Родители с пореден апел да не се връщат децата от 1. до 4. клас в учебните стаи

OFFNews Последна промяна на 02 януари 2021 в 10:21 7589 1

Екипите на неформалните организации „Science in the Crisis“ и „Родители за безопасно образование“ категорично се противопоставят на решението на Министерството на образованието и науката от 4.01.2021 г. децата от 1. до 4. клас да се върнат в присъствена форма на обучение в училищата и детските градини да заработят.

Подобно решение в условията на реалната епидемична обстановка пряко излага на огромен риск живота и здравето на голяма част от българските граждани, твърдят те. Според тях не е вярно, че децата нямат основен принос за разпространението на COVID-19 и че отварянето на училищата не представлява опасност. Заключения въз основа на натрупана до момента информация в света сочат обратното - пишат те. Ето и аргументите им:

Научните данни и заключения от голям брой масови проучвания, публикувани в едни от най-престижните научни, в т.ч. медицински журнали (Lancet, SCIENCE, BMJ и други), категорично показват, че училищата са основно място за разпространение на COVID-19 поради редица ключови фактори: особености на помещенията; липсата на вентилация в учебните помещения; големият брой ученици и учители, присъстващи на едно място; начинът, по който се провеждат учебните занятия; общуването и поведението, характерни за децата; липсващата или неясно изразена симптоматика при децата. Тези особености са решаващи за разпространението на заразата от новия коронавирус в общността.

Неслучайно училищата са затворени в много от държавите на Стария континент, сред които са Германия, Румъния, Чехия, Полша. В Австрия учебния процес ще продължи да е от вкъщи като учениците ще се върнат в присъствена форма на обучение в училищата най-рано на 18 януари. В Обединеното кралство, училищата ще останат затворени в по-силно засегнатите от вируса райони.

Скорошно изследване, проведено от здравните власти в Германия, установява чрез генетичен анализ свръхразпространение на инфекцията в училище в Хамбург - един човек е заразил над 40 души. Вирусният геном е съвпаднал при всички  изследвани проби.

Организациите цитират статия в испанския ежедневник „El Pais“ от 29 октомври, в която представени сценарии на разпространение на вируса в помещения. Един от разгледаните примери е именно класната стая. Посочва се, че викането и пеенето в затворени пространства, при това с недобра вентилация и за продължително време, увеличава риска. Причината е, че при говорене на висок глас се освобождават 50 пъти повече вирусни частици в сравнение с нормалния говор. Тези аерозолни частици, ако не бъдат разнесени от вентилационна система, се концентрират, което повишава риска от инфекция. Аерозолите се разпръскват във въздуха и при най-обикновено дишане или при неправилно носене на маска. Те са способни да заразят човек от обкръжението на инфектиран в радиус от пет метра за няколко минути в зависимост от продължителността и вида на срещата. В реална ситуация се отбелязва, че всеки ученик може да се зарази, независимо от неговата близост до преподавателя, тъй като аерозолите изпълват цялата невентилирана стая. 

Те цитират и проучване, публикувано в научното списание THE Lancet за хода на пандемията в 131 държави, според което затварянето на всички образователни институции е една от стъпките, с които се намалява значително  разпространението. Установена е тенденция на намаляване на репродуктивното число R с течение на времето след въвеждането като мярка на затваряне на училищата и значително увеличение на стойността при повторното им отваряне – с над 20%. Въведените мерки започват да дават осезаем резултат най-рано след 3-4 седмици, но ефектът от въвеждането и отпускането на тези мерки се забавя с 1–3 седмици, като това забавяне е по-дълго при наличие на повторно вдигане на мерките.

Според проучване, публикувано в сп. Science на 15 декември, на ефективността от правителствените противоепидемични мерки срещу разпространението на COVID-19, затварянето на всички образователни институции, ограничаването на събиранията до 10 души или по-малко и затварянето на бизнеса „лице в лице“ намаляват значително разпространението.

При стандартните условия на модела по подразбиране процентното намаление на моментната стойност на репродуктивното число Rt (с 95% доверителен интервал) варира в определена степен. Чрез обзор на данните, свързани с всеки вид мерки, се стига до резултата, че едновременното затваряне на училища и университети намалява разпространението с 38% и индивидуалният ефект от затварянето само на едното ще бъде по-малък.

Според проучване на учени от САЩ и Индия, публикувано в Science на 30 септември, което описва изследване на повече от половин милион души в Индия, които са били изложени на новия коронавирус SARS-CoV-2, децата и младите - които съставляват една трета от случаите на COVID-19 - са особено важни за предаването на вируса в изследваните популации.

Децата и младите хора са много по-склонни да се заразят с коронавирус от хора на тяхната възраст, установи проучването. Във всички възрастови групи хората имат по-голям шанс да бъдат инфектирани с коронавируса от някой свой връстник. Общата вероятност за заразяване с коронавирус стига до 10,7% за високорискови контактни.

Заразените деца имат значително по-високо количество на вирусни частици в дихателните пътища, отколкото възрастните, според Масачузетската обща болница (MGH) към Харвардския университет и детското ѝ отделение. Преносимостта или рискът от заразяване са по-големи при наличие на повишени количества вирусен товар. И дори когато децата проявяват симптоми, типични за COVID-19, като треска, хрема и кашлица, те често се припокриват с общи детски заболявания, включително грип и обикновена настинка, в следствие на което правилното диагностициране на COVID-19 е наистина затруднено.

Децата не са защитени срещу този вирус и не трябва да бъдат изключвани като потенциални разпространители, според д-р Алесио Фасано, директор на Мукозния имунологичен и биологичен изследователски център в MGH.

Според д-р Велислава Петрова, вирусолог в Университета в Кеймбридж и консултант по здравни иновации към ООН, в момента, когато ваксинацията започва, трябва още повече да се спазват мерките и да се ограничи мащабът на  разпространението на вируса.

Наскоро бe публикувано предварително проучване в British Medical Journal относно новия щам на SARS-CоV-2, който беше установен в Обединеното кралство. Въз основа на наличната информация се предполага, че този вариант на вируса e с до 56% по-лесен за предаване, т.е. по-заразен. Изглежда, че той се разпространява лесно и сред децата.

Изследване на Американския център за превенция и контрол на заболяванията, публикувано на 10.12.2020 г., анализира данни за съобщени лабораторни резултати в САЩ за периода 1 март 2020 – 5 декември 2020 г., съгласно които през 49-та седмица, от всички възрастови групи 11,7% са положителни за COVID-19 при групата 0-4 годишни и 16,2% при групата 5-17 годишните.

По отношение на учениците данните от регистрираните случаи на COVID-19 при деца в ученическа възраст сочат, че след поетапното въвеждане на обучение в електронна среда от разстояние за всички степени на обучение, се отчита спад с почти 67% на положителните за SARS-CoV-2 ученици за м. декември спрямо м. ноември и с 60% спрямо м. октомври.

Починалите учители са вече над 70 души, като също се отчита драстично намаляване в техния брой през последните дни и седмици. Преди пълното затваряне на системата на средното образование имаше дни с по няколко починали учители, а за седмица 10 души загубиха битката с вируса. След въвеждане на ОЕСР за всички ученици драстично спадна броят на починалите учители, а в последната седмица има съобщение само за един. Това показва пряката връзка между присъственото обучение и загубата на човешки животи.

Организациите настояват:

1. Да се разшири обхватът на ОЕСР, като директорите на училищата бъдат задължени да информират писмено родителите за възможността в условията на извънредна епидемична обстановка и при тяхно желание да изберат ОЕСР за децата си, независимо дали училищата работят присъствено.

2. Задължително да се носят маски във всички помещения на територията на училищата от всички ученици, учители, помощен персонал.

3. Да се премахне възможността шлемовете да се приемат като заместител на маските. Шлемовете са приспособления за защита на очите и не са ефективни като маските, поради липсата на възможност за осъществяване на филтрация, поради което тяхната индивидуална употреба създава риск от заразяване на лицето, което носи шлем, както и не допринася за намаляване на количеството вируси, които се отделят от лицето, което го носи, ако е заразоносител или болен.

4. Да се тестват учителите, преди началото на първия учебен час, при връщането на децата в клас, с бързи антигенни тестове, а след това и в началото на всяка работна седмица, преди започване на учебните часове. Да се следи за недопускане на учители със симптоми за COVID-19 в училищата.

5. Да се разредят учениците от начален етап в класните стаи, като се ползват помещенията на големите, така че да бъде избегнато излишно взаимодействие.

6. В началните училища, в които не може да има разреждане на паралелките, да се изследват учениците след предварително оповестяване.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови