Влошават се резултатите на българските 15-годишни ученици по четивна грамотност, математика и природни науки. Особено видим е спадът при природните науки, показват данните от най-мащабното и представително международно сравнително оценяване на учениците PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), проведено през април и май 2018 г. Те бяха представени днес в Министерството на образованието и науката от директора на Център за оценяване в предучилищното и училищното образование към МОН Неда Кристанова и коментирани от министъра на образованието Красимир Вълчев.
Увеличава се делът на българските ученици, които не покриват критичното второ равнище от скалата за оценяване и в трите области, намалява делът на тези с постижения на най-високите пето и шесто равнище, показват резултатите. България показва и големи разлики между отделните училища. Видимо е, че постиженията зависят в голяма степен от социално-икономическия статус на семейството, както и от това дали в него се говори български или друг език.
Регистрира се срив в представянето на учениците от София. За сметка на това се подобряват резултатите на учениците от градовете с над 100 хил. жители: Пловдив, Бургас, Варна, Стара Загора.
PISA 2018
PISA се провежда на всеки 3 години. През 2018 г. сравнителното изследване е с фокус четивна грамотност и обхваща 79 държави и региони. Включени са над половин милион 15- и 16-годишни ученици. От България участват 6900 ученици, родени през 2002 г., от 197 училища. От тях над 90% са в IX клас. 52% от тях са момчета, 48% - момичета. Всеки е отговарял на 273 въпроса в компютърно-базиран тест в две сесии от по 60 минути, проведени през месеците април и май.
Извадката се изготвя на международно ниво от консорциум, създаден за провеждането на изследването, чрез случаен подбор.
Четивна грамотност
PISA дефинира четивната грамтност като разбиране, използване, оценяване и осмисляне на текстове за постигане на цели, задълбочаване на познанията на ученика, личностно развитие и ефективно участие в обществото - разясняват от Института за изследвания в образованието. Тази дефиниция включва основните операции, свързани с четенето и придобиването на познание чрез четене. Например разбирането се отнася до способността на читателя да формира смисъл от текста; използването – до прякото прилагане на информацията и идеите в текста при изпълнение на конкретна задача или постигане на цели, а при осмислянето читателят свързва прочетеното със своите представи и опит.
Скàлата включва няколко равнища – под първо равнище, първо А, Б и С, второ, трето, четвърто, пето и шесто равнище. Най-трудни са задачите за пето и шесто равнище.
Традиционно в PISA второто се определя като критичният праг в постиженията на учениците, т.е. тези с резултати под второ равнище имат съществени пропуски в подготовката си.
При 487 точки среден резултат по четивна грамотност България постига средно 420 точки, с 67 т. по-малко. Те отреждат място на страната ни в групата на държавите със среден резултат, който е статистически значимо по-нисък от средното за всички държави, т.е. между 410 и 430 т. В нея са още Румъния, Уругвай, Коста Рика, Кипър, Молдова, Черна гора, Мексико, Йордания, Малайзия, Бразилия, Колумбия. С 420 т., като нас, е Мексико. Първа в групата е Румъния с 428, последна - Колумбия (412).
България е последна по резултат по четивна грамотност от страните членки на ЕС.
Най-ниският резултат от всички 79 държави е 340 т. - Филипини. Най-високият е на Китай (региони Пекин, Шанхай, Янгсу, Жейанг) - 555 т. На второ място е Сингапур с 549. Огромен е скокът на Естония, която е №5 с 523 точки и изпреварва сочената често за пример с образованието си Финландия. Финландия и Канада делят шестото място с 520 т.
Сравнението с предходните изследвания показва спад от 2012 г. насам в резултатите по четивна грамотност на българските ученици. През 2018 г. той е с 12 точки спрямо 2015 г. и с 16 т. спрямо 2012-а.
Почти 1/2 са под критичния минимум
47,1% от българските ученици са на ниво под критичното второ равнище по четивна грамотност при среден процент за 79-те държави 22,7. От тези 47,1% под първото равнище 1С са 0,3%. Ниво 1С показва, че ученикът може да разбира кратки изречения.
От друга страна, данните показват, че у нас намаляват учениците на пето и шесто ниво - които например могат да разбират дълги, абстрактни текстове, да установят разликата между факт и мнение и т.н.
Българските ученици с резултати под второ равнище (в червено) и с резултати на пето и шесто равнище (в синьо). Източник: PISA/ОИСР
Министър Вълчев коментира резултатите с думите, че днес е много по-трудно да мотивираме децата да четат. По думите му сега образователната ни система наподобява бърза писта, която изхвърля тези, които не могат да се справят, те натрупват дефицити и в един момент не могат да наваксат.
Математика
Средният резултат на България по математика е 436 точки при среден за всички държави 489 т. На първо място отново е Китай (региони Пекин, Шанхай, Янгсу, Жейанг) с 591 т., следван от Сингапур с 569 т., Макао-Китай (558 т.), Хонконг-Китай (551 т.), Китайски Тайпе (531 т.), Япония (527 г.), Корея (527 т.) и Естония (523 т.). Последна е Доминиканска република с 325 т.
436-те ни точки ни поставят в една група с Малайзия, Албания, ОАЕ, Бруней, Румъния и Черна гора.
През 2015 г. резултатът ни е бил 441 т.
С около 2 процентни пункта се е повишил делът на учениците с резултати под критичното второ равнище. През 2018 г. те са 44,4% при 42% през 2015 г. Учениците на пето и шесто равнище са 4,2 при 4,4% през 2015 г. Сред всички държави под второ равнище по математика в PISA 2018 са 28,7%, а на пето и шесто равнище - 9,4%.
Природни науки
При среден резултат за всички 79 държави от 489 точки в България той е 424 точки. И докато при четивната грамотност и математиката разликата може да се отдаде и на статистическа грешка - каквато теза бе застъпена днес на пресконференцията в МОН - при природните науки е видимо, че тя се корени в друго. Спадът на България от 2015 г. до 2018 г. 22 точки.
През 2018 г. по природни науки вече сме в една група с Бруней (Дар ес Салаам), Йордания, Молдова, Тайланд, Уругвай, Румъния, Мексико, Катар, Албания и Коста Рика.
Под второ равнище са 46,6% от 15-годишните български ученици при 23,5% за всички държави. На пето и шесто равнище у нас са 1,5%, за всички 79 държави - средно 7 на сто.
Каква е причината за срива ни по природни науки експертите все още не могат да кажат. Възможно е това да се дължи и на факта, че няма национално външно оценяване по природни науки, следователно учениците не се готвят по тях така, както по български и математика например. Отделно от това, те знаят, че тестовете на PISA не влияят по никакъв начин на оценките им в училище и вероятно не сме успели да ги мотивираме достатъчно - посочи министър Вълчев.
Социално-икономически статус
България е в групата на държавите, където социално-икономическият статус оказва много голямо влияние върху постиженията на учениците по четене. Това показва, че училището не може да се справи с децата от бедни семейства и с тези, в чиито семейства се говори език, различен от българския - казва Неда Кристанова.
По дял от учениците с неблагоприятен социален произход, но с резултати на пето и шесто равнище по четене България е предпоследна сред всички 79 държави и региони. У нас тези 15-годишни са едва 6%. По-малко са само в Перу. В първенеца Макао (Китай) са близо 20 на сто. На второ място е Косово, следват Баку (Азербайджан), Хонконг, Казахстан, Естония, Хърватия и Турция.
PISA 2018 потвърждава наличието на значителна хетерогенност в качеството на образованието, предлагано от различните училища. България е сред страните с най-голяма вариация в резултатите по четене между отделните училища – 54.7%, пише в анализ Институтът за изследвания в образованието. Страната ни е пета, на първо място е Израел, на последно - Финландия.
Налице е значителната социална и академична сегрегация, измерени и чрез двата традиционни индикатора – индекс на различиe и индекс на изолация. Особено тревожна е академичната сегрегация – в България се регистрират едни от най-високите концентрации на ученици с ниски постижения в едни училища и на ученици с високи постижения в други, пишат още от ИИО. Индексът на изолация показва, че единствено ситуацията в Турция е по-тежка от тази в България. Тук отново най-добър резултат показва Финландия.
България е страната, в която най-бедните ученици най-често са концентрирани в училища с лошо образование. Данните за изолацията на ученици с неблагоприятен социално-икономически статус от тези с най-високи резултати по четене поставят страната ни на първо място. След нас е Перу.
Коментар
Разликата в резултатите на България по четивна грамотност и математика между 2018 г. и предишните изследвания не е статистически значима, посочва Неда Кристанова. Според нея България е в група със стабилни резултати от началото на провеждането на изследванията.
"За нас резултатите не са изненадващи. Виждаме ги и в националните външни оценявания, и в държавните зрелостни изпити - посочи министър Вълчев. - Но тези резултати са разочароващи, заради повишените усилия на системата през последните години и многото инвестиции, за резултата от които очевидно е необходимо повече време. Трябва да го правим по-дълго време и по-ефективно."
Министърът на образованието Красимир Вълчев
Според него PISA 2018 показва, че образованието в България трябва да се ориентира от система, даваща приоритетно знания в такава, която и ги трансформира в умения. По думите му сега образователната ни система е "прекалено амбициозна в представянето на знания и прекалено неамбициозна в трансформирането им в умения".
Затова още от 2020 г. ще има нови формати на тестовете за национално външно оценяване. Те в много по-голяма степен ще мерят умения, както е направен тестът на PISA, каза Вълчев. Задачите на международното изследване са относително елементарни като математически алгоритми, но изискват свързването на знанията с уменията от практиката, каза министърът и обясни, че предстоящата промяна е мотивирана от факта, че сега много учители преподават на учениците си това, върху което очакват да бъдат изпитани на национално външно оценяване.
За да ги подготвят в бъдеще, педагозите ще трябва да променят начина си на преподаване: да има по-малко енциклопедично учене и повече дискусии, да ги вдъхновяват и мотивират за учене, да има повече активно и по-малко пасивно учене. Основната задача на учителя е да мотивира, да вдъхнови учениците за учене, да ги накара да мислят, да свързват знания и умения - посочи Вълчев. Уменията са онова, което остава, след като забравим наученото в училище - допълни той.
Такава промяна произвежда ефект след два или три цикъла, тоест 6 или 9 години, посочи той и допълни, че затова не очаква и следващите резултати да са добри за България. Според него не е фатално, че сегашните резултати са "малко по-лоши" - това може да се дължи на статистическа грешка, проблемът е, че няма подобрение, че се запазва високият процент на ниските резултати, което може да се дължи на много неща - учебни програми, методи на преподаване, посочи Вълчев.
Вълчев е категоричен, че резултатите от PISA 2018 не са атестация за новите учебни програми, тъй като учениците, които са решавали тестовете, още учат по старите.
Причините
Освен системата, ориентирана към даване на знания, а не към развиване на умения, Вълчев посочи и други причини за резултатите ни.
Една от тях е структурата на извадката - с 8 процентни пункта са увеличени учениците от професионалните гимназии в нея, а те имат по-ниски резултати. С това може да си обясним между 15 и 20 точки разлика, посочи министърът.
Според него друг фактор е мотивирането на учителите. Изследването е проведено през пролетта на 2018 г., не можем да говорим, че по по това време сме консумирали положителния ефект от увеличението на заплатите, посочи той и напомни една от целите си като министър: учителските заплати да са достатъчно високи, за да привличат най-добрите ученици към учителската професия.
"Страните в челото на класацията са страните, в които най-добрите ученици стават предимно учители, където средните заплати на учителите са над средните за страната", каза Вълчев и подчерта, че "тези резултати не трябва да ни разубеждават от политическия избор за заплатите". Той е категоричен, че разочарованието от представянето ни в PISA 2018 не трябва да ни попречи да затвърдим и поддържаме средни учителски заплати над 120% от средните за страната в дългосрочен план.
Друга причина за недоброто ни представяне - според министъра - може да се дължи на учебното време. У нас учениците учат с 14% по-малко часове от средното за Европа и причината е в повечето почивни дни у нас и в дългата ни лятна ваканция. Началото на учебната година - 15 септември - обаче е фиксирано в закон и на този етап не планираме да предложим промяна, каза той в отговор на журналистически въпрос.
На фона на претоварените ученици и оплакващите се от недостатъчен брой часове учители - най-вече по математика - министърът констатира, че основният проблем е в липсата на часове за упражнения.
Освен вътрешните причини за резултатите, в системата, има и външни. Променила се е структурата на учениците - децата от семейства, в които не се говори български и които нямат отношение към образованието, са по-голям процент, посочи Вълчев.
"Миналата седмица бях в малко градче, където 30-40% са ромчета и останалите семейства започват да изтеглят децата си към големия град или към съседния град", разказа министърът. Разговарял там с учителка, която му казала: "Преди 10 години подготвях деца с шестици на националното външно оценяване, днес полагам 10 пъти повече усилия за тройка".
Срив в София
В София имаме срив на резултатите - призна министър Вълчев. Засега експертите не могат да кажат на какво се дължи той. По четене спадът в столицата е с 30 точки през 2018 г. спрямо 2015-а - от 487 на 452 т. По математика той е от 489 на 465 точки, по природни науки - от 499 на 456 точки.
За сметка на това, в големите градове, с над 100 хил. жители - като Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора, Русе - се наблюдава подобрение на резултатите. От 477 т. те са се увеличили на 465 по четене; по математика - от 450 на 475 т., по природни науки - от 459 на 466 т.
По-добри са резултатите и в малките населени места с до 3000 жители. По четене средният им брой точки се е повишил от 315 на 344, по математика - от 359 на 368 т., по природни науки - 348 на 352 т.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
10372
1
03.12 2019 в 19:37
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара