Русия ни замеси във взрива на Кримския мост: ''Преди това камионът е бил в България''
Камионът, който според основните версии на руските власти е предизвикал експлозията на Кримския мост, е бил в България, откъдето през Грузия, Северна Осетия, Армения и Краснодар е минал маршрутът му преди сутринта на 8 октомври.
Това е официалната версия на Кремъл, разпространена тази вечер и съобщена от Анадолската агенция.
The truck drove through Bulgaria, Georgia, Armenia, North Ossetia and Krasnodar before the explosion on the Crimean Bridge, the head of the Russn Fed IC said : Report pic.twitter.com/Hqs3IrCBDV
— OsintTv???? (@OsintTv) October 9, 2022
Руският президент Владимир Путин нарече днес експлозията "терористичен акт, насочен срещу критична инфраструктура". Той твърди, че зад нея стоят украинските служби за сигурност.
"Както току-що съобщихте, няма никакво съмнение. Това е терористична атака, насочена към разрушаване на критичната гражданска инфраструктура на Руската федерация. Автори, извършители и клиенти са украинските специални служби", заяви руският президент на среща с ръководителя на Следствения комитет Александър Бастрикин.
На свой ред ръководителят на Следствения комитет заяви, че руски и чуждестранни граждани са помогнали на украинските специални служби в подготовката на "терористичния акт". Той каза, че преди експлозията камионът е преминал през България, Грузия, Армения, Северна Осетия и Краснодар.
Според Бастрикин органите на реда са успели да установят самоличността на заподозрените, които са подготвяли експлозията на Кримския мост. Той добави, че във връзка с инцидентите руският Следствен комитет е образувал дело по член 205, част 2 "Тероризъм".
Ако твърденията на руския следствен комитет са верни, камионът би трябвало да е тръгнал с ферибота от Бургас (Бургас - Поти (Батуми).
Russian telegram channel Mash claims this is video of the truck that blew up being inspected by the FSB just minutes earlier https://t.co/HFgaNllZdf pic.twitter.com/dGOHVuqbZV
— Maximilian Hess (@zakavkaza) October 8, 2022
Според любимото на руския президент Владимир Путин издание „Московски комсомолец“ е възможно камионът да е бил „зареден с бомба“ в автосервиз. Авторите на МК разглеждат две хипотези относно това кога адската машина се е оказала в камиона. Едната е, че това е станало преди натоварването на стоката, която шофьорът Махир Юсубов е трябвало да откара до Симферопол. Втората версия – самата стока е била „минирана“.
След внимателен анализ на руските служби на потребителските данни в системата за навигация, в системата за поръчка на стоки и в търсачките на приложенията за навигация е установено, че преди пътуването на 6 октомври шофьорът многократно е проверявал един и същ маршрут в покрайнините на Белореченск – преди Краснодар на около 340 километра от Кримския мост. Според координатите, които е въвеждал, там се намира автосервиз.
Логично е преди пътуване шофьорът да провери машината, но според разследващите има едно голямо НО. На пешеходно разстояние от сервиза има химически завод за торове, където има селитра и всякакви други компоненти, от които могат да се възползват украинските служби. Така се ражда версията за това, че камионът може да е зареден в автосервиза. Втората е – че е натоварен „зареден“ товар.
И при двете версии, обаче, е ирелевантно дали в седмиците и месеците преди взрива камионът е пътувал в България, Грузия или Северна Осетия. Споменаването на България, дори товарният автомобил да е бил на наша територия някога, в този аспект прилича повече на елемент от хибридна война с намесване на името на страната ни.
История на моста
Мостът е построен през 1944 г. през Керченския проток в бившия Съветски съюз по време на Втората световна война.
През 1945 г. той се срутва поради движението на леда от Азовско море.
Въпреки че през 1954 г. е създаден фериботен преход през Керченския проток, въпросът за изграждането на нов мост се повдига от време на време.
През 2014 г. Русия анексира Крим и свърза полуострова със своята територия, като построи Керченския мост между 2015 и 2018 г. Мостът струва на Русия около 3,6 милиарда долара. Той се намира между руския Краснодарски край и Крим и е изграден върху 595 пътни и железопътни подпори. Има четирилентов път (по две ленти във всяка посока) и железопътна линия. Капацитетът му е 40 000 превозни средства и 47 двойки влакове на ден. Мостът е дълъг 19 км и се смята за най-дългият в Европа.
Инженерите твърдят, че Керченският мост е устойчив на земетресения с магнитуд 9 и може да се използва поне 100 години.
Мостът, официално открит от Путин през 2018 г., е от стратегическо значение за Русия, тъй като осигурява пътни връзки с Крим.
Русия ефективно използва Кримския полуостров за придвижване на жива сила и оръжия от началото на войната с Украйна на 24 февруари, което показва логистичното значение на моста. По Керченския мост се доставят с железопътен транспорт горивата и военното оборудване, необходими в бойните действия, до фронтовете с Украйна.