Премахват болничните и помощните училища - децата отиват в масовите

Последна промяна на 11 септември 2015 в 13:17 13390 13

Снимка БГНЕС/Боби Тошев

Детски градини и училища за деца с тежки хронични заболявания и с умствена изостаналост в България няма да има.

Това решиха депутатите, които днес продължиха с окончателното гласуване на Закона за предучилищното и училищно образование с основен вносител бившият зам.-министър на образованието, а сега депутат от ГЕРБ, Милена Дамянова.

В предишните дни те разрешиха държавното финансиране на частните детски градини и училища и въведоха изцяло нова структура на училищното образование, като приеха съответните текстове от проектозакона.

Днес те разписаха, че частните детски градини и училища могат да бъдат учредявани като търговски дружества, кооперации, юридически лица с нестопанска цел или като дружества по законодателството на друга страна членка на ЕС. Те ще имат право да осъществяват дейност след вписване в регистър на институциите в предучилищното и училищното образование. Ако са регистрирани в друга страна от ЕС и осъществяват дейност тук, те ще имат правото да провеждат обучение паралелно по българската и по съответната чужда образователна система и да издават дипломи и на двете страни. Условието е чуждата държава да е издала съответното разрешително.

Урежда се статутът и на вечерните училища. Те, както и досега, ще могат да обучават младежи, навършили 16 г., но вече ще се допуска и приемът на навършили 14 г. Вечерните училища могат да обучават за получаването на основно и средно образование, да дават професионална квалификация. Те ще могат да организират обучението също в самостоятелна, индивидуална и комбинирана форма.

Остава и възможността за разкриване на духовни училища.

И докато тези текстове бяха приети без много дебати, следващите предизвикаха словесни "престрелки" в залата.

Те предвиждат премахване на училищата за деца с хронични заболявания - болнични и оздравителни, помощните училища, в които сега се настаняват децата с умствена изостаналост. Училища за деца с множество увреждания също не са включени в законопроекта. Част от тези училища ще се закрият, други ще се преобразуват.

След приемането и обнародването на закона специалните училища ще са единствено за: деца със сензорни увреждания (с увреден слух и/или зрение); за деца с противообществени прояви (възпитателни училища интернати) и за деца, лишени от родителски грижи или нямат подходящи условия за живот у дома, както и за извършили противообществени прояви.

Специални детски градини също вече няма да има. Те ще бъдат преобразувани след окончателното приемане и обнародване на закона, става ясно от преходните и заключителни разпоредби.

В специалните училища за деца със сензорни увреждания по изключение ще може да се приемат деца, навършили 2 г. или деца във възраст за ясла (от 10 месеца до 3 години).

Тежко болните деца и децата с умствена изостаналост ще трябва да бъдат интегрирани в масовото училище, с помощта на Центровете за подкрепа на личностното развитие.

Текстовете за специалните училища срещнаха сериозни критики още при обсъжданията им в комисията по образование. Предложенията за изменение на тези текстове от народни представители или групи народни представители са осем. Нито едно от тях обаче не беше прието в пленарна зала, а остана предложения текст от комисията, чийто председател е Милена Дамянова.

В пленарната зала днес БСП обвиниха управляващите, че закриването на съществуващите училища за деца със специални нужди ще създаде допълнителни проблеми на децата и техните родители, защото не всички са способни да се интегрират.

Кристиан Вигенин заяви, че това отношение към децата с подобни проблеми е показателно за отношението на управляващите към обществото.

"Толерантността в българското училища не е на това ниво, за да осигури спокойствието на тези деца", предупреди той и подчерта, че така "тези деца и техните родители се наказват".

В отговор Галя Захариева от ГЕРБ, заяви, че за вносителите всички деца са еднакви и промените са в правилната посока. Тя подчерта, че е време тези деца да бъдат извадени от изолацията, в която са сега. По думите ѝ от БСП не разбират цялостната философия на законопроекта. Тя обясни, че има деца, които са с по-леки проблеми и за тях ще е по-добре да се интегрират. По думите ѝ не става дума за закриване, а за преобразуване на училищата за деца с специални потребности.

Според приетите днес текстове, центровете за подкрепа на личностното развитие са за:

- развитие на интересите, способностите, компетентностите и изявата в областта на науките, технологиите, изкуствата и спорта;

- кариерно ориентиране и консултиране;

- превантивна, диагностична, рехабилитационна, корекционна и ресоциализираща работа с децата и учениците;

- ресурсно подпомагане на децата и учениците със специални образователни потребности;

- педагогическа и психологическа подкрепа;

- прилагане на програми за подкрепа и обучение за семействата на децата и учениците с увреждания (с това ще се занимават Центрове за специална образователна подкрепа).

Ученическите общежития и астрономическите обсерватории и планетариуми също вече ще са такива центрове, пише в законопроекта. Центровете за подкрепа на личностното развитие ще са общински и дейността им ще се урежда с правилници, приети от съответния общински съвет. Те няма да бъдат длъжни да изпълняват всички изброени функции. Центровете за специална образователна подкрепа може да са общински или държавни, а дейността им ще се урежда с правилник, утвърден от министъра на образованието.

Специалните училища остават държавни. Такива ще продължат да бъдат и българските училища в чужбина, училищата към затворите и създадените по силата на международен договор.

Депутатите приключиха гласуването на закона с тези текстове, тъй като дойде времето за петъчния парламентарен контрол.

Предстои им да приемат текстове, които разрешават децата, вкл. тези със специални потребности, да учат по индивидуален план, при който ученикът не повтаря класа, не получава оценки по шестобалната система, а е оценяван с: „постига изискванията”, „справя се” и „среща затруднения”.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

15.09 2015 в 00:51

Ще ви разкажа как е в Германия: там децата със специфика са в масовите у-ща, но в отделни паралелки . Хем са в конвенционалното у-ще, хем не са . Обучават се от специално обучени хора по специална програма, достъпна за тях . Интегрирането им става по време на масови мероприятия на у-щето- празници , спортни изяви, игри, посещения на центрове за изкуства и мн. др. Връстниците им ги приемат нормално , защото още малки са свикнали да гледат по улиците, по магазините хора в инвалидни колички, деца със специфични нужди, които там никой не крие от обществото. Всички са навън и се чувстват пълноценни граждани, с изградената им среда за достъп до всяко едно кътче . Решението в Б-я трябва да е в тази насока- интеграция, но само за тези, които могат ! Питам къде отиват децата , които са с тежки увреждания и НЕ МОГАТ да бъдат интегрирани ?Има много такива деца ! УПРАВЛЯВАЩИТЕ НИ СА ЧИСТИ МАЛОУМНИЦИ !!!

13.09 2015 в 07:05

Напълно съм съгласна с Ани. Адмирации за поста.Освен, че един педагог в начален, гимназиален или прогимназиален етап няма квалификация и право да преподава на деца с недъг, има много други странични негативни ефекти към психиката на децата. И аз имам деца с недъг в масово училище и е ужас. Извинявам се и да не дава Господ, но все пак за да интегрираме едно дете увреждаме още 24. За мен този закон е меко казано излагащ простотията от високите нива. Но хора, които не са срещали тези перипетии няма как да разберат.

12.09 2015 в 19:01

А някой от тия така наречени дупетати помисли ли за децата и младежите които имат здравословни проблеми и се обучават в така наречените СУПЗ социално учебно професионално заведение или бившите УПП-ТРУД където се придобива професионално образование и квалификация или тия деца кучетата ги яли-те са НИКОИ.!!!

12.09 2015 в 16:53

Коментарите ме карат да се срамувам, че съм Българка! Толерантност - няма такова понятие!!!

12.09 2015 в 16:44

Хора, не сте прави! Имам дете с двигателни увреждания, което завърши образованието си в нормално училище! Децата са много толерантни, учителите също! Да, в началото трябваше да съм всеки ден там, но товабеше мое задължение. И то по времето, когато такива деца не се интегрираха!
И към коментара на Ани, която и да си: Звучиш малоумно и бездушно с това посредствено мислене и тези злобни и бездушни коментари! И ДА, няма да се оправим, докато мислим така!

12.09 2015 в 15:14

Явно е че,на политиците им трябва, прост народ/стадо овце/,зомбита.Идиоти!

12.09 2015 в 11:54

Учителите и родителите трябва да възпитават децата си на търпение и толерантност към по-различните....За съжаление обаче, нито учители, нито родители имат такова възпитание.

12.09 2015 в 04:52

Винаги в класовете е имало някой нормален по-слаб който са го бъзикали но не е бил с умствена изостаналост. Сега изостаналите ако учат в нормални училища не ми се мисли как ще се подиграват с тях.

11.09 2015 в 19:17

Има деца за които е мъчение да бъдат в юасово училище,родителите са за помощните училища и те са спасение за тях, когато стане наистина трудно.Често децата имат нужда от придружител,ако са в масово училище и майките не могат да работят и да отдъхнат. В помощните хората са обучени и средата е пригодена.С този закон ще обрекът децата на самота и изолацоя

11.09 2015 в 17:46

Видяла жабата,че коват коня и вдигнала крак.Степента на развитие на обществото в БГ не позволява такива неща,като интеграция на хора с увреждания.Депутатите си мислят,че като откопират една система оттук-оттам ще покажат колко са умни и напредничави.Да,ама не.Пет човека решават какво ще се случи в държавата,а останалата намърдала се на топло смрад,гласува единно и безмозъчно,без изобщо да отчита състоянието на обществото.Не им стига на тия хора,че са ощетени от природата,ами сега и изродите от ГЕРБ им се паднаха да им решават проблемите.Ние не можем елементарни удобства да им създадем,а сме тръганали да им решаваме екзистенциалните проблеми.Щеше да е смешно ако не беше тъжно.