Шест трупа и повече от един проблем

Последна промяна на 14 април 2018 в 08:30 20307 4

Снимка БГНЕС

Вчерашната трагедия на магистрала Тракия, при която загинаха 6 души в автобус на фирма Юнион Ивкони, днес е траур, а утре ще бъде само статистика. Ще допълни графата "жертви на ПТП" в сводката на КАТ.

Вижте обаче снимките от инцидента - полегнал настрана автобус в канавката, който не се е обръщал безброй пъти и не е огънат на хармоника, изглежда почти нов. А и наистина машината е такава - произведена преди 4 години, регистрирана преди една. Въпреки това трагедията е факт.

Защо?

Дори и да се абстрахираме от конкретните обстоятелства, кой кого и как е засякъл на пътя, има факти, които безпощадно показват, че това нямаше да се случи, ако държавата ни си беше на мястото.

Тези шест ковчега наистина можеха да бъдат избегнати или поне жертвите да са по-малко.

Това нямаше да се случи, ако бяха направени няколко елементарни неща:

Първо, ако хората в автобуса си бяха сложили коланите по време на пътуването. Седалките са били снабдени с такива фабрично, а по закон в този случай те са задължителни.

Второ, хората масово не знаят, че коланите в автобуса (ако има такива) са също толкова задължителни, колкото и в леката кола.

Трето, когато се качвате на самолет преди полет, стюардесите обясняват и показват внимателно как се закопчават коланите, а след това и проверяват пасажерите дали са изпълнили указанията. Едва ли шофьорът на чисто новия автобус го е направил, преди да потегли на път. Поне на мен това нито веднъж досега не ми се е случвало, въпреки че често пътувам.

Четвърто, не го е направил, защото няма кой да го накаже за пропуска с фатални последици. Дали пътниците в автобуса са сложили колани, или не са, би трябвало да следят катаджиите. Те спират често водачи на леки коли за такова провинение и ги наказват със солени глоби, но не го правят с автобусите. Когато започнат да глобяват и пътници в автобуса, хората много бързо ще се научат да се препасват с каиша.

Пето, законът ни за движение по пътищата е абсурден. Текстовете му гласят, че коланите са задължителни само ако автобусът е фабрично произведен с такива. Ако няма, то собственикът му не е задължен да ги постави, което пряко влияе на безопасността. Коланите са масови за превозните средства със сертификат над Евро 3, но не и при по-старите возила. А стотици такива всекидневно извършват междуградски превози.

Шесто, във връзка с горното, купувайки си билет пътникът изобщо не знае дали ще получи качествена и безопасна услуга или некачествена и несигурна. Цената на билета от София до Бургас е 27 лева, независимо дали автобусът има колани или няма, дали е чисто нов или помни Перестройката.

Седмо, ако министерството на транспорта наистина мислеше как да подобри кошмарната статистика за жертвите и ранените при ПТП у нас, то със сигурност можеше да поработи за това хората да слязат от автобусите и да се качат на влака. Жп транспортът е в пъти по-екологичен и по-безопасен.

Това можеше да се случи не с принудителни и рестриктивни мерки, а чисто пазарно, ако жп услугата бе малко по-добра - ако влаковете не закъсняваха масово, ако вагоните не се палеха като факли, ако не бяха мръсни и миризливи, ако не бяха развъдник за дървеници, ако обслужването на клиентите бе с една идея по-добро. За глупостта на обещанията на БДЖ ръководството "3 часа с влак от София до морето" не си струва да говорим. Лично аз се обзалагам, че хората ще стъпят на Марс по-рано, от това пътническа композиция на БДЖ да стигне от столицата до Бургас за 180 минути. 

Но дори и до четири часа да бъде свалено времето за пътуване по маршрута, то автобусните фирми сами ще хлопнат кепенци и през ум няма да им мине да обслужват подобна линия.

Ако забелязвате, дотук говорим само за неща от компетенцията на управляващите, за спазване на правила от страна на държавни институции и управлението на държавни фирми (БДЖ) - системни грешки, а не индивидуални бъгове. Вчерашната трагедия, днешният траур и утрешната статистика за пореден път ни показват само как чиновническото безхаберие в България убива.

Конкретен виновник за всичко изброено по-горе, естествено, няма да бъде намерен.

Показва нагледно и защо толкова много млади и образовани хора избират за решение на проблемите си Терминал 2 с еднопосочен билет.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

5321

4

поп Дръвчо

14.04 2018 в 13:48

Колкото и да се кълнете в тия колани, прехвърляте проблема от болната глава на здравата. Полезни са, но не са панацея, а последната защита след като е направена белята.

Естествено, сега ще има напъни да се изкара шофьора на леката кола изцяло виновен, ама това изисква измисляне на нова физика. 1 тон срещу 15 тона си е разлика и едно от малкото реалистични обяснения е че автобусния шофьор не е държал кормилото.

725

3

zuljin

14.04 2018 в 12:54

... да направят изпита по кормуване по-сериозен специално за жените.

725

2

zuljin

14.04 2018 в 12:52

Ако държавата и по-специално КАТ си вършеха работата, такива малоумни селски кифли нямаше да имат книжки.
Ежедневие е да видиш зад волана пача говореща по телефона или плякаща се с грим и червило.
Два пъти са ме удряли кифли и веднъж бабичка... Май е крайно време да направя
 
X