Новите данни на социологическата агенция "Мяра" на Първан Симеонов сочат, че за идеята има "продължаващ попътен вятър" в обществото, но с повече условности.
На профила си във Фейсбук Първан Симеонов публикува данни за общественото мнение по темата с преподаването на религия в училище. Социологът анонсира въпросното изследване по време на дискусията по темата, организирана от просветния министър Красимир Вълчев.
Симеонов уточнява, че публикува данните в личния си профил, а не на страницата на "Мяра", защото е на мнение, че едва когато има конкретизация на плана на МОН, той ще може да подлежи на сериозна социологическа верификация. "Докато този момент дойде, всичко ще е бъде лабораторно, експериментално и дискусионно", добавя той.
Данните са събрани от независимата програма на "Мяра" "лице в лице". Проучването е проведено между 3 и 13 април сред 807 души. Максималното стандартно отклонение е ±3,5 при 50% дялове. 1% от извадката се равнява на около 54 000 души.
Въпросът, поставен пред участниците в изследването, е поставен така:
"Обсъжда се в училищата, вместо досегашното свободно избираемо изучаване на религия, да се въведе задължително избираемо изучаване на религия от най-ранна ученическа възраст. В тази задължителна програма ще може да се избира изучаване на религия или алтернативно етика, философия и история на религиите. Независимо дали сте вярващ/а и коя е Вашата религия, моля за всяко едно от следните да ми кажете дали одобрявате, или не одобрявате Вие лично?".
- Да се изучава религия християнство като задължително избираем предмет в училищата;
- Да се изучава религия ислям като задължително избираем предмет в училищата;
- Да се изучава общ предмет за добродетелите в различните религии."
Резултатите са следните:
- 34,2% одобряват да се изучава религия християнство като задължително избираем предмет в училищата - срещу 46,5%, които не одобряват. Останалите не могат да преценят;
- 15,7% одобряват да се изучава религия ислям като задължително избираем предмет в училищата, но 70,1% не одобряват. Останалите не могат да преценят;
- 41,2% одобряват да се изучава общ предмет за добродетелите в различните религии, а 43,4% не одобряват. Останалите не могат да преценят.
Първан Симеонов предупреждава за възможността учениците да бъдат делени на учещи едната и другата религия:
"Разбира се, контрааргументът е, че е по-добре изучаването на ислям да е държавна работа, а не работа на "вносни" духовни практики. Казано съвсем кратко. В същото време, това може да се окаже едно от най-мащабните изучавания на ислям в Европа. При това - на Балканите. Не обсъждам религиите, обсъждам практическия еспект.
Въобще, данните се подчиняват на етнос (религия), но и на възраст. Най-младите са най-против. Това също е очаквано. Като че ли родителите на ученици са и по-скептични.
Тук светва и втората червена лампа: общите мнения са в нормата, но родителските мнения са по-тревожни. Следователно: нужно е ясно обяснение как на практика ще се случва преподаването.
Надявам се колеги да продължат да изследват темата също и да влезем в разговор. Приемам всякакви корекции и идеи.
В обобщение: темата не среща обществена съпротива, каквато при други управленски идеи в годините често се открива. За сравнение - съвсем примерно - давам отношението към актуалната тема за еврото: там имаме съотношение 39% "за" при 57% "против". Но идеята би могла да бъде приета най-вече като възпитание в добродетели. Ако се превърне в налагане на религии, тя може да предизвика обществен проблем."
Ружа Райчева
Ружа Райчева завършва "Политически мениджмънт и консултиране" в СУ "Св. Климент Охридски". Преди това се е занимавала с класическа музика и театър. Интересува се от вътрешна политика, медии, култура и международни отношения. Присъединява се към екипа на OFFNews през април 2021 г.











































Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Тръмп-младши: Баща ми е непредсказуем, възможно е скоро да се откаже от Украйна
Тръмп-младши: Баща ми е непредсказуем, възможно е скоро да се откаже от Украйна
Истини и лъжи за цифровото евро