Споделяме офис, къща и бормашина. Защо не и автомобили?

Николаос Цитиридис Последна промяна на 24 февруари 2017 в 11:50 5387 3

Икономиката на споделянето, някои казват, е бъдещето. И много факти потвърждават тези думи - световният успех на услуги като Uber и Airbnb разчупи начините на пътуване. Не ползваш нещо, сподели го - това е цялата идея, която колкото и просто да звучи, има нужда от малко подбутване, за да стане реалност.

CarAmigo е една такава реалност - българо-белгийски стартъп, който дава възможност на хората да споделят личните си автомобили с непознати за определен наем. Услугата вече е стъпила на пазара в Белгия, Португалия и у нас и вече жъне първите си успехи. 

Как работи накратко: Имаш личен автомобил, но както повечето градски хора, през по-голямата част от времето не го ползваш. Само това, че го притежаваш и си стои пред блока или в гаража обаче е разход – за застраховки, амортизации, части, гуми, винетка и какво ли още не. Научаваш за CarAmigo - платформа за споделяне на автомобили между частни лица, на която можеш да възстановиш част от направените по автомобила си разходи, като го споделяш с хора, които имат нужда от такъв.

Правиш няколко снимки на автомобила, създаваш обява на сайта като същевременно сам определяш цената, която желаеш да получаваш за наем на ден.

Потребители които нямат автомобили, обикновено градски хора като теб или туристи, посещават сайта и си избират кола.

Знаем, за българина колата е едно от най-ценните притежания, а в родния хумористичен фолклор не липсват вицове за това как мъжът не дава дори жена му да кара колата.

Статистиката за CarAmigo обаче говори противното. Числата сочат, че в България CarAmigo би имал по-голям успех отколкото в Белгия, където бе пусната пилотно услугата.

България за 4 месеца: коли 500 / потребители 1500
Белгия за 18 месеца: коли 800 / потребители 10000
Португалия за 3 месеца: коли 200 / потребители 500

Мозъците зад CarAmigo са българинът Мирослав Михайлов и белгиецът Тим Гюбел.

Мирослав Михайлов

Мирослав е бакалавър по приложна лингвистика, с френски и португалски и специализация по бизнес администрация, а Тим е магистър по психология.

Професионалната кариера на Мирослав преминава през зараждащата се в началото на 2000-а година аутсорсинг индустрия в България, където се запознава с другите съоснователи на CarAmigo - Алекс Гашар, Лоран Баке и Тим Гюбел. Вече почти десетилетие екипът заедно работи по различни проекти свързани с контактни центрове, онлайн сигурност и телефонни справочни услуги. Стартират CarAmigo през 2013. Идеята е на Алекс, който вижда потенциала на икономиката на споделянето и ентусиазма на останалите съоснователи, които възприемат веднага новия модел на консумиране.

Тим живее в София и се занимава с маркетинг и евент мениджмънт повече от 16 години. Има 8 години опит в аутсорсинг индустрията от обслужване на клиенти до IT технологии. Иновациите и креативността захранват двигателя му. Предприемач със страст към общата бизнес територия между културата, екологията и обществото.

Тим Гюбел

С Тим и Мирослав разговаряхме за тяхното приложение и за успеха на споделената икономика в световен мащаб.

Как ви дойде идеята за CarAmigo?

Тим Гюбел: Подобни идеи се раждат навсякъде по земята, общо взето едновременно. Това не е съвпадение, а доказателство, че обществото навсякъде има нужда от нови консуматорски модели. Споделената икономика най-сетне придобива сериозна почва в европейските пазари и още по-важно – в начина на мислене на консуматорите Защо? Защото има много повече смисъл от финансова, екологична и социална гледна точка. Следователно хората инстинктивно търсят начин да оцелеят. Да, споделената икономика е начин ние хората да се адаптираме към нова реалност.

Колко по-удобен е CarAmigo от обикновен рентакар? Все пак тук става въпрос за наем от непознат.

Мирослав Михайлов: Ние не сме конкуренти – двете услуги се допълват, защoто задоволяват различни нужди. Както и при много от рентакар компаниите, резервациите се случват онлайн, но преимуществата на CarAmigo са други. На първо място, взимате колата от частно лице – следователно подпомагате нечий бюджет. На второ място местонахождението на автомобилите може да бъде много по-близко до вас и не се налага да ходите до определен офис на рентакар компанията (основно по летища и 1-2 други ключови локации в града). Предлагането откъм разнообразие на модели и видове автомобили на CarAmigo е огромно: кабриолети, спортни коли, ванове, малки джипове. Цената е по-ниска, като същевременно включва каско застраховка и денонощната пътна помощ. Освен от нас, рейтингите на наемателите и наемодателите се определя и от потребителите на платформата – това е най-добрият регулатор на цени и гарант за доверие.

Как успявате да убедите българина да отдаде най-ценното си нещо – колата, под наем на непознат човек?

Мирослав Михайлов: По пътищата в България се движат, по последни данни на КАТ, около 2.7 млн автомобила. Разбира се, че не всички собственици ще искат да споделят автомобила си, независимо какво покритие каско и пътна помощ осигурим по време на споделянето и независимо от проверките на наемателите, които правим в момента или ще правим в бъдеще. Има обаче и практични хора, за които автомобилът не е някаква скъпа вещ (по-ценна понякога от близките им), а просто един пасив, който може да стане актив. Закупен е да върши работа, а не да се амортизира красиво.

Тим Гюбел: Нашата цел не е да убеждаваме никого. Някои хора никога няма да споделят колата си, защото я възприемат като дефинираща статуса им и определящата тяхната идентичност. Други гледат на нея като на инструмент за придвижване от точка а до точка б – бързо и комфортно. Повече от достатъчно хора са от втория тип – не е необходимо да са милиони, за да създадем работещ модел. С повече от 500 коли в България за толкова кратко време нямаме никакви подобни притеснения. Естествено, екстрите към услугата, които осигуряваме са силни аргументи пред потребителите.

Не очаквате ли ответен удар, подобно на Uber отпреди 2 години, когато марката навлезе на пазара, но КЗК спря приложението да съществува у нас, заради „нелоялна конкуренция“.

Мирослав Михайлов: Платформата отговаря според нас на всички законови изисквания, като надлежно сме описали условията за ползване на автомобилите, както на сайта, така и в специална страница с често задавани въпроси. Искаме да подчертаем, че CarAmigo не предоставя транспортна услуга, какъвто е случаяt с Uber.

Освен това, собствениците на автомобили са ясно информирани, че дължат данъци за получените приходи от споделяне. Интересното е, че в Белгия, където платформата стартира през 2015 (1.5 год. преди старта в България), има официална сделка с данъчните власти и приходите от споделяне получени от собствениците на автомобили, се облагат с 10% по-ниска данъчна ставка (25% вместо 35%) Това е уникална сделка между компания, оперираща в споделената икономика и държавна институция. Не сме търсили до момента такава сделка с българските власти, тъй като българското данъчно законодателство е консервативно и НАП няма правомощията на такива споразумения, освен това данъчната ставка в България е 10%.

Какви са плюсовете на CarAmigo? Какво получават двете страни, когато сложат подписа си на договора за наем. 

Мирослав Михайлов: Собствениците си възстановяват част от направените за автомобила разходи, като не се притесняват за него, тъй като през целия наемен период автомобилът е застрахован с каско. Освен това наемателят е проверен и отговаря с депозит. Наемателите от своя страна имат на разположение автомобил когато и където им потрябва. Ако евентуално се повреди, обаждат се до кол центъра на застрахователя, до 45 минути идва патрул да провери и ако е възможно – да ремонтира автомобила където и да се намират в Българя. Ако на място това не е възможно, средствата по продължаването на пътуването, ще им бъдат възстановени до определена сума.

Тим Гюбел: Също така и двете страни могат да са горди с факта, че развиват мобилността по адекватен на 21 век начин, подпомагат икономиката на споделянето, съдействат за решаването на екологични проблеми, възползват се от социални бонуси и спестяват пари. Умно и просто!

Разкажете за опита си в Белгия. Какви е разликата между пазара тук и там?

Мирослав Михайлов: Основната разлика е във възрастта на автомобилите споделяни тук и в Белгия, но категорично не е огромна - и на двете места хората не желаят да рискуват с чисто новите си автомобили в прохождащ бизнес модел. Но смятаме, че това ще се промени с времето и в следващите 1-2 години, все по-нови автомобили ще бъдат публикувани на платформата.

Между другото, същото се констатира и в Португалия, където от няколко седмици платформата регистрира първите автомобили.

Интересното е, че честотата на инцидентите със споделени автомобили, за момента е 0, т.е. наемателите се грижат, за автомобила нает от друго частно лице, като за свой.

Тим Гюбел: Тук бяха регистрирани много повече коли за много по-кратко време, въпреки че България поведе класацията и по негативни коментари, ха-ха. Това показва, че българите се интересуват от алтернативни консуматорски модели и са супер отворени към споделената икономика не само в транспорта, а и в имотите, дрехите, книги и учебници и т.н.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

38251

3

Denis Rizanov

24.02 2017 в 13:21

А пък още по-малко срещу заплащане!

38251

2

Denis Rizanov

24.02 2017 в 13:20

Освен това българският манталитет е такъв, че не прави разлика между това "да му караш колата" и "да му караш жената"...
)))))

38251

1

Denis Rizanov

24.02 2017 в 12:23

"Споделяме солети, чипс и дъвки. Защо не и автомобили?"

Въпиюща нефелност и несъстоятелност.
Кога за последен път авторът е заплащал "определен наем", на приятеля си затове, че последният го е почерпил със солети или чипс?!
Да оставим настрана факта, че ГО в България все още продължава да не е ИНДИВИДУАЛНА, на шофьора, а е на собственика на МПС!