Как ще се осъществи предучилищното обучение за децата в детските градини, които са затворени или работят частично в условията на извънредно положение? Отговор на този въпрос даде тази сутрин министърът на образованието Красимир Вълчев, който даде пресконференция в Министерския съвет за организацията на приключване на учебната година и работата в детските градини.
"Ние с Националното сдружение на общините сме изпратили препоръки за взаимодействие с децата чрез родителите – предоставяне на консултации на родителите. При деца в предучилищна възраст не е подходящо, не е препоръчително продължителното взаимодействие с екрани на електронни устройства. Не е възможно да се осъществява такова без участието на родителите и затова сме препоръчали до половин час работа с електронни устройства на децата, останалото време – чрез родителите", каза той.
Така на практика децата ще могат да работят дистанционно с възпитателите си до половин час дневно чрез компютри и таблети. Останалата част от материала, който трябва да усвоят, ще бъде "преподаден" първо на родителите от възпитателите, а майките и бащите ще имат задачата да го предадат на децата си.
Седмица за седмица ще се преценява дали градините могат да бъдат отворени, посочи министърът.
"Към настоящия момент считаме, че рискът от ежедневно многочасово взаимодействие на множество деца в група е голям. Ако коефициентът на заразяване в момента е до 1.5, той може в такава група да бъде над 10. Нашите непредставителни проучвания показват, че между 30 и 40% от родителите биха си пуснали децата, ако се отворят детските градини, но дори и този процент означава между 70 и 85 хил. деца, които ежедневно се водят до детската градина от родителите и взаимодействат в група, дори тези групи да са до 10 деца.
Считаме, че тази и следващата седмица тези мерки не трябва да се предприемат, но решението на въпроса е предмет на ежеседмичен анализ, в зависимост от епидемичната ситуация", каза Вълчев.
По думите му през лятото - когато вирусът позатихне - ще се осигурят повече дейности в училищата и детските градини, в това число и дейности по интереси.
"Имаме планирани множество такива дейности по интереси за юни месец, както и дейности за преодоляване на образователни трудности. Те ще се провеждат присъствено, само ако е подходящо. Ще анализираме ситуацията всяка седмица.
Учениците от първи до трети клас приключват учебната година в края на този месец и би било добре да има дейности по интереси, пък дори да са един, два часа дневно. Водим такива разговори със синдикатите. Мисля, че можем да осигурим такава възможност за голяма част от децата. Тези дейности, ако ограниченията в този им вид продължат, ще се провеждат в електронна среда. Ако се подобри ситуацията, ще се провеждат присъствено или частично присъствено в малки групи, включително голяма част от дейностите могат да се провеждат и на открито", каза той.
"Препоръчали сме там, където учителите участват в такова обучение, в зависимост от степента на ангажираност, два или три от пет дни да им се броят за работни", каза министърът.
Друг проблем - извън усвояването на материала - е свързан с изчерпването на отпуските на педагогическия и непедагогическия персонал.
"Получихме вчера официално предложение от Синдиката на българските учители да увеличим отпуска на непедагогическия персонал – предложение, което по принцип подкрепяме и вероятно ще сключим анекс към колективния трудов договор, тъй като за голяма част от непедагогическия персонал вече са се изчерпали мерките."
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
''Най-доброто предстои!''. Пеевски сменя устава на ДПС в НДК (видео, снимки)
Депутатите ще разгледат Бюджет 2025 на 7 януари
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург