Oсмoто издание на най-големия фестивал в България за независимо сценично изкуство - АСТ Фестивал за свободен театър - ще се проведе от 19-ти до 25-ти октомври в София. Публиката отново ще има възможността да види витрина на най-доброто от съвременната българска независима сцена, международна селекция и богата паралелна програма със специални събития, дискусии, уъркшопи и гости от над 10 държави.
Предстоящото издание е под надслов POST-POST и се стреми да улови пулса на времето в мрежата от смисли – от „постмодернизъм“ и „постдраматично“, през „постдигитално“, до постовете в социалните мрежи, оплитащи ни в безкраен поток от информация.
Затова и фокусът на българската селекция е експериментът на ръба на познатите жанрове. Тя ще покаже осем ярки представителя на откривателския дух в сценичното изкуство. От документалния театър, през съвременния танц и пърформанс, до интерактивните формати, сетивната инсталация и психодрамата, всеки от спектаклите развива собствен сценичен език, за да комуникира своите послания.
Един от акцентите, които естествено се оформят в програмата, е политическата и социална трансформация на обществото, както и ролята на изкуството в тези промени. Театралното представление “Опиянение и гняв. Изследвания върху авторитарния характер” (19.10, театър “Азарян”) ще постави под въпрос желанието, което поражда авторитаризма и динамиките, които се явяват двигател на масови социални движения с цел обществена промяна.
Промяната е фокус и в европейската копродукция “Invisible republic #stilllovingtherevolution” (25.10, в театър “Азарян”), която разглежда концепцията за радикална демокрация през призмата на революцията и мястото на жената в нея.
Темата ще бъде продължена от дискусията “Говорейки за революция?” с участието на германския издател КД Волф, писателя Георги Господинов, директора на германския колектив andcompany&Co. и артистичния директор на прочутия независим театър “Арка” в Прага.
Темата за феминизма и женското тяло е сред най-актуалните в света на изкуството в последната година. Тя се появява в “Съвършено розово” (21.10, 18:00 в ДНК) – танцов спектакъл, който разглежда женското тяло като субект на действие и въздействие, като употребява вече наложени еротизирани стереотипи и образи.
“Still to come. A feminist pornscape” (22.10, 20:00ч., в „Червената къща“) ще покаже по експлицитен начин женската сексуалност и ще свърже зрителя с детското му Аз, в чието съзнание не съществуват рамки за възраст, пол и сексуална "чистота".
Границите между психиката и физиката, между вътрешния и външния ни свят са централни в много от постановките. „Интервюта с душата“ (21.10, 20:00ч., галерия „Етюд“) е представление-провокация в сферата на взаимоотношенията тяло-душа през призмата на изкуството и психодрамата. Премествайки границите между изпълнителското изкуство и визуалната инсталация, колективният ритуал „PURE“ (20.10, ДНК) изследва влиянието на въображението върху възприятието ни за реалност и човешки взаимоотношения.
“Историята на вчерашния ден” (22.10, 18:00 ч., галерия „Етюд“) е невербален спектакъл, в което шестима артисти мечтаят с несигурни намерения, давайки внимание на усещането ни за самота, дори в присъствието на околните. “Щастливият Бекет” (20.10, 20:00 ч.,„Червената къща“) е интерактивно театрално представление, който се изгражда от текстове на зрителите, присъстващи в залата.
Процесът на изграждане и разрушаване и връзката им с движението са силно центрирани в живота на всеки един от нас, като заемат различни форми и проявления. “This is how we do it” (20.10, 18:00 ч., „Червената къща“) е израелска хиперактивна физическа театрална комедия, която поставя под въпрос цялостния смисъл на битието ни, разгледано като поредица от ежедневни движения. Принципът за разрушение е ключов във френския пърформънс “Buffet A Vif / Smashed to pieces.” (23.10, от 20:00 ч. в ДНК), който излага наяве изпълващото чувство от акта на чупенето и щастието от изграждането наново, като форма на емоционално освобождение от миналото.
Единствената българска премиера „Мовименто/Вариации“ (24.10, 20:00 ч., ДНК) обръща внимание на движението като хореография, като природна и житейска потребност, на движението като разпространение на идеи, на дигиталната динамика, миграционни процеси и т.н. „Което остава” (24.10, от 16.30 и 18.00 ч. в „Червената къща.“) е документален вербатим спектакъл-променада, в който зрителят поема между три знакови софийски улици, за да стане част от паралелния живот на града, от ‘невидимото' му движение през очите и разказите хората, които отговарят за събирането на боклука.
Международната паралелна и образователна програма на ACT Фестивал за свободен театър също търси пресечната точка между българската публика и театрално поле, международния опит и универсалните теми, където те се срещат. Сред темите са лекции и споделяне на опит за драматургия и нови режисьорски, репетиционни и кастинг подходи, работилници за радикално сценично присъствие и уъркшопи за ефективна емоционална и сетивна връзка между актьор и публика.
Пълната програма на ACT Фестивал за свободен театър можете да видите на сайта на фестивала и на Фейсбук страницата му.
АСТ Фестивал за свободен театър 2018 се реализира с финансовата подкрепа на Столична община, Министерство на културата на Република България и Национален фонд култура. Проектът се организира с финансовата подкрепа на Гьоте-институт България, Френски институт в България и Посолство на Държавата Израел. Със специалната подкрепа на Unimasters Logistics.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Коледна проповед: Папа Франциск забрани на служителите на Ватикана да клюкарстват
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста