БТК осъдена за сключване на договори по телефона

Александра Маркарян Последна промяна на 19 август 2013 в 15:12 4584 5

БТК (Vivacom) е собственост на КТБ и руската VTB Bank. Снимка: klassa.bg
БТК (Vivacom) е собственост на КТБ и руската VTB Bank. Снимка: klassa.bg

Върховният административен съд потвърди решение на Комисията за защита на потребителите срещу БТК (Vivacom), съобщи КЗП.

То е за нелоялна търговска практика при сключване на договори от разстояние. След решението от БТК обжалвали. ВАС отхвърля жалбата като неоснователна и оставя в сила решението на КЗП.

Телекомуникационната компания е осъдена, защото неин служител предложил по телефона на клиент на БТК да продължи договора си чрез сключването на нов договор "от разстояние". Човекът се съгласил, а от БТК го уверили, че ще получи договора си до края на работната седмица с куриер. Клиентът получил не едно, а две писма. Те посочвали различни начални дати на сключването на договора.

"По такъв начин потребителят е в затруднение да разбере кога точно е сключен договорът от разстояние и съответно да се възползва от правото си на отказ от него. Срокът за анулирането му без неустойки е 7 работни дни от получаване на съответното писмо и не по-късно от 14 календарни дни от датата на разговора. При две начални дати на договора, обаче, срокът за отказ също изтича на две различни дати. Освен това, изпращането на две писма за писмено потвърждаване оставя впечатление у потребителя, че са сключени два отделни договора за една и съща услуга от две различни дати", пишат от КЗП.

Клиентът подал жалба в КЗП и след проверка председателят на КЗП Веселин Златев издал заповед за забрана на нелоялната практика.

Потвърдени от ВАС са още няколко вида нелоялни практики на същия телеком при сключване на договор от разстояние, съобщи още КЗП.

Една от тях забранява на БТК да сключва договор "от разстояние" въпреки отказа на клиента от такъв. В конкретния случай клиентът е бил ощетен от мобилния оператор, от който му съобщили, че за да развали въпросния договор, трябва да плати неустойка - оставащите до изтичането на договора месечни вноски.

БТК е осъдена и заради сключване на договори от разстояние с хора в пенсионна възраст.

Тази нелоялна практика експлоатира тяхната уязвимост, пишат от КЗП.

"За тях сключването на договори от разстояние е непозната практика и те очакват, че ще дадат окончателното си решение едва когато такъв да им се предостави в писмен вид и той бъде подписан двустранно. От друга страна, поради евентуални проблеми със здравословното им състояние, е възможно те да не могат да вземат адекватно решение".

Трета нелоялна практика на „БТК” АД се изразява отново в отправяне на предложение за договор по телефона, последвано от залепването на стикер на вратата на апартамента, на пощенската кутия, на входната врата или другаде (нерегламентирано къде), че лицето има пратка, с което телекомът счита, че е изпълнил задължението си за предоставяне на писмената информация на потребителя.

Така пратката не може да достигне навреме до потребителите и това ги лишава както от възможността да се запознаят с конкретните условия на договора преди да решат дали да се обвържат със задълженията по него, така и от правото им да се откажат от сключения договор в дадения за това срок.

Още една нелоялна практика на същия телеком, потвърдена от ВАС, представлява сключване на договор от разстояние за услуга с дадени параметри и впоследствие предоставяне на такава с други. Параметрите на доставяната услуга са описани в писмена информация, която обаче се представя на потребителя едва след сключването на договора.

Търговецът е обжалвал заповедите за забрана на всяка една от описаните по горе нелоялни практики, като всяка от жалбите е отхвърлена от ВАС.

Решенията на ВАС за цитираните нелоялни практики са окончателни и не подлежат на обжалване. 

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

24.10 2013 в 16:50

И на мен са се опитвали да ми прилагат номера с телефонното подновяване. Ама не става......

.... Ама господине тези нови планове са много по- добри, по-ефтини .
-Благодаря но имам ваш офис на 15м. от офиса ми и през седмицата ще мина да ви разгледам офертите.
-Ама отстъпките които ви предлагам няма да са валидни ако сключите договор в офис.
-Ок а можете ли да ми предложите устройство на изплащане по телефона?
-Не.
-Дочуване / затваряне от моя страна/

след 5 мин. пак звънят
- Добър ден .... бля бля
-Телефони на лизинг предлагате ли ?
-Не
/затваряне /
Скоро имам изтичащ договор и с нетърпение чакам да започнат да ми добавят доза телефонна веселба в живота

19.08 2013 в 17:49

САМО ТАКА!!!

Бой по главите на тия кръвопийци, които явно не умеят друго, освен да отръскат и последните стотинки на горките пенсионери с измислените си "договори."

Надявам се, макар и плахо, че в крайна сметка съдилищата и КЗП ще задържат този курс, и ще започнат наистина да си вършат работата на пълни обороти, до пълния разгром на всички такива мародери с подобен "бизнес" у нас.

19.08 2013 в 16:36

Преди години се хванах на въдицата на Виваком с един договор по телефона с предложение за нов домашен телефонен апарат. В предложението ми говориха за телефон Panasonic, а впоследствие получих посредствен модел телефон марка Sagemcom. След две последователни повреди за по-малко от година се отказах от него и се върнах към стария си телефон. Сега, като ми се обадят с някакво подобно предложение, отказвам, без да се колебая!

19.08 2013 в 15:25

Тва хубаво. Ама защо такива неща стават само като има протести?

19.08 2013 в 15:25

На мен БТК ми се обадиха, да ми предложат нов по-добър договор. Съответно ми пратиха един циганин, който ме убеди, че няма вариант да остави договора аз да си го разгледам вкъщи на спокойствие, а трябва веднага да му го подпиша на вратата... Дори ми каза, че няма вариант в който аз да го пратя за своя сметка до БТК, защото нямало как да се отчете.
Смях и ужас...