По време на технологичната конференция Tech of Tomorrow 2024 на Investor.bg, която се проведе на 26 септември, имахме възможност да разговаряме с Атанас Райков, вицепрезидент "Глобален маркетинг и растеж" във Viber. Темите обхванаха възможностите на популярното чат приложение, неговите перспективи за развитие и тенденциите в сектора. Атанас Райков работи заедно с висшия мениджър на Viber за развиването на партньорства по целия свят, изграждане на стратегии, маркетинг и ПР инициативи, които да подкрепят растежа на компанията. Както и да трансформират Viber от чат приложение в супер такова.
Атанас Райков преди Viber е бил десет години в телекома "Виваком", като мениджър отговарящ за търговската стратегия свързани с мобилни и VAS клиенти. Завършил е "Бизнес администрация" в Софийския университет, както и "ICT мениджмънт" в Нов български университет. Учил е още по програми на Fulbright International Summer Institute и Georgetown University International Institute for Economic and Political Studies. Атанас Райков е също така ментор в рисковите фондове Eleven и Launchub, член е на CEO Angels Club.
Какви са позициите на Rakuten Viber като глобално чат приложение по света?
Rakuten Viber е едно от четирите водещи глобални чат приложения, с над милиард регистрирани потребители по целия свят. Viber се е утвърдил като надеждна платформа както за лична, така и за професионална комуникация. Това, което ни отличава от останалите приложения за комуникация е фокусът ни върху поверителността, ние сме едно от първите приложения, което въвежда криптиране от край-до край още през 2016 година. Viber e глобална платформа с локален подход, преведен e на 44 езика и e единственото приложение, което изпраща поздрави за местни празници и специални поводи. Като супер приложение ние предоставяме на нашите потребители услуги, които покриват всеки аспект от ежедневните им нужди и правят живота им по-лесен.
- Има ли стратегия за увеличаване на потребителите?
Да, Viber има цялостна стратегия за увеличаване на потребителската си база. Това включва непрекъснати иновации и въвеждане на нови функции, които подобряват потребителското изживяване и отговарят на конкретни нужди, споделени като обратна връзка от нашата лоялна аудитория. Например, Viber се развива като супер приложение, като интегрира плащания, местни услуги или локализирано съдържание, правейко го универсално решение за различни ежедневни нужди. Освен това се фокусираме върху стратегически партньорства и маркетингови кампании, за да привлечем нови потребители и да задържим съществуващите.
- Как се държи Rakuten Viber в България като потребители и има ли възможност за растеж у нас?
В България Viber се радва на силна потребителска база, което го прави най-предпочитаното средство за комуникация. Приложението се използва широко както за лична, така и за професионална комуникация, благодарение на своята надеждност и богат набор от функции, които улесняват значително ежедневието на потребителите. Тъй като вече сме достигнали над 90% пенетрация на смартфоните в страната, фокусът ни е в ангажирането на потребителите в платформата, което постигаме чрез въвеждане на услуги и функции, които отговарят на специфичните нужди на българските потребители. Фокусът на Viber върху сигурността и поверителността също резонира добре с българския пазар, където потребителите все повече се интересуват от защита на данните.
- Нашият пазар е малък, но има ли някакви други особености, които го отличават от останалите?
Въпреки че пазарът в България е по-малък, той има уникални характеристики, които Viber използва. Интересн факт е, че поради силната ангажираност на потребителите, България е пилотна тестова държава за повечето ни функции. Оттук черпим обратна връзка и гарантираме пазарна релевантност преди да пуснем дадена услуга в други страни. Това се случи с AI Chat Summary, която използвайки технологията зад ChatGPT, прави кратко резюме на дългите разговори в групови чатове. Потребителите в България, показаха силен интерес към услугата, а това ни послужи като аргумент за глобален подход.
- Как се изгражда успешно партньорство между Viber и бизнеса, като можете ли да дадете и конкретни примери? Както глобални, така и български?
Успешното партньорство между Viber и бизнеса се изгражда на основата на взаимни ползи и споделена визия за подобряване на потребителското изживяване. Viber предлага на бизнесите платформа за ангажиране с техните клиенти чрез различни инструменти като бизнес съобщения, чатботове, канали и други. По време на пандемията от COVID-19, Viber си сътрудничи със СЗО, за да предостави на потребителите точна информация и актуализации за мерките, помагайки за борбата с дезинформацията и насърчаването на общественото здраве. В България, Viber си партнира с множество компании и организации. Нашето сътрудничество с "Изипей" (EasyPay) например, дава възможност на българите да проверяват и заплащат своите битови сметки чрез чатбот в нашата платформа. С еднократно въвеждане на абонатните номера за съответните услуги, клиентите могат да получават информация за дължимите суми и да ги заплащат лесно и удобно.
Благодарение на партньорството ни с технологичния стартъп VibeJobs, наскоро заработи първият портал за публикуване на обяви и кандидатстване за работа директно през Viber, предназначен за всички търсещи работа в България. Това са отлични примери за иновации, които улесняват ежедневието на потребителите и демонстрират как технологиите могат да бъдат интегрирани в различни аспекти на живота, за да предоставят по-удобни и ефективни решения.
- Тенденцията за изграждане на супер приложение набира скорост, какви са усилията на Viber в тази посока и може ли да очакваме скоро такова от компанията?
Тенденцията за създаване на супер приложения набира скорост и Viber активно работи в тази посока. Компанията се стреми да интегрира различни услуги и функции в едно приложение, което да отговаря на разнообразните нужди на потребителите. Можем да очакваме, че Viber ще продължи да разширява своите възможности, затвърждавайки позицията си на супер приложение, което предлага много повече от просто чат.
- Какви ще са основните функции, освен познатия ни чат в този случай?
Възможност за извършване на плащания и управление на финанси директно в приложението, достъп до различни местни услуги като резервации на ресторанти, поръчки на храна, транспорт и други, възможност за консултации с лекари, или предоставяне на релевантно съдържание са само част от услугите присъщи за супер проложенията, които са достъпни вече и във Viber по света.
- Засилената дискусия за пълното шифриране на съобщенията, както и за свободата на словото засегна редица ваши конкуренти – Twitter, Telegram. Каква е позицията на Viber по темата и какви действия предприема компанията?
Позицията на Viber по този въпрос е ясна и категорична: сигурността и поверителността на потребителите са от първостепенно значение. Viber използва пълно криптиране (end-to-end encryption) за всички лични и групови чатове и лични разговори, което гарантира, че само изпращачът и получателят имат достъп до съдържанието. Освен това, Viber се ангажира да защитава свободата на словото, като същевременно спазва законите и регулациите на различните държави. Компанията работи активно за предотвратяване на разпространението на дезинформация и вредно съдържание, като използва комбинация от автоматизирани инструменти и човешка модерация.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Nedejte taka
''Медицински надзор'' проверя кюстендилската болница, отказала прием на дете
CAHDOKAH
ГЕРБ към ПП-ДБ: Не е правилно срещите да са през социалните мрежи и медиите
dolivo
Пулмолог: Слушайте любима музика, като ви нападне вирус, не духайте силно носа при хрема
dolivo
Руснаците се готвят за настъпление в района на Донецк