За ЧНГ: И Виваком вдига цените на различните услуги

Последва остра реакция на Комисията за защита на потребителите

Светослав Метанов 06 януари 2025 в 15:43 6092 5

тутурутка

Снимка Pexels

Мобилен телефон.

Следновогодишна честитка с нови цени на месечните абонаменти за различните видове услуги получиха абонатите на Виваком. Компанията не обяви официално какво се случва с тарифите и защо те се вдигат, а вместо това разпрати следното съобщение със SMS: 

Здравейте,

Oт 08.02.2025 г. увеличаваме месечния абонамент с 2 лв. с ДДС за мобилни и интернет услуги.
Имате възможност да прекратите договора, сключен за основните услуги, за които има приложени промени в месечните абонаменти, без допълнителни санкции до 07.02.2025 г. включително. При закупено устройство, дължите предоставените отстъпки за него.

Запознайте се с подробните условия и повече информация.

От приложения линк става ясно, че фиксираните гласови услуги и фиксираните ТВ услуги на телекома поскъпват с левче. Що се отнася до мобилните гласови услуги, мобилните услуги за мобилен интернет, фиксираните интернет услуги и интернет услугите Mobix и 5G Home Net - при тях увеличението на месечните абонаменти е с 2 лева.

Поскъпване на услугите с 2-3 лева след Нова година вече обяви и операторът Yettel, което разпали страстите сред клиентите, а две държавни комисии започнаха проверки срещу мобилния оператор.

Веднага след новината за поскъпването на абонаментите на Виваком потребителския проект "Ние, потребителите" излезе с позиция.

"След предприетите действия от страна на Yettel България през декември 2024 г., днес втори телекомуникационен оператор стартира кампания по информиране на клиентите си за увеличаване на месечния абонамент за услугите си. Още през декември онлайн платформата „Ние, потребителите“ изрази становище, че „автоматичното добавяне на двоен обем мобилни данни, повече национални минути и/или по-висока скорост на интернет към действащи договори по инициатива на мобилния оператор и представянето му като „подобряване на абонаментния им план“, ведно с информирането за повишаване на цената, следва да се разгледа като хипотеза на нелоялна агресивна търговска практика – предоставяне на непоискана от потребителя услуга“ и че това е казус от потребителското право", коментираха от организацията.

От потребителското сдружение информират, че има съдебна практика, която е в полза на потребителите. От там препоръчват на крайните потребители да се запознаят и възползват от нея, включително в частта за претенцията относно дължими суми в размер разликата между стандартната цена на получено крайно устройство (без отстъпка) и преференциалната цена, за да защитят правата си, а при необходимост да се обърнат към адвокат.

Отношение по казуса взе и Комисията за защита на потребителите.

Ситуацията с ежегодното и почти едновременно увеличение на цените от страна на мобилните оператори е крайно обезпокоителна. С цел единствено по-голяма печалба, вдигането на цените поставят хората в безизходица и пълна невъзможност да имат достъп до услугите, предоставяни от мобилните оператори. Това се казва в официална позиция на шефката на КЗП Мария Филипова.

"На фона на тежката икономическа ситуация, считам това поведение за абсолютна незаинтересованост относно финансовото и физическото оцеляване на хората. Проблемът е голям и засяга цялото общество, без значение на възрастта и социалното положение. Инструментът на държавата за справянето с тази криза, защото тази ситуация наистина е криза, е в ръцете на Комисия за регулиране на съобщенията (КРС). Ако КРС съвместно с КЗК преценят, че операторите, разгледани съвкупно, оказват значително въздействие върху цените на дребно на пазара на електронни съобщителни услуги, КРС би могла да осъществява контрол върху цените на дребно, докато е необходимо. Защитавайки изцяло интересите на потребителите, КЗП ще съдейства на двете институции, съобразно законовите си правомощия. Много бих искала да прикова вниманието на хората, които създават и променят законите в България към този проблем и се надявам на разбиране по спешност от тяхна страна. Възможно е да се предвиди за срока на договора цената да не се променя едностранно от оператора, освен при наличие на сериозни икономически причини. В заключение бих искала да кажа, че докато съм председател на КЗП, ще защитавам докрай интересите на хората и ще давам гласност на всичко, което считам, че ги ощетява, ограбва, подвежда и мами", се казва още в позицията.

Виж още за:
    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    2018

    5

    Koel

    06.01 2025 в 21:21

    Това едновременно вдигане на цените от различни независими компании не му ли се викаше картел? Не беше ли подсъдно?
    Реторични въпросчета за льольовците жалки в парламента и разни "институций".
    Клоуни.

    22258

    4

    dolivo

    06.01 2025 в 19:40

    да ги заплаши държавата с отнемане на лиценз

    ама надали

    -435

    3

    Far Rider

    06.01 2025 в 18:46

    На печелившите - честито! Сега и другите ще вдигнат тарифите, че са в картел. За много години!

    1016

    2

    craghack

    06.01 2025 в 18:27

    То хубаво написано, но е важно какви мерки ще предприеме, а не колко е възмутена!

    12094

    1

    Listerine

    06.01 2025 в 16:13

    Браво на Мария Филипова, достойна позиция! А можеше да си кюта кротичко в ъгъла, не чула и не разбрала, докато щастливо си получава 5-цифрената заплата... Както прави колегата й от КРС, например.
     
    X

    Историята на Сирия - От Праистория до Съвременната Епоха