ВАС даде зелена светлина на хората да съдят Мтел заради кодираните телефони

Последна промяна на 03 октомври 2014 в 13:00 13434 15

Върховният административен съд потвърди решение на Комисията за защита на потребителите срещу "Мобилтел" ЕАД. С него КЗП обявява за нелоялна практиката на компанията да заблуждава клиентите си, че кодираните телефони, които им продава, ще бъдат отключени безплатно.

Повечето устройства, които Мтел продава, са кодирани и могат да работят единствено със СИМ карти на тази компания. За отключването им се плаща такса, което обаче не се казва от служителите на компанията при устните разговори с клиентите в офисите. Че има такса е записано само в сайта на телекомуникационната компания.

В конкретния случай става въпрос за лизинговите апарати. При продажбата служителите на място обяснявали на клиентите, че след изтичането на срока на договора, те ще получат код за отключването на апаратите, но спестявали информацията, че това се плаща допълнително.  Така обаче потребителите без достъп до интернет са били лишени от възможността да направят информиран избор, аргументират се от КЗП.

След като КЗП издава решение, с което обявява тази практика за нелоялна, от компанията обжалват. Решението на ВАС обаче потвърждава на КЗП. То е окончателно и на базата на него ощетените клиенти имат право да развалят договорите, на базата на които са купили кодиран телефон на изплащане и да претендират за обезщетение по съдебен път.

Развалянето на договора и претендирането на обезщетение след окончателно решение на ВАС е разрешено в Закона за защита на потребителите. Законът предвижда още окончателните решения на ВАС да имат обвързваща сила за гражданския съд, като правото на потребителите да искат обезщетение отпада с изтичането на пет години, считано от датата на влизане в сила на решението на ВАС.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

07.11 2014 в 13:44

Не се колебайте, а пускайте жалба - до:
-Комисията за защита на потребителите;
-Комисията за регулиране на съобщенията и копие до
-Мобилтел.
След 6 работни дни ми дадаха кода, дори с извинение.

Поздрави и успех.

05.11 2014 в 22:15

Пълни глупости!!!! След изтичане на гаранцията на даден апарат разкодирането му е напълно безплатно, това, че хората отиват с кофти нагласа и дори не чуват какво им говорят служителите на компанията е отделен въпрос! Всеки отива в телекомуникационните компании да се кара, да си покаже селянията и да иска, дори и да му е безплатно пак ще е недоволен българският клиент.

05.10 2014 в 02:45

Zashto postoqnno se izkazvat, pishat i komentirat hora, koito nqmat nikakva predstava, ot tova koeto e v deistvitelnost? Hora, koito sa na vuzrast postoqnno zalivat socialnite mreji s absoliutno pulni i nenujni gluposti. Az ne cheta svoite dogovori, kakto i povecheto ot vas, sledovatelno shte si nosite posledstviqta. Vse edno nqkoi ot vas ne krade nechii hlqb, ne mami za neshto. MNOOOGOOO chestni i pravedni stavate shtom trqbva da se huli nqkoi. Prosta bai ganiovshtina :)

04.10 2014 в 21:59

..в ЕС има закон за телефонните оператори и сключените с тях договори.
Ако решиш да ги отсвириш преди изтичане на подписания договор НЯМАТ право да искат неустойка!!!
Клиента избира най-добрата оферта!
В България Комисията за защита на потребителя какво още дреме та не им надере задниците на тия измамници?

04.10 2014 в 21:38

Докато има хора, които да ползват Мтел, ще има недоволни и прецакани клиенти. Не че другите оператори са света вода ненапита... Не знайно защо, откакто се появи Мтел с новото логото червените чертички, които образуваха буквата М, всеки път го асоциирах с логото на топлофикация.

04.10 2014 в 15:41

Малка, но съществена подробност. Телефоните се отдават не срещу разсрочено изплащане, а на ЛИЗИНГ, докато договора е за лизинг, телефона е собственост на компанията и тя има право да си го кодира както иска. Между другото и при изплащане на последна вноска, никой не получава документ, че телефона е негов, хипотетично те могат да си го искат по остатъчна стойност обратно.
Само предупреждавам, че има заложена мина и пред блъдещи искове.

04.10 2014 в 00:31

и във ВиваКом пейзажът не е различен, даже за мен е по-зле. да не му се наложи на човек да прекратява договор.
мъка моя ! ... а накрая, уж всичко беше по дати, месеци и точно с предизвестието - изведнъж, договорът бил се подновил автоматично преди два месеца, вместо следващия месец, както ме увещаваше чиновничката на гишето. и такаааа - неустойка за 10 месеца предсрочно ... и тъй като принципът е всяка издадена фактура първо се заплаща и после може да се обжалва така и направих. вече близо година след определението на последна инстанция, кротко си чакам парите с лихвите. предлагат ми телефони, радио-часовници, изгодни планове с награди, томболи, отстъпки и т.н.. само за екскурзии в чужбина за сега не съм прочел - всичко това с писма по пощата (нали вече не съм от техния планктон). хабят хората хартия и пощенски ресурс, изобщо не им пука!
ходи им показвай писмено, че ги не искаш - а те продължават да ти се слагат :)
big fun

03.10 2014 в 22:22

Края на август ми изтичаше договора за мобилни услуги към М-тел.Реших да си го подновя и да си включа някакви мобилни данни.Попитах за подходящ според моите нужди план и веднага ме измислиха.
Две седмици след започването на новия договор започнах да си проверявам сметката и изненада: сметката расте неусетно,а логика нямаше- минути и мобилни данни колкото искаш?!
Обадих се на оператор и всичко ми се изясни.Подписал съм договор с мобилни данни които обаче се плащат допълнително,нямам и един Mb безплатен.Върви се разправяй.....

03.10 2014 в 17:28

На мен ми дадоха безплатно код за отключване след серия разправии. Но най-вече помогна това, че аз предварително в скайп чата питах изрично "отключен ли е телефона", като си го поръчвах от сайта им. Казаха ми в прав текст, че е отключен. След това естествено се оказа заключен и започна разправията. Искаха ми 120 лв. за кода. Казах им, че ще им го върна в 14-дневния срок, ако не ми дадат кода безплатно, защото са ме излъгали. След няколко разговора и заплахи за КЗП и подобни, както и пращане на логовете на разговора ми в скайп, накрая ми го изпратиха. А телефона беше ексклузивно само за онлайн магазина им. Извиняваха се накрая, че не знаели за заключването, защото никъде по кутията не пишело. В последствие други служители ми казаха, че абсолютно всичките им телефони били заключени и каквото и да говорят продавачите, това е реалността. Според правилата им, телефона можеш да го отключиш срещу 120 лв. (или дори може 200 да ти кажат), преди да си изплатил лизинга. Реално обаче, едва след като мине лизинга И ДОГОВОРА ЗА АБОНАМЕНТА с който е взет, чак ти го дават безплатно. Пращат ти един SMS с кода (след заявка), което значи, че картата ти трябва да е активна. На практика този код на тях абсолютно нищо не им струва, но ти го продават за над 100 лв.

03.10 2014 в 16:56

До "Няма значение"

Трябва да се замислиш дали и новия ти доставчик е сред читавите, щом черпи от уж "конфиденциалната" информация, която е защитена със закон, ама това е друга тема :)