Прокуратурата не може да разследва президента, докато той е на поста си срещу него няма да се водят процесуални и извънпроцесуални действия, cвъpзaни c peaлизиpaнe нa наказателна репресия. Това се разбира от днешното решение на Конституционния съд по Дeлo №1 oт 2020 г.
На държавния глава и вицепрезидента няма да могат да се повдигат обвинения. Също така те не могат дa бъдат подслушвани, следени и спрямо тях да се прилагат СРС.
Дело №1 бе заведено по искане на главния прокурор Иван Гешев за тълкуване на чл. 103 от Конституцията, свързан c имунитета на президента и вицепрезидента.
Обвинител №1 искаше да разбере кога прокуратурата може да образува проверка или досъдебно производство срещу президента, въпреки имунитета му, а също и какво е държавна измяна, която пък е основание за импийчмънт на държавния глава.
По въпрос пети от тълкувателното питане - Изразът „не може да бъде възбудено наказателно преследване", използван в чл. 103, ал. 4 от Конституцията, включва ли забрана да бъде образувано наказателно производство, когато се открият данни за евентуална престъпна дейност на президента и вицепрезидента, КС обясняява, че при откриване на данни за престъпна дейност на президента или вицепрезидента забраната да бъде възбудено наказателно преследване не препятства започването на наказателно производство.
Според юристи, до които OFFNews се допита това означава, че ако има данни за извършено престъпление от президента, може да започне наказателно производство, но не могат да се водят процесуално-следствени действия. Това обаче не е пречка такива да се водят за други лица от екипа на държавния глава. В случай че в рамките на подобно разследване бъде открито нещо срещу президента, то обвинението ще трябва да изчака края на мандата му.
Тази точка от решението на КС бе коментирана и от проф. Пламен Киров - бивш конституционен съдия.
„Няма пречка, когато органите на предварителното разследване открият факти и обстоятелства, които говорят за наказателна отговорност на президента и вицепрезидента, да започнат наказателно производство. Но Конституционният съд казва: те не могат да извършват както процесуални, така и извънпроцесуални действия, които засягат непосредствено, пряко, техни лични права и свободи. И това засягане би довело до пречки да осъществяване техни конституционни функции”, обясни той пред Нова телевизия.
Дословно решението на Конституционния съд гласи:
Днес, 30.07.2020 г., Конституционният съд се произнесе с тълкувателно решение по конституционно дело № 1/2020 г., образувано по искане на главния прокурор на Република България за даване на задължително тълкуване на чл. 103 от Конституцията.
Приетият диспозитив на решението гласи:
1. По въпрос първи от тълкувателното питане - Припокрива ли се по съдържание понятието „държавна измяна", използвано в чл. 103, ал. 1 от Конституцията, с престъпленията, визирани в Глава първа "Престъпления против Републиката", Раздел I "Измяна" от Особената част на Наказателния кодекс?
Съдържанието на понятието „държавна измяна" по чл. 103, ал. 1 от Конституцията не е тъждествено със съдържанието на понятието „измяна" по смисъла на Раздел I, Глава първа от Особената част на Наказателния кодекс. Като „държавна измяна" следва да бъдат разбирани и други престъпления против Републиката, които държавният глава би могъл да осъществи при изпълнение на конституционно възложените му функции.
2. По втори въпрос от тълкувателното питане - Каква е разликата между използваните в чл. 103, ал. 1 от Конституцията понятия „държавна измяна" и „нарушение на Конституцията" като основания за ангажиране на отговорността на президента и вицепрезидента за действия, извършени при изпълнение на техните функции?
Понятието „държавна измяна" винаги изисква осъществяването на съставомерна престъпна дейност против Републиката.
Понятието „нарушение на Конституцията" обхваща нарушения при изпълнение на функциите на президента или вицепрезидента, които нямат престъпен характер, както и такива, които са съставомерни деяния.
Конкретната преценка, дали „държавна измяна“ или „нарушение на Конституцията“ обосновават отговорност на президента или вицепрезидента се прави единствено от Народното събрание, което само̀ решава дали да повдигне обвинение и след това - от Конституционния съд, когато упражнява правомощието си по чл. 103, ал. 3 от Конституцията.
3. По трети въпрос от тълкувателното питане - Понятията „държавна измяна" и „нарушение на Конституцията", използвани в чл. 103, ал. 1 от Конституцията, включват ли в съдържанието си и извършване на престъпления извън съставите на Глава първа "Престъпления против Републиката " от Наказателния кодекс?
Понятието „държавна измяна“ не включва в съдържанието си извършване на престъпление извън съставите на престъпленията против Републиката.
Понятието „нарушение на Конституцията“ може да включва в съдържанието си и извършване на нарушения, които са престъпления, но различни от престъпленията против Републиката.
4. По четвърти въпрос от тълкувателното питане - Изразът „не може да бъде възбудено наказателно преследване", използван в чл. 103, ал. 4 от Конституцията, ограничава ли се само до действия с процесуален характер?
Възбуждането на наказателно преследване е дейност на органите на досъдебното производство по формулиране на твърдение срещу конкретно лице, че е извършило конкретно престъпление.
Изразът „не може да бъде възбудено наказателно преследване“, използван в чл. 103, ал. 4 от Конституцията означава, че срещу президента и вицепрезидента не могат да бъдат извършвани действия с процесуален и извънпроцесуален характер, които могат да доведат до реализиране на наказателна отговорност и които пряко засягат техните лични права и свободи.
5. По въпрос пети от тълкувателното питане - Изразът „не може да бъде възбудено наказателно преследване", използван в чл. 103, ал. 4 от Конституцията, включва ли забрана да бъде образувано наказателно производство, когато се открият данни за евентуална престъпна дейност на президента и вицепрезидента?
При откриване на данни за престъпна дейност на президента или вицепрезидента забраната да бъде възбудено наказателно преследване не препятства започването на наказателно производство.
6. По шести въпрос от тълкувателното питане - Изразът „не може да бъде възбудено наказателно преследване", използван в чл. 103, ал. 4 от Конституцията, означава ли забрана за извършване на действия с процесуален характер по вече образувано наказателно производство, по което се разкрият данни за престъпна дейност на президента или вицепрезидента?
По вече образувано наказателно производство имунитетът на президента и на вицепрезидента изключва извършването на такива процесуални действия, които са насочени срещу тях и пряко засягат техни лични права и свободи.
Други действия по разследването могат да бъдат извършвани без ограничение.
Решението е прието единодушно.
С него може да се запознаете ТУК.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
11724
9
30.07 2020 в 18:19
Но никъде не пише, че не може да се предприемат наказателни действия срещу действащ премиер!?
316
6
30.07 2020 в 17:21
ОСТАВКА СЪД И ЗАТВОР ЗА бай ТУЛУП и ИНСТРУМЕНТА каскет Каренин !!!
Тричане за милициорския КАСКЕТ....
7014
5
30.07 2020 в 16:41
316
4
30.07 2020 в 14:52
12415
2
30.07 2020 в 13:56
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара