Президентска цензура изгонила Господарите от ефира

Последна промяна на 11 април 2012 в 16:20 2875 2

Маги Халваджиян. Снимка: Сергей Антонов
Цензура върху разследване за злоупотреби с пари от президентската кампания "Българската коледа" е причината за раздялата на  "Господари на ефира" с bTV.  Това обясниха на пресконференция в сряда директорите на продуцентската къща "Глобал вижън" Магърдич Халваджиян, Асен Чанков и Джуди Халваджиян. Продуцентите посочиха, че отношенията им с bTV са били относително добри само в началото на подписания през август 2009 договор. „Винаги сме се чувствали като доведеното дете на bTV”, заяви актьорът Димитър Рачков. Драмата между „Глобал вижън” и ръководството на най-голямата телевизията започнала с репортаж на „Господари на ефира”, излъчен през  месец февруари 2011 г. В него разследващите репортери на предаването изобличили нередности около употребата на пари от инициативата „Българската Коледа”. Оказало се, че скъпо струваща техника, която уж била дарена на МБАЛНП „Св. Наум” със средства от кампанията, просто липсва. От управлението на bTV остро разкритикували репортажа, защото щял да им създаде проблеми с президентството, тъй като "Българската Коледа" се провежда под патронажа на Георги Първанов. Друго сериозно неразбирателство възникнало в началото на третия сезон на предаването през 2011 г., когато Джуди Халваджиян решил да вмъкне в „Господари на ефира” блиц-интервюта с кандидат-президентите на страната. Намерението му срещнало сериозен отпор от страна на bTV, защото директорите виждали в това „скрита политическа пропаганда”. След излъчване на първото интервю с кандидат-президента Светльо Витков от "Хиподил" bTV поискала блицовете да бъдат спрени. Скоро след това обаче те променили мнението си. Пред  Джуди Халваджиян обяснили, че искат да се съобразят с Росен Плевнелиев, тогава още кандидат-президент, който имал голямо желание да участва в „Господари на ефира”. Продуцентите от „Глобал вижън” били подложени на нов натиск, когато Господарите разкрили скандален случай в БНР. Разследване установило, че директорът на радиото назначил псевдо-мамограф, който прегледал всички жени в екипа, преди да се установи, че е измамник. От bTV пожелали БНР да не се споменава, защото двете компании имали споразумение, касаещо изпълнителите от „Гласът на България”. Директорите на телевизията не одобрявали и факта, че Господарите критикували собствените им новини. „Екипът на bTV-Новините ревнуваше от разследващата ни журналистика”, съобщиха продуцентите. Според тях това е била причината новинарите да премълчат за техен репортаж, изобличаващ фалшивата лечителка Тотка Тотевска, която в последствие е дадена на съд. Шефовете на bTV се ядосвали и когато „Господари на ефира” осмивали лицата на телевизията. Ето защо продуцентите били остро критикувани за раздадените награди „Златен скункс” на Елена Петрова, Васил Мавриков и Елена Розберг, От „Глобал вижън” посочиха, че много от българските продуценти са в подобна ситуация и нерядко в страната ни се нарушава свободата на словото. Позицията на bTV oбаче е съвсем различна. В прессъобщение до медиите телевизията заявява, че обвиненията на "Глобал вижън" са съвсем неоснователни. "Във всички цитирани на пресконференцията случаи телевизията не е упражнявала цензура, а е подавала сигнал към екипа, единствено по молба на съответната засегната страна да изрази и своята гледна точка. В голяма част от цитираните случаи засегната страна не е успяла да се свърже с продуцента", посочват от bTV. "bTV винаги е изисквала от всички предавания в ефира на телевизията да бъдат максимално обективни и балансирани, като се съобразяват с етичните журналистически норми. Подобни насоки съвсем не могат да се нарекат цензура", обясняват още от телевизията. Цензурата и нагласените политически материали обаче не са единствената причина за шумната раздяла на Господарите с Би Ти Ви, научи OFFNews.bg. Основният спор е бил за пари. По времето, когато Магърдич Халваджян правеше "Господари на ефира" за Нова телевизия, той е получавал около 8000 лева на предаване, като себестойността е била около 4000 лева. За да го изкуши Би Ти Ви му е предложила тройно по-висока цена, която не е била проблем в годините на благоденствие. Кризата обаче удари сериозно най-голямата телевизия. За да намали разходите си Би Ти Ви оряза заплатите на журналистите, а голяма част от персонала беше преназначена на половин работен ден. Дълго време договорът с Халваджян е оставал тактично незабелязан, защото самата Би Ти Ви го е предложила и някой трябва да носи отговорност за подписването му. Под натиска на собствениците обаче българските мениджъри били принудени да се пробват да запушат кранчето, от което изтичат толкова много пари. Телевизията опитала да се договори приятелски с Халваджян, който освен Господарите, прави още няколко предавания в Би Ти Ви. Той обаче им казал, че има перфектен договор и перфектен рейтинг и не се чувства виновен, че да бъде наказан с намаляване на заплатата.
Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови