Българското начално образование продължава да дава добра основа по математика и природни науки. Това доказа за втори път Международното изследване на уменията по математика и природни науки TIMSS. Резултатите от едно от най-авторитетните международни оценявания за качеството на образованието в света за 2019 година бяха обявени днес от Международната асоциация за оценяване - независимо обединение на изследователски организации и държавни агенции.
TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) проверява знанията и уменията на учениците в 4. и 8. клас по математика и природни науки. Както и през 2015 година, България участва с 4. клас. От страната ни се включват 4268 четвъртокласници от 151 училища в цялата страна. Всички те попълват въпросници на хартия. Общо участниците от 4. клас в света надхвърлят 330 хил. Те са от 58 държави и 6 региона. Тъй като от 2019 г. започва преход към електронизация, част от учениците попълват електронни въпросници като част от еTIMSS.
Резултатите на учениците се представят в скàли със средна стойност 500 точки. Средният резултат на българските ученици е по-висок и по природни науки, и по математика. По математика той е 515 точки, а по природни науки - 521 точки. Въпреки това обаче отбелязваме спад спрямо 2015 г. с 9 точки по математика и 15 по природни науки. Тогава по математика сме имали 524 точки и 536 по природни науки.
Източник: Институт за изследвания в образованието
№1 в света и в двете области - и в 4. клас, и в осми - продължава да бъде Сингапур. В 4. клас островният град държава в Югоизточна Азия има 625 среден брой точки по математика и 595 по природни науки. 54% от включените четвъртокласници са показали знания и умения по математика на най-високото ниво. Средният процент за всички участващи държави на това ниво е 7.
Други азиатски държави и райони също се представят впечатляващо добре. Хонконг е втори в света по математика сред четвъртокласниците с 602 точки. На трето място е Южна Корея с 600 т. Следват Тайван с 599 т. и Япония с 593 т. Топ 10 се допълва от: Руска федерация (567 т.), Северна Ирландия (566 т.), Англия (556 т.), Ирландия (548 т.) и Латвия (546 т.)
Като се има предвид, че някои държави може да имат равен брой точки и това не класация, България заема 28-то място с 515-те си точки, колкото имат още Азербайджан и Италия.
С най-малък брой точки е Филипините (297 т.)
По природни науки в 4. клас първенецът Сингапур е с 595 точки, 38% от четвъртокласниците му постигат най-високото ниво на знания и умения. На второ място е Южна Корея (588 т.), следвана в Топ 10 от Руска федерация (567 т.), Япония (562 т.), Тайван (558 т.), Финландия (555 т.), Латвия (542 т.), Норвегия (539 т.), САЩ (539) и Литва (538 т.)
В тази своеобразна класация България заема 24-ата позиция с 521 точки. Също толкова има Словакия. С точка повече е Австрия.
На дъното отново е Филипините с 249 точки.
България
Най-високият брой точки на български четвъртокласници по математика е 642, а най-ниският - 360, съобщава Институтът за изследвания в образованието. Средният брой точки на момичетата е 514, а на момчетата - 516. Притеснително е, че 10% от включените в изследването демонстрират липса на основни математически умения. Най-високото равнище покриват 8% от учениците ни, високото - 37%, средното - 71%, 90% - ниското. Останалите 10% не достигат това най-ниско ниво.
По природни науки най-високият брой точки на българските четвъртокласници е 666 т., а най-ниският - 326. Средният за момичетата е 525 т., а за момчета - 518 т. 13% не покриват най-ниското ниво. Те демонстрират липса на базови умения. 15% са на най-високото равнище - напреднали. 44% покриват високото равнище, 71% - средното, 87% - ниското.
Тенденции
Тенденциите сред участниците в изследването показват, че в около половината страни няма съществени разлики между представянето на момичетата и момчетата по математика и природни науки.
Ранният старт на образованието има дългосрочен положителен ефект през първите четири години от училищното образование, сочат още данните. Четвъртокласниците, които са посещавали предучилищно обучение и чиито родители са ги ограмотявали и са ги учили да смятат вкъщи, показват по-високи резултати от връстниците си, при които това не се е случило.
Изследването проучва също дали учениците в осми клас са били тормозени в училище от други ученици, включително онлайн. 6-8% от тях посочват, че са ставали жертва на тормоз всяка седмица.
80% от четвъртокласниците харесват математиката, 88% - природните науки. В осми клас процентите спадат. 59% харесват математиката, 79% - природните науки.
Четвъртокласниците се заемат уверено с математиката (76%) и природните науки (81%). Увереността в 8. клас е 57% по математика и 62% по природни науки.
Учителите споделят, че има все по-голяма разлика между нуждите им от професионално развитие и възможностите, които им се предлагат в това отношение. По-малко от половината ученици имат учители, които наскоро са развили професионалните си умения за включване на технологиите в преподаването и за развиване на критично мислене у учениците си.
Около ¾ от четвъртокласниците казват, че учителите им обясняват ясно, но при осмокласниците делът е под 50 на сто.
Международното изследване на уменията по математика и природни науки на учениците от 4. клас (TIMSS) e сред най-авторитетните проучвания в света. TIMSS отчита тенденциите в постиженията на учениците и изучава различията между националните образователни системи, за да подпомогне подобряването на преподаването и ученето по света. От 1995 г. то се провежда на всеки четири години, като обхваща учениците от 4. клас и от 8. клас.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)