремонти по пътищата трябва да бъде променен в бъдеще. За това екипът на ведомството работи усилено.
"Ще направим анализ на състоянието на републиканските пътища, ремонтирани след 2018 г. до сега и ще проведем нови обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка (ТРП) като ще променим реда, по който ще се възлагат ремонтните дейности", подчерта министърът.
По думите му първо трябва да се определи диагнозата, което вече е направено от МРРБ, и сега започва "лечението".
Състоянието на пътищата е такова, защото се правят поръчки за текущ ремонт и поддръжка, а на практика се започват основни ремонти, без разрешения за строеж и най-важното - при липсата на реален качествен контрол.
"Смисълът на моето говорене е обществото да спечели от това, което правим. Трябва да гарантираме чрез законовите механизми такова качество, че да можем веднъж да използваме ресурса, който плащаме, и второ – да ги ползваме по-дълго време, не да ги ремонтираме след няколко години отново", обясни министърът.
Шишков разкри факти от периода на последното правителство на ГЕРБ: укрепване на път – 0,570 метра; основен ремонт на виадукт, два надлеза – един ремонт плюс нов селскостопански надлез, основен ремонт на пътища – 16,2 километра, два моста и осветление на кръговото на Ахелой. Самият регионален министър бил изненадан от данните.
Той отново припомни за огромните проблеми, които е наследил от предишни ръководства в МРРБ, като открои завършването на интерконектора с Гърция и строителството на магистрала "Хемус".
"За магистрала „Хемус - бях казал, че е строителна илюзия. Проблемите там са заложени в начина, по който е започнал процесът още 2018– 2019 година, като са се дали огромни аванси от порядъка на 35% за шест лота, без да има яснота кога ще започне реално строителството им", обясни регионалният министър и подчерта, че това е капан, който вече се обръща негативно към обществото.
По думите му за първите три лота на магистрала "Хемус" е имало логика да се дадат аванси, но дори и за тях строителните фирми сега се опитват да преговарят за индексация.
"Това означава, че механизмът и голямото говорене, че чрез дадените аванси държавата ще спести пари няма логика", поясни Шишков и разкри, че за останалите шест лота на аутобана са дадени авансово около 700 млн. лв. при положение, че за тези участъци дори няма готовност да започне строителство. Оказва се, че за 3 от тях даже няма проекти.
"Не се знае тези пари, кога ще влязат в обръщение, кога ще започне строителството и не вярвам тези фирми да са си купили материалите", изтъкна Шишков.
В България няма условия да бъдат построени магистрали, констатира министърът с уточнението, че големият проблем е, че са малко и огромна част от тях не са планирани.
На въпрос на водещия къде ще отидат гласуваните от Министерския съвет над 776 млн. лв. министърът даде ясен отчет: за зимното почистване за януари и февруари - почти 158 млн. лв., плюс още около 150 млн. лв. за големите и важни инфраструктурни обекти в страната, а именно: за вече завършеното строителство и въведения в експлоатация участък от "Хемус" между Белокопитово и Буховци; за един от лотовете на пътя Видин–Ботевград, където в рамките на 3 месеца се очаква да бъде въведен в експлоатация и да бъде пуснат участък от около 7 километра. С част от сумата ще се финансира и укрепването на свлачище при тунел "Железница" на магистрала "Струма", което е още от 2020 г. и заради което бе спряно строителството. Вече са направени проекти и сега реално ще започне укрепването му, като целта е движението в участъка да бъде пуснато в посока от Гърция към София до 3 месеца. Част от средствата са и за строителни работи на участъка Калотина–Драгоман на магистрала "Европа", който предстои да бъде пуснат в експлоатация.
Министърът обясни, че с 438 млн. лв. ще бъдат платени задължения за ремонти на пътища, възлагани в периода 2020–началото на 2021 г., за които не са били осигурени необходимите средства и това създаде напрежение между държавата и пътния сектор. Той подчерта, че това ще бъде направено само за ремонтите, за които е установено, че са текущи.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
-1840
5
06.02 2023 в 11:21
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
-1840
3
06.02 2023 в 09:20
-1840
1
05.02 2023 в 18:27
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара