Към провалите в здравната и икономическа политика, правителството ни е напът да добави още един - в отношенията ни с Република Северна Македония и най-вече в отношенията между двата ни народа. Този провал няма злободневните и драматични измерения на здравната и икономическа криза. Но пък има стратегически, трайни и в голяма степен необратими последици.
Свидетели сме на опасна комбинация от дипломатическа дилетантщина, предизборен популизъм и цялостна историческа и политическа безпросветност.
Допуснахме да бъдем въвлечени в македонските (доста кални) предизборни борби и по-лошо - да намесим тази стратегическа национална тема в собствената си предизборна кампания.
Тази политика не може, не бива да е предизборна. Тя изисква упорито, дългогодишно и много внимателно дипломатическо усилие. Тя трябва да е основана на тих, хладнокръвен консенсус между политическите сили. А сега се превръща в шумен залог за оцеляването на една партия (ВМРО) и неин инструмент за рекет върху бездруго безпомощния Борисов.
Нашите отношения с РСМ трябва да са подчинени на два стратегически приоритета:
Приятелство между народите и съюз между държавите в рамките на ЕС и НАТО, в т.ч. опазване на целостта на македонската държава и възпиране на сръбската политика на етническо разделение и териториална подялба и категорично изключване на всякакви претенции за малцинство в Пиринския край.
Политиката ни трябва да бъде инструмент за гарантиране на националната сигурност, а не за установяване на "историческата истина".
Въпросът за "общата" или "споделена" история на днешните българи и македонци (половината от нас - братовчеди...) в политически смисъл се свежда до изключване на спорове между двете държави и конфликти между двата народа, а не на всички възможни несъгласия относно политическите възгледи и цели на конкретни исторически личности.
(Такива несъгласия съществуват в изобилие и вътре в националните ни общности - нима ние, като българи, сме стигнали до общ прочит на травматичната, не, трагичната история на ХХ век?! Нима вътре в твърде младата македонска нация има съгласие за историята на македонските земи, с всички въстания, освобождения, разделения и окупации, с терора и братоубийствените борби? Нима ние имаме установена "историческа истина" за неучастието на Серски революционен окръг в Илинденското въстание, за ролята на различните крила на ВМРО в историята ни след 1913 г., за личността на Яне, на когото е кръстен един голям и красив български град, за Майския Манифест, за убийствата на Стамболов и Стамболийски, за Коста Паница, за де факто автономната република на Ванчо със столица в Петрич и окупацията на Кюстендил?)
Публичният спор за национални митологии не обслужва нито един от тези приоритети. Това е жанр от края на XIX и началото на ХХ век. Разговор от типа дали Владислав Ягело е полски, литовски или унгарски крал, дали Ница, в която е роден Гарибалди, е френски или италиански град, дали Елзас е исторически френска или германска област, дали Хаджи Христо Българина е гръцки или български национален герой, дали спецификата на Тексас се дължи на испано-мексиканската му история или на традициите на англосаксонските заселници… Не подценявам тези разговори - но те не са част от съвременната политика. Затова и днешната политика на България среща всеобщо международно неразбиране и съответно - неодобрение.
Да - има един ключов исторически въпрос от значение за днешната и утрешната балканска политика. И той не е кога започва формирането на македонската нация - това е митология, която не може да бъде наложена отвън. Той е, че Пиринският край не е част от този процес, че македонско национално движение в днешните български земи не е имало, няма и няма да има, съответно - не може да става дума за македонско “малцинство” в България. Това е политически въпрос с исторически измерения. Другото е безсмислена война на митове, която неизбежно поставя и двете страни в губещо положение и разрушава крехките мостове между двата народа.
От популизъм, но най-вече от откровена политическа глупост, днешните управляващи поставиха не себе си, а цяла България в безизходица. Ако "отстъпим", подаряваме победа на изкуствената антибългарска пропаганда на сръбските и руски служби в Скопие. Ако наложим вето - създаваме автентични и основателни антибългарски настроения в широки обществени кръгове не само в Скопие, но и в Охрид, Битоля, Щип... Ако "отстъпим" показваме слабост и си признаваме селския бабаитлък. Ако наложим вето - изпадаме в конфузна международна изолация, защото позицията ни (за разлика от гръцката през изминалите десетилетия) никога и никому не е грамотно обяснена. Да не говорим, че българското правителство е бездруго с изключително лош международен образ, а е и единственото в ЕС, в което участват крайни националисти...
Има още малко време - дано нещата не са необратими и е останало пространство за преговори и разумен, ориентиран към бъдещето, компромис. Отлагането, любимата политика на Бойко, не е решение. То носи негативите и на ветото, и на бъдещата "капитулация". В дипломацията седмица е много време. Решение има - и то може лесно да бъде видяно в политическата мисъл, завещана и от Васил Левски, и от Гоце Делчев. Няма държавници, които да го осмислят и приемат.
Б. ред. - Позицията на евродепутата Радан Кънев (ЕНП/Демократична България) е от профила му във фейсбук.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
3005
3
01.03 2021 в 01:15
Проблемът може да се разреши с две изречения, приети и от двата парламента.
1. Българския и македонския парламенти се приемат, че Македония съществува като пълноправен международен субект, със своя история, език и идентичност от 1944г.
2. Парламентите приемат, че историята, историческите събития и личности са общи за двата народа до 1944г.
3. Парламентите приемат, че до датата на подписването на този документ и в двете държави са се използвали недемократични методи за настройване на двата народа един срещу друг.
4. Парламентите осъждат всяка форма на изопачаване на историческите факти и събития от съвременността, насочена срещу добросъседските отношения и обявяват подобни действия за престъпление.
5. Парламентите задължават правителствата си незабавно, но не по-дълго от една календарна година, да премахнат или коригират всички разпоредби и документи противоречащи на този Закон.
6. Парламентите на двете страни задължават правителствата си да предприемат незабавно действия за премахване на границите и ограниченията пред икономическото, културно и човешко сближаване на двата народа и държави.
1894
2
05.11 2020 в 19:46
3000
1
05.11 2020 в 15:33
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара
Koel
Банан, залепен с тиксо за стена, се продаде за 6,2 млн. долара
Деспин Митрев
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)