Кой е Христо Алексиев, номинираният за транспортен министър
Железопътният специалист Христо Алексиев е номинираният за министър на транспорта, съобщенията и информационните технологии в проектокабинета на Има такъв народ.
Христо Алексиев бе министър на транспорта в първото служебно правителство, назначено от президента Румен Радев през 2017 г. Смятан е за един от най-добрите специалисти по жп транспорт у нас. До момента Алексиев заема висш мениджърски пост в Национална компания "Железопътна инфраструктура" - стопанинът на релсите в България.
Кариерата на Алексиев в железниците започна по време на управлението на тройната коалиция. Той се смята за лично назначение на бившия транспортен министър Петър Мутафчиев (БСП). После остана и при ГЕРБ - най-вече защото именно той бе човекът с най-голям опит в преговорите с ЕК по транспортни проекти.
Въпреки високия си пост, Алексиев често бе в ролята на вътрешна опозиция, тъй като винаги е поставял жп проектите пред строителството на магистрали, каквато е и общоевропейската приоритизация.
Алексиев има магистърска степен по специалността „Международни икономически отношения“ от УНСС, както и международни сертификати за управление на проекти.
Роден е на 19 септември 1980 г. Има две деца.
Ако проектокабинетът на ИТН стане факт, Алексиев ще се сблъска челно с куп проблеми. По време на служебното правителство на Стефан Янев станаха факт куп разкрития за далаверите с инхаус поръчки в Министерството на регионалното развитие и благоустройството (скандала Автомагистрали ЕАД) и в Министерството на икономиката (скандалните ремонти на язовири от Монтажи ЕАД). В същото време сегашният министър на транспорта Георги Тодоров си затвори очите за друг сходен сюжет - удълбочаването на Варненското езеро без обществена поръчка с 350 милиона лева от джоба на българските данъкоплатци. Това остави съмнения дали всъщност ведомството, дори и след падането на ГЕРБ от власт, не брани интересите на почетния председател на ДПС д-р Ахмед Доган, който е собственик на пристанището на ТЕЦ Варна и има пряк икономически интерес от този проект.
БДЖ пък продължава да е във фактически фалит. Компанията предоставя крайно некачествени услуги, а десетки милиони се източват всяка година чрез нагласени обществени поръчки - отново пари на българските данъкоплатци. В жп превозвача предстои да гръмне и пореден скандал - ремонтът на мотрисите "Дезиро" от румънския клон на "Алстом" е пълен провал, въпреки щедрия бюджет от 137 милиона лева. До момента нито едно от влакчетата не е преминало през основен ремонт, въпреки че вече изтекоха почти две години от срока на 5-годишния договор. Ремонтирани влакове не идват, но БДЖ продължава да плаща.
В авиацията не е по-различно - през последните години в Гражданска въздухоплавателна администрация "калинки" смениха добрите експерти и Европейската агенция по авиационна безопасност демонстрира все по-голямо недоверие към българските власти при регулярните си проверки.
В пощите не е по-добре. Компанията плаща на частници десетки милиони левове по договори за охрана, транспорт и разпространение на печата и продължава да трупа загуби, въпреки че има най-голямата дистрибуционна мрежа в България.
Никак не е цветущо и състоянието на проектите за изграждане на жп инфраструктура у нас. Почти всичките изостават и страната ни е заплашена да загуби много евромилиони.
Съвсем отделна тема е, че с рушветите в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" никой министър на транспорта досега не се е преборил.