България е на 15-о място по природни науки и на 18-о по математика. Това сочат данните от международното изследване на уменията по математика и природни науки TIMSS 2015. Участвали са общо 49 държави.
В същото време, данните показват, че всяко десето дете в четвърти клас у нас няма дори минимални знания по природни науки. 10% не покриват най-ниското ниво. По отношение на математиката този процент е 8%.
Данните за България бяха представени днес от вицепремиера и министър на образованието Меглена Кунева и директора на Центъра за контрол и оценка на качеството в образованието (ЦКОКО) към МОН Неда Кристанова. Пълният национален доклад ще бъде публикуван през март 2017 г.
Тестовете са проведени през април 2015 г. сред 4228 ученици, които тогава са били в IV клас и 233 начални учители от 149 училища (начални, основни и средни). Изследването е обхванало и 4165 родители, които са попълвали анкети. Децата са решавали 20 задачи с избираем и свободен отговор по математика и 20 - по природни науки. Задачите по математика са от три съдържателни области - числа (52%), геометрични фигури (32%) и данни (15%). В зависимост от познавателните процеси те са за: разбиране (36%), приложение (44%) и аргументиране (20%). Задачите по природни науки са от областите биология (46%), физика (35%) и физическа география (19%). Разпределението между разбиране, приложение и аргументиране е съответно 41%, 38% и 21%.
Резултатите разкриват пропастта в нивото на образование между децата с майчин език български и останалите. Това е и третият фактор, оказващ влияние върху образованието на децата, призна вицепремиерът Кунева при представянето. Първите два са семейната среда и участието в задължителното предучилищно образование.
Като цяло страната ни стои добре, посочи вицепремиерът. Резултатите няма как да бъдат сравнени с предишни години, защото България участва за първи път с изследване сред четвъртокласниците. Предишни години тя се е включвала в изследването, което се провежда на всеки 4 г. от 1995 г., с осмокласници.
Имайки предвид, че сред 49-те страни с данни за четвъртокласниците от TIMSS 2015 има и такива с равен сбор точки, България се нарежда под №15 по природни науки и №18 по математика.
№1 в света и по математика, и по природни науки е Сингапур със среден резултат от 618 точки по математика и 590 по природни науки при максимални 1000 т. и средни 500. България е над средното ниво с 524 точки по математика и 536.
Природни науки
На най-високото ниво (напреднали) са 16% от българските четвъртокласници. В сравнение с първенеца Сингапур изоставаме значително. Там 37% от учениците покриват нивото за напреднали. 50% от българските и 71% от сингапурските четвъртокласници покриват високото ниво, на средно равнище са 77% от българчетата и 90% от сингапурските 10-11-годишни ученици. Със задачите от ниското ниво се справят 97% от децата в Сингапур и 90% от децата на същата възраст у нас.
Средният процент за TIMSS 2015 на покриващите най-ниското ниво е 95. По този показател №1 е Южна Корея, където 100% от изпитаните деца се справят с най-лесните задачи.
Най-много деца не покриват дори най-ниското ниво по биология, география и физика в Кувейт. Там едва 33% решават вярно най-лесните задачи и 67% не успяват да се справят. Само 35% от децата в Мароко преодоляват най-ниското ниво, в Саудитска Арабия процентът им е 48%, в Индонезия е 51%, в Оман - 61%, в Катар - 64%, в Обединени арабски емирства - 67%. По-зле от България по този показател са още: Нова Зеландия (88%), Бахрейн (72%), Грузия (74%), Турция (82%), Чили (85%), Кипър (86%) и Франция (88%).
Преди България се нареждат: Сингапур, Южна Корея, Русия, Япония, Казахстан, Хонконг, САЩ, Китайски Тайпе, Унгария, Финландия, Полша, Швеция, Словения, Англия, Словакия, Сърбия, Австралия, Германия, Канада, Норвегия, Ирландия, Литва, Дания, Хърватия, Северна Ирландия, Испания, Италия, Нидерландия, Белгия, Португалия.
Представянето на българските ученици по природни науки в сравнение с учениците от останалите страни по съдържателни области:
Математика
10% от българчетата в четвърти клас през 2015 г. се справят с най-сложните задачи. В Сингапур - №1 от всички 49 задачи, в които е проведено изследването, този процент е 50. На следващото високо ниво са 40% от българчетата и двойно повече деца от Сингапур. Средното ниво покриват 70% от 10-11-годишните у нас и 93% от връстниците им в Сингапур. С най-ниското равнище се справят 92% от българчетата и 99% от сингапурчетата. Тоест 8% от децата у нас не могат да решават и най-лесните задачи за четвъртокласници.
Няма деца, които да не могат да се справят с тях в Хонконг, Южна Корея и Китайски Тайпе. 99% е процентът на решаващите ги в Япония, Белгия и Нидерландия.
Представянето на българските ученици по математика в сравнение с учениците от останалите страни по съдържателни области:
Изследването хвърля светлина и върху факторите, които водят до високи или, съответно, ниски резултати.
За семейства с големи образователни възможности са определени тези, в които има повече от 100 книги, над 25 от които - детски, децата имат самостоятелни стаи и достъп до интернет у дома, единият или и двамата родители са с висше образование и работят като специалисти/професионалисти.
За България процентът на четвъртокласниците, които растат в такава среда е 12%, средно за страните от TIMSS 2015 е 17%. Техният среден резултат по математика е 578 точки, а по природни науки - 603 точки.
Децата от семейства с малки образователни възможности са тези, които растат в домове, в които няма книги или броят им е не повече от 25, нямат интернет, нямат собствена стая, чиито родителите са приключили с образованието си след 4-и, 8-и или последния гимназиален клас и работят като общи работници, занаятчии, оператори на машини.
Тези деца са цели 20% от българските четвъртокласници. Средният им резултат е драстично по-нисък от децата в първата група. Те имат 488 точки по математика и 473 по природни науки. Средният процент на семействата с малки образователни възможности за страните участнички е 9.
11% от анкетираните родители у нас признават, че никога или почти никога: не са чели книги или приказки на децата си, не са си играли с тях с образователни игри, не са им разказвали за нещо, което са прочели, не са им чели на глас дори надписи или етикети, не са броили заедно.
На въпрос на OFFNews към министър Кунева какви конкретни промени в образованието би предложила на база анализа на данните от TIMSS 2015 тя отговори, че обучението по български е важно, че трябва да се насърчава четенето и че образованието трябва да се превърне във фактор за стопяване на социалното неравенство.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Последни коментари
Коледна проповед: Папа Франциск забрани на служителите на Ватикана да клюкарстват
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан: Преминаваме от военно време към ера на мир
Километрично задръстване на магистрала ''Тракия'' в посока Бургас