Quantcast

Учители и родители против закриването на болничните училища

Вероника Шербанова Последна промяна на 18 април 2012 в 19:10 4316 7

Родители и учители се обявиха против затварянето на болничните училища. Снимка: БГНЕС
Родители и учители се обявиха против затварянето на болничните училища. Снимка: БГНЕС

Лекари, учители и родители се обявиха против намерението на Министерството на образованието, младежта и науката да закрие болничните училища със закон. Промяната е записана в проектозакона за предучилищното и училищното образование, приет от Министерски съвет и внесен за обсъждане в Народното събрание.

Проектът за нов закон на първо място е дискриминиращ в тази му част, убедена е Елка Смерикарова, директор на 99-о ОБУ в София.

След приемането му няма да съществуват не само болнични (сега те са 4 в страната), а и помощни училища. Последните или ще се преобразуват (в общинско училище или център за работа с деца), или ще бъдат закрити.

„Проектът предлага на децата с различни заболявания само две възможни форми на обучение – индивидуална и самостоятелна. Това ограничава правото им на достъп до качествено образование. След закриването на част от училищата много деца реално ще отпаднат от образователната система", сподели тя.

Опасенията на родители и учители са, че различните деца ще бъдат изхвърлени от неподготвената за интеграцията им училищна среда.

Проектозаконът предвижда децата, които сега са в специализирани училища, да бъдат прехвърлени в общите, а за интеграцията им там да работят т. нар. ресурсни учители. Според Смерикарова обаче в неспециализираните училища няма достатъчно подготвени специалисти, които да работят адекватно с децата.

„Отделен е въпросът, че не всеки учител би се съгласил да работи като ресурсен. Много учители ми казват, че не могат да работят това всеки ден. Работата е много специфична и е свързана с личен избор. Не може да се върши от човек, който не е специално обучен за целта“, споделя тя.

В 4-те болнични училища работят 27 подготвени преподаватели по общообразователните предмети. „По-добре е да се помисли как да се разшири дейността им, а не да се затварят“, категорични са родители на болни деца.

Директорката на 99-о ОБУ определи като абсурдно предвиденото изискване от 30 последователни учебни дни, в които детето да отсъства, за да се обърнат родителите към съответното регионално управление на образованието (сега регионални инспекторати) и да му бъде разрешен достъпът до образование. "Това прави най-малко 45 календарни дни, а като се прибавят и евентуални ваканции, включително непредвидените през зимата, срокът може да се окаже и два месеца."

„В момента екип от учители на болничното училище се намира ежедневно в болницата и осигуряват на детето обучение от първия ден, в който състоянието му го позволява. В същото време освен учителите в екипа влизат още психолог, логопед, медицинско лице. Те не само обучават децата, а им осигуряват и емоционална и психическа подкрепа, което е изключително ценно“, разясни Смерикарова.

Въпреки притесненията и аргументите срещу затварянето на болничните училища от МОМН са категорични, че въпросът вече е решен.

"Болничните училища са със затихваща функция. Средногодишният прием за страната е едва 235 деца", заяви Грета Ганчева,  държавен експерт в отдел "Подкрепа на развитието. Специални училища. Интеграция" в Министерството на образованието, младежта и науката.

Според Елка Смерикарова обаче цифрата е почти десет пъти по-голяма – над 1500 – 2000 деца годишно.

Думите ú подкрепи Теодора Арменкова, председател на Националния съвет на хората с увреждания: „Има добра европейска практика, що се отнася до тези училища. Те дават по-добро и по-евтино образование на децата, които се нуждаят от него“.

Годишната издръжка, която държавата плаща за дете в такова училище, е 1400 лева. Почти двойно по-висока - 2400 лева, е сумата за ученик, обучаващ се индивидуално.

На подозренията, че истинският мотив за предложеното закриване на училищата от МОМН е финансов Ганчева отговори: „Въпросът никога не е бил финансов. Мислим първо за децата".

В същото време в интервю за OFFNews.bg от преди месец зам.-министърът на образованието Милена Дамянова заяви:

"Сега училището получава средства от държавата за обучението на ученика. Когато се разболее и влезе в болница, го обучават на място учители от болничното училище, което получава финансиране за същия ученик. Същевременно първото училище продължава да получава субсидия от държавата. Така се получава двойно финансиране. Съмнявам се какъв е ефектът по отношение на образованието."

Родителите обаче са на страната на защитниците на болничните училища.

„Детето ми не може да бъде обучавано в общообразователно училище. Рада не можеше да сяда на чин, не можеше да се ориентира в пространството. Благодарение на работата с екипа от специалисти в болничното училище тя преодоля много трудности. Сега реди сама пъзели, разпознава и посочва буквите, научи се да брои. И за мен, и за нея това е най-добрата форма на обучение", разказа Поля Томова, майка на ученичка в 99-о училище.

Проектозаконът за предучилищното и училищното образование вече е внесен в Народното събрание и беше обсъждан в комисията по образование на първо четене.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

08.11 2013 в 13:33

Само една забележка - не е вярно, че в самостоятелна форма на обучение могат да се запишат само лица над 16 г.!
Освен това и за двете форми на обучение могат да бъдат приети и даровити деца без медицински причини!
Към мотивите/причините за преминаване към индивидуално обучение спадат и семейните такива - например, пътуване в чужбина и посочените в т.5 по-горе.

24.04 2012 в 14:40

Зорница, :) децата,лекувани в болниците, са много повече от 235.Просто МОНМ изисква справка от болничните училища само за децата с 30 и над 30-дневен престой през изминала учебна година,защото на тази база се формира бюджета.Същото това Министерство не отчита заниманията и престоя на деца с 20 ,25 ,29 дни дори-това са ученици обхвани,за които е била полезна работата с болничните учители,защото не са пропуснали материал,взет в училището,от което са.Как си представят власт имащите учители да прогнозират колко ще продължи престой в болница на новопостъпило дете,всеки ден до 30-я ден да броят и отбелязват само на календар колко дни са изтекли и на 31-я ден да започне обучение.Това не се е случвало никога в болнично училище - децата се обучават от първия ден,който позволява тяхното здравословно състояние.Броят им е в пъти по-голям от 235 през всяка една учебна година.Така че МОНМ трябва да отчете,че заплаща за 235,а са обучавани много повече деца - т.е. финансово изгодно е този тип училище.

24.04 2012 в 13:24

А след време, когато се окаже, че тези училища всъщност са нужни, ще са необходими много средства те да бъдат възстановени, а много от опитните хора, работещи в тях, ще бъдат безвъзвратно загубени за каузата. Едва ли тези училища са толкова сериозен разход, не проумявам доводите за премахването им. Едва 235 деца...Жалко, че не са хоспитализирани повече, ли трябва да значи, че не ни излиза сметката. Това не е фирма. Защо при по-дълъг болничен престой финансирането за дете не се прехвърля към болничното училище?

21.04 2012 в 13:55

Според проектозакона за предучилищното и училищното образование, разликите са следните:
1. В индивидуалната форма на обучение се създава индивидуален учебен план, само за съответния ученик. При самостоятелната ученикът следва стандартния учебен план, по който учат съучениците му в дневна форма на обучение.
2. При индивидуалния план учебните часове се провеждат в училището. Ако състоянието на детето не позволява това, часовете се провеждат в болница или в домашни условия. При самостоятелния ученикът се подготвя сам вкъщи и се явява само за изпити в училище.
3. В самостоятелна форма на обучение могат да преминат деца, които не могат да учат в дневна форма поради степен на увреждане (удостоверено от лекарска комисия - ЛКК, ТЕЛК, ДЕЛК или НЕЛК). В индивидуална могат да учат деца, които, поради заболяване, отсъстват над 30 учебни дни (това не са деца с увреждане).
4. В самостоятелна форма могат да учат само навършилите 16 години. При индивидуалния план няма възрастово ограничение.
5. Ако един ученик иска да завърши в срокове, различни от общоприетите - например да вземе две учебни години в рамките на една календарна, трябва да мине в индивидуална форма на обучение, не в самостоятелна.

20.04 2012 в 13:28

Властта,както винаги се случва в България,мисли единствено и само за пари.Всяко едно дете има право на образование,казва Законодателят.И болничните училища дават възможност,вече повече от 50 години болните деца,онези,които са хоспитализирани,да бъдат обучавани,независимо,че не са сред своите съученици.Чрез това специално училище,лежащо болните ученици учат ,не се явяват на изпити,не се тормозят от факта,че може да повторят - до тях има ежедневно педагози.Сега МОНМ решава,че тази ,доказала себе си структура , не е ефективна и решава да експериментира .Няма ясно начертан план какво ще се случи,как ще се случи,просто с лека ръка се ликвидира действащото,работещото.Няма градивност в България,няма мисъл.

18.04 2012 в 22:30

Разликата според мен е във формата на обучение - индивидуално е когато с ученика се занимават персонално целия набор учители, които са необходими, а самостоятелна подготовка е когато детето по своя инициатива се подготвя и само се явява на изпити, т.е. подготовката е в домашни условия без учители.

Друг е въпроса, болните деца дали ще са достатъчно дисциплинирани за да го правят.
Общо взето целта на министерството е чисто дискриминационна - да проведе естествен отбор - децата с увреждания да отпаднат от трудовия пазар и да не заемат места за в бъдеще.

18.04 2012 в 20:51

Ама моля някой по-умен да ми преведе това "Проектът предлага на децата с различни заболявания само две възможни форми на обучение – индивидуална и самостоятелна"!...тъпа съм, не схващам разликата между индивидуална и самостоятелна форма на обучение