Лекари, учители и родители се обявиха против намерението на Министерството на образованието, младежта и науката да закрие болничните училища със закон. Промяната е записана в проектозакона за предучилищното и училищното образование, приет от Министерски съвет и внесен за обсъждане в Народното събрание.
Проектът за нов закон на първо място е дискриминиращ в тази му част, убедена е Елка Смерикарова, директор на 99-о ОБУ в София.
След приемането му няма да съществуват не само болнични (сега те са 4 в страната), а и помощни училища. Последните или ще се преобразуват (в общинско училище или център за работа с деца), или ще бъдат закрити.
„Проектът предлага на децата с различни заболявания само две възможни форми на обучение – индивидуална и самостоятелна. Това ограничава правото им на достъп до качествено образование. След закриването на част от училищата много деца реално ще отпаднат от образователната система", сподели тя.
Опасенията на родители и учители са, че различните деца ще бъдат изхвърлени от неподготвената за интеграцията им училищна среда.
Проектозаконът предвижда децата, които сега са в специализирани училища, да бъдат прехвърлени в общите, а за интеграцията им там да работят т. нар. ресурсни учители. Според Смерикарова обаче в неспециализираните училища няма достатъчно подготвени специалисти, които да работят адекватно с децата.
„Отделен е въпросът, че не всеки учител би се съгласил да работи като ресурсен. Много учители ми казват, че не могат да работят това всеки ден. Работата е много специфична и е свързана с личен избор. Не може да се върши от човек, който не е специално обучен за целта“, споделя тя.
В 4-те болнични училища работят 27 подготвени преподаватели по общообразователните предмети. „По-добре е да се помисли как да се разшири дейността им, а не да се затварят“, категорични са родители на болни деца.
Директорката на 99-о ОБУ определи като абсурдно предвиденото изискване от 30 последователни учебни дни, в които детето да отсъства, за да се обърнат родителите към съответното регионално управление на образованието (сега регионални инспекторати) и да му бъде разрешен достъпът до образование. "Това прави най-малко 45 календарни дни, а като се прибавят и евентуални ваканции, включително непредвидените през зимата, срокът може да се окаже и два месеца."
„В момента екип от учители на болничното училище се намира ежедневно в болницата и осигуряват на детето обучение от първия ден, в който състоянието му го позволява. В същото време освен учителите в екипа влизат още психолог, логопед, медицинско лице. Те не само обучават децата, а им осигуряват и емоционална и психическа подкрепа, което е изключително ценно“, разясни Смерикарова.
Въпреки притесненията и аргументите срещу затварянето на болничните училища от МОМН са категорични, че въпросът вече е решен.
"Болничните училища са със затихваща функция. Средногодишният прием за страната е едва 235 деца", заяви Грета Ганчева, държавен експерт в отдел "Подкрепа на развитието. Специални училища. Интеграция" в Министерството на образованието, младежта и науката.
Според Елка Смерикарова обаче цифрата е почти десет пъти по-голяма – над 1500 – 2000 деца годишно.
Думите ú подкрепи Теодора Арменкова, председател на Националния съвет на хората с увреждания: „Има добра европейска практика, що се отнася до тези училища. Те дават по-добро и по-евтино образование на децата, които се нуждаят от него“.
Годишната издръжка, която държавата плаща за дете в такова училище, е 1400 лева. Почти двойно по-висока - 2400 лева, е сумата за ученик, обучаващ се индивидуално.
На подозренията, че истинският мотив за предложеното закриване на училищата от МОМН е финансов Ганчева отговори: „Въпросът никога не е бил финансов. Мислим първо за децата".
В същото време в интервю за OFFNews.bg от преди месец зам.-министърът на образованието Милена Дамянова заяви:
"Сега училището получава средства от държавата за обучението на ученика. Когато се разболее и влезе в болница, го обучават на място учители от болничното училище, което получава финансиране за същия ученик. Същевременно първото училище продължава да получава субсидия от държавата. Така се получава двойно финансиране. Съмнявам се какъв е ефектът по отношение на образованието."
Родителите обаче са на страната на защитниците на болничните училища.
„Детето ми не може да бъде обучавано в общообразователно училище. Рада не можеше да сяда на чин, не можеше да се ориентира в пространството. Благодарение на работата с екипа от специалисти в болничното училище тя преодоля много трудности. Сега реди сама пъзели, разпознава и посочва буквите, научи се да брои. И за мен, и за нея това е най-добрата форма на обучение", разказа Поля Томова, майка на ученичка в 99-о училище.
Проектозаконът за предучилищното и училищното образование вече е внесен в Народното събрание и беше обсъждан в комисията по образование на първо четене.









































Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
08.11 2013 в 13:33
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
24.04 2012 в 14:40
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
24.04 2012 в 13:24
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
21.04 2012 в 13:55
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
20.04 2012 в 13:28
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
18.04 2012 в 22:30
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
18.04 2012 в 20:51
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Pornhub разкри руската братушка: Гледат основно трансджендър порно
Насилник крещял на жена си, докато я пребива: Аз казах ли ти, че ако ме излъжеш, ще те убия
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години
Американски посланик: Европа има нужда от електрошок, много харчи