ВАС: Веригата "Кауфланд" е подвеждала с цени

OFFNews Последна промяна на 27 април 2017 в 14:15 7266 1

„Кауфланд България” ЕООД е прилагала нелоялни търговски практики при обявяването на цените на хранителни продукти, които е предлагала за продажба в своите обекти.

Това се посочва в решения на Върховния административен съд, които потвърждават заповеди на Комисията за защита на потребителите (КЗП) за наличието и забраната на въпросните практики, съобщиха от ведомството на Димитър Маргаритов.

В единия от случаите се касае за разминаване между посочената върху опаковката препоръчителна цена на производителя и продажната цена в магазина, при което не е ясно коя от двете се прилага. Когато клиентът види върху опаковката на продукта поставените от производителя цени съответно за единица мярка и за количеството в разфасовката, той би решил, че това е цената на стоката. Продажната цена в търговските обекти на веригата обаче в общия случай е по-висока от препоръчителната с от 4 ст. до 1,20 лв., показаха проверки на КЗП.

Например, препоръчителната цена за „сурово-пушена шунка” е 7,79 лв., а продажната в магазина е 8,99 лв. Цената на производителя на „Прошуто Крудо” е 8,99 лв., а в търговския обект може да бъде закупена за 9,29 лв.

Освен това, търговската верига е посочила на етикета само цената за единица мярка, но не и за количеството на продукта в опаковката. По такъв начин, дори потребителят да забележи, че има две различни цени – препоръчителна и продажна, ще му се наложи да извърши изчисления, както за да ги сравни, така и за да разбере колко ще заплати за съответната разфасовка.

Втората нелоялна практика се изразява в това, че търговецът е посочвал върху етикетите в магазините и в рекламните си брошури цените на стоките за количество от 100 грама със значително по-голям шрифт от този, с който е изписвал цената за единица мярка. По такъв начин клиентите остават с впечатлението, че цената за 100 гр. продукт е реалната цена за предлаганата стока. В хода на проучването на случая експертите на КЗП са установили и това, че потребителят се отказва от покупка след като разбере истинската цена на продукта. Този факт обосновава извода, че без използването на заблуждаващата търговска практика той не би бил привлечен от предложението за покупка.

От КЗП разпространиха и следните съвети към потребителите: 

Понякога върху опаковката на продукта може да има препоръчителна цена на производителя или вносителя, която да е по-ниска от тази, на която стоката се продава в магазина.

При разминаване между препоръчителната и продажната цена, уточнете коя от двете се прилага.

Внимателно погледнете дали обявената цена се отнася за килограм или за количеството в опаковката.
 
И препоръки към търговците:

Обозначавайте продажните цени на стоките ясно и четливо, по лесен за разбиране от потребителите начин.

Поставяйте на предварително опакованите стоки цена, както за единица мярка, така и за количеството в разфасовката.

Нелоялна практика е акцентирането по какъвто и да било начин върху цената за по-малкото количество.

Информирайте своевременно и по подходящ начин клиентите, когато продажната цена на продуктите в магазина е различна от препоръчителната.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

10355

1

neverland

27.04 2017 в 16:17

Екстра, екстра. Ще се научат, ама им трябва време. Ще се откажат и от слоугани от рода на "Най-добрия, най-качествения, най-предпочитания..." Като отнесат още някоя друга глоба, ще бъдат по-внимателни при използването на недоказани суперлативи :)

Какво казват от Карлсберг:
Probably the best beer in the world :) Probably! Една ужкем небрежно вметната дума, но тя им спестява милиони от съдебни дела и глоби.