Quantcast

До 4. клас българчетата са добре по математика и природни науки сочи престижно изследване

България е над средния брой точки в TIMSS 2019, но има спад и в двете области. 10% от четвъртокласниците нямат базови умения по математика, 13% - по природни науки

Александра Маркарян Последна промяна на 08 декември 2020 в 20:29 2022 0

Снимка unsplash.com

Българското начално образование продължава да дава добра основа по математика и природни науки. Това доказа за втори път Международното изследване на уменията по математика и природни науки TIMSS. Резултатите от едно от най-авторитетните международни оценявания за качеството на образованието в света за 2019 година бяха обявени днес от Международната асоциация за оценяване - независимо обединение на изследователски организации и държавни агенции.

TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) проверява знанията и уменията на учениците в 4. и 8. клас по математика и природни науки. Както и през 2015 година, България участва с 4. клас. От страната ни се включват 4268 четвъртокласници от 151 училища в цялата страна. Всички те попълват въпросници на хартия. Общо участниците от 4. клас в света надхвърлят 330 хил. Те са от 58 държави и 6 региона. Тъй като от 2019 г. започва преход към електронизация, част от учениците попълват електронни въпросници като част от еTIMSS.

Резултатите на учениците се представят в скàли със средна стойност 500 точки. Средният резултат на българските ученици е по-висок и по природни науки, и по математика. По математика той е 515 точки, а по природни науки - 521 точки. Въпреки това обаче отбелязваме спад спрямо 2015 г. с 9 точки по математика и 15 по природни науки. Тогава по математика сме имали 524 точки и 536 по природни науки.

Източник: Институт за изследвания в образованието

№1 в света и в двете области - и в 4. клас, и в осми - продължава да бъде Сингапур. В 4. клас островният град държава в Югоизточна Азия има 625 среден брой точки по математика и 595 по природни науки. 54% от включените четвъртокласници са показали знания и умения по математика на най-високото ниво. Средният процент за всички участващи държави на това ниво е 7.

Други азиатски държави и райони също се представят впечатляващо добре. Хонконг е втори в света по математика сред четвъртокласниците с 602 точки. На трето място е Южна Корея с 600 т. Следват Тайван с 599 т. и Япония с 593 т. Топ 10 се допълва от: Руска федерация (567 т.), Северна Ирландия (566 т.), Англия (556 т.), Ирландия (548 т.) и Латвия (546 т.)

Като се има предвид, че някои държави може да имат равен брой точки и това не класация, България заема 28-то място с 515-те си точки, колкото имат още Азербайджан и Италия.

С най-малък брой точки е Филипините (297 т.)

По природни науки в 4. клас първенецът Сингапур е с 595 точки, 38% от четвъртокласниците му постигат най-високото ниво на знания и умения. На второ място е Южна Корея (588 т.), следвана в Топ 10 от Руска федерация (567 т.), Япония (562 т.), Тайван (558 т.), Финландия (555 т.), Латвия (542 т.), Норвегия (539 т.), САЩ (539) и Литва (538 т.)

В тази своеобразна класация България заема 24-ата позиция с 521 точки. Също толкова има Словакия. С точка повече е Австрия.

На дъното отново е Филипините с 249 точки.

България

Най-високият брой точки на български четвъртокласници по математика е 642, а най-ниският - 360, съобщава Институтът за изследвания в образованието. Средният брой точки на момичетата е 514, а на момчетата - 516. Притеснително е, че 10% от включените в изследването демонстрират липса на основни математически умения. Най-високото равнище покриват 8% от учениците ни, високото - 37%, средното - 71%, 90% - ниското. Останалите 10% не достигат това най-ниско ниво.

По природни науки най-високият брой точки на българските четвъртокласници е 666 т., а най-ниският - 326. Средният за момичетата е 525 т., а за момчета - 518 т. 13% не покриват най-ниското ниво. Те демонстрират липса на базови умения. 15% са на най-високото равнище - напреднали. 44% покриват високото равнище, 71% - средното, 87% - ниското.

Тенденции

Тенденциите сред участниците в изследването показват, че в около половината страни няма съществени разлики между представянето на момичетата и момчетата по математика и природни науки.

Ранният старт на образованието има дългосрочен положителен ефект през първите четири години от училищното образование, сочат още данните. Четвъртокласниците, които са посещавали предучилищно обучение и чиито родители са ги ограмотявали и са ги учили да смятат вкъщи, показват по-високи резултати от връстниците си, при които това не се е случило.

Изследването проучва също дали учениците в осми клас са били тормозени в училище от други ученици, включително онлайн. 6-8% от тях посочват, че са ставали жертва на тормоз всяка седмица.

80% от четвъртокласниците харесват математиката, 88% - природните науки. В осми клас процентите спадат. 59% харесват математиката, 79% - природните науки.

Четвъртокласниците се заемат уверено с математиката (76%) и природните науки (81%). Увереността в 8. клас е 57% по математика и 62% по природни науки.

Учителите споделят, че има все по-голяма разлика между нуждите им от професионално развитие и възможностите, които им се предлагат в това отношение. По-малко от половината ученици имат учители, които наскоро са развили професионалните си умения за включване на технологиите в преподаването и за развиване на критично мислене у учениците си.

Около ¾ от четвъртокласниците казват, че учителите им обясняват ясно, но при осмокласниците делът е под 50 на сто.

Международното изследване на уменията по математика и природни науки на учениците от 4. клас (TIMSS) e сред най-авторитетните проучвания в света. TIMSS отчита тенденциите в постиженията на учениците и изучава различията между националните образователни системи, за да подпомогне подобряването на преподаването и ученето по света. От 1995 г. то се провежда на всеки четири години, като обхваща учениците от 4. клас и от 8. клас.