Децата на възраст между 3 г. и 3 г. и 6 месеца ще бъдат подложени на тест, който трябва да покаже дали могат да учат.
Скрининг тестовете се въвеждат от Министерството на образованието и трябва да оценят степента на риска от възникване на обучителни затруднения. Целта е максимално много деца да бъдат задържани в училище, а не да отпадат. В момента страната ни е с една от най-лошите тенденции в ЕС. През 2016 г. преждевременно напусналите училище са били 13.8%. Само от 2012 до 2016 г. страната ни отбелязва 2% ръст. В същото време, тя е поела ангажимента да свие процента до 11 до 2020 г.
Тестовете са заложени в проект на нова наредба за приобщаващото образование, представен днес от министъра на образованието Красимир Вълчев, зам.-министрите Деница Сачева и Таня Михайлова и съветникът Мария Семерджиева.
Ако родител изрично откаже детето му да мине теста, от детската градина ще се съобразят с това, увериха от МОН за OFFNews.
Проверката няма да бъде приложена още тази година, защото предстои обсъждането проекта, което ще започне през септември, и приемането му.
При 3-годишните ще се прилага скрининг тест, разработен от учени и експерти и съобразен с възрастта на децата, а при установяване на проблем с тях ще се работи целенасочено за преодоляването му, което на тази възраст все още е възможно, увери зам.-министър Сачева. Учителите в детските градини ще бъдат специално обучени да прилагат теста.
Регионалните екипи за подкрепа на деца и ученици със специални потребности ще имат правото да оказват по-голяма подкрепа на детските градини и училищата в съответната област. Те ще могат да изпращат екипи от специалисти – психолози, логопеди, в образователни институции, които нямат такива. Това ще спомогне и за по-добрата връзка между училището и родителите, смятат от МОН.
Детските градини и училищата вече няма да са задължени да определят координиращ екип, който да отговаря за плановете за подкрепа на децата и учениците. За това ще се грижи само един човек - координатор, определен от директора.
В проектонаредбата е предвидено още десетократно намаляване на административната работа на учителите. По сегашните правила педагозите трябва да подготвят годишно около 480 документа за 15 деца с нужда от допълнителна подкрепа за личностно развитие. Планира се броят им да бъде сведен до 45.
Допълнителна подкрепа ще се оказва на децата и учениците с изявени дарби и таланти чрез центровете за личностно развитие. За тях ще има индивидуални учебни планове с цел да бъдат усъвършенствани дарбите им. „За следващата учебна година ще се търси финансиране за стимулирането на такива ученици да участват в национални и международни олимпиади“, каза Сачева.
В училищата ще се провеждат и консултации за кариерно развитие. Педагогическите съветници и психолозите ще им дават въпросници, разработени по проект на МОН, ще се ползват и ресурсите на портала http://orientirane.mon.bg/. Досега около 65 хил. ученици са преминали такова ориентиране, посочи Семерджиева.
В 42 училища в страната са създадени пилотно кариерни центрове, които насочват учениците към подходящите за тях професии. Предвижда се в бъдеще такива центрове да има във всички училища.
Въвежда се процедура за насочване на учениците със специални потребности към продължаване на образованието в профили или професии след VII и X клас.
Акцент ще има и върху грижата за здравето на децата. Училищата трябва да имат занимания по здравно образование, здравословно хранене, първа долекарска помощ в извънкласните форми и часовете на класа.
Провеждане на срещи между учениците и български писатели в училищните библиотеки и съвременното оборудване на помещенията също влиза в плановете на настоящия ръководен екип на образователното министерство.
Промяна има и при отсъствията на учениците. До момента директорите разрешаваха до три дни непосещаване на часовете по уважителни причини. С наредбата разрешението ще дава класният ръководител. Ако се налага ученикът да отсъства до 7 дни, родителите ще подават уведомление до директора. При необходим по-дълъг период решение ще взема педагогическият съвет, каза Таня Михайлова.
Изменя се и досегашното изискване родителите да бъдат уведомявани писмено за предстоящо наказание на ученик. Това ще става и по електронна поща. Ако родителят поиска, той може да се включи в заседанието на педагогическия съвет, както и да присъства на изслушването на детето си. Ако не реагира на имейла си обаче, процедурата няма да бъде спирана.
Проектът на новата наредба, която обобщава повече от 300 становища и мнения на експерти, ще бъде предложен за публично обсъждане до 10 септември 2017 г.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
25665
12
11.08 2017 в 12:42
"Скрининг тестовете се въвеждат от Министерството на образованието и трябва да оценят степента на риска от възникване на обучителни затруднения"
Те тестовете може да са медицински по естество, ама ги налага МОН.
Естествено западни приумици, с цел доброто реализиране на стоката на пазара на труда. Все пак всеки акт за раждане, се разглежда като ценни книжа, чрез които държавата се възползва и взима дългове, въз основа на това колко работоспособни роби и колко платежоспособни консуматори овце има в кошарата.
12415
11
11.08 2017 в 12:26
10538
9
10.08 2017 в 22:46
10538
8
10.08 2017 в 22:38
Последни коментари
Amethyst
Цонев: Момчето порасна, стана лидер и партията го припозна. Доган нека почива
Джендо Джедев
Бедните държави са гневни, че богатите им дават едва 300 млрд. долара за климата
Джендо Джедев
Цончо Ганев на събитие за ''модернизация'' на Китайската комунистическа партия в Пекин
Джендо Джедев
Украйна има одобрението да атакува Русия с френски ракети с далечен обсег
Джендо Джедев
Петков за преговорите: Толкова ли е трудно за ГЕРБ да се откаже от Пеевски?