Facebook, Twitter и Google разказаха в Сената как действат руските тролове

Последна промяна на 01 ноември 2017 в 15:59 3880 0

Снимка pixabay

Адвокати на технологичните компании Facebook, Twitter и Google се явиха пред американския Сенат, за да свидетелстват за разпространението на платени от Русия неверни или подвеждащи информации в техните платформи по време на президентските избори в САЩ.

Изслушванията са в подкомисия (към правната комисия на Сената) по проблемите на престъпността и тероризма, като общата формулировка на процедурата е "Екстремисткото съдържание и руската дезинформация в мрежата".

Адвокат на Facebook свидетелства, че близо 126 милиона американци са били изложени на влиянието на пуснати от Русия публикации в социалната мрежа между януари 2015 и август 2017 г.

От Google свидетелстват, че свързаната с Кремъл фирма "Интернет-исследования" е качила над 1100 видеоматериала в YouTube, а от Twitter добавиха, че са открили над 2700 профила, свързани с тази фирма.

По данни на мениджмънта на Twitter, базираната в Санкт Петербург компания "Интернет-исследования", известна в медиите като "руската фабрика за тролове", е използвала инструменти за автоматични съобщения, за да разпространява туитове в платформата. По време на вота в САЩ са генерирани 131 000 такива съобщения.

По-строга регулация за социалните мрежи

В Сената вече се разглежда законопроект, според който социалните мрежи се приравняват на традиционните медии, тоест за Facebook и Twitter да важи регулацията, прилагана при пресата, радиото и телевизията.

Миналата седмица от Facebook обявиха, че ще проверяват купувачите на политически реклами за федерални избори и ще създадат инструменти за прозрачност, предвиждащи в рекламите да има връзка с профилите на купувачите им.

От Twitter също занапред ще изискват от купувачи на предизборни реклами да разкриват кой плаща за тях и към каква аудитория са насочени.

Google също ще проверява самоличността на купувачи на предизборни реклами и ще направи информацията за тях публична чрез иконка на рекламата.

Компанията ще създаде база данни с обществен достъп за предизборните реклами, в които ще се посочва кой е купил дадения материал, като се предвижда предизборните реклами да бъдат придружени и от съобщение за степента на прозрачност.

Twitter блокира рекламите от акаунтите на Russia Today и Sputnik

Миналата седмица администраторите на Twitter блокираха публикуването в платформата на микроблога на реклами, качвани от акаунти на руските медии Russia Today (RT) и Sputnik.

Решението бе взето въз основа на заключението на разузнавателната общност в САЩ, че двете медии са се опитвали да се намесят в изборите в страната през 2016 г. по поръчка на руското правителство.

Същевременно 1,9 милиона долара, спечелени от Twitter при продажбата на реклами за Russia Today и Sputnik, ще бъдат дарени "в подкрепа на външни изследвания как се използва Twitter в граждански инициативи и по време на избори".

Как работи фабриката за тролове в Санкт Петербург

Още през 2015 г. разследване на руските журналисти Диана Хачатрян от "Новая газета" и Андрей Сошников от "Мой район" - Петербург разкри, че във фабриката за тролове работят над 120 души в дневната смяна, а сътрудниците на фирмата са общо около 400 души.

През 2014-2015 г. служителите на "Интернет-исследования" бяха задължени неуморно да заливат с коментари най-популярните рускоезични сайтове. Периодично служителите минават през инструктаж от политолози. Троловете постоянно са подлагани и на писмени тестове за лоялност и ориентация в политическата обстановка.

В друго звено на фирмата работят художници. Те са задължени да рисуват руския опозиционер Навални и бившия американски президент Обама, например, като животни, с огромни туловища.

Във фирмата работят и "блогъри", които пишат предимно в популярната в рускоезичния интернет блог платформа Live Journal. Нормата е 12 политически публикации за два дни. В тях "наемниците на тихия фронт на информационната война" критикуват Украйна, ЕС, Алексей Навални.

Има и "елитни блогъри", които разработват измислени персонажи. Например, Кандатора Фирст - "гадателката", която предсказва свише краха на Украйна и ЕС. Съновиденията са подкрепени и от цитати на удобни анализатори, често чуждестранни, изказани в ефира на Russia Today - англоезичния пропаганден канал на Кремъл.