Quantcast

Адв. Костов за детето, което не ходи на училище: Божидар е ученик, защото се учи добре

Александра Маркарян Последна промяна на 13 януари 2014 в 15:17 26428 22

Адв. Виктор Костов
Адв. Виктор Костов

"Ученик ли е някой, който посещава държавното училище, но няма нужните знания? Формално – да. Записан е в училище. Защо не е ученик, някой който показва най-добрите резултати на състезанието по знания, но не е записан в държавното училище?

Резултатите от участието на Божидар в състезанията по информатика сочат че той е много добре научен, защото заема първо място. Това го прави ученик, според нас." Това пише адв. Виктор Костов в писмо до главния редактор на OFFNews Владимир Йончев, с което иска право на отговор след интервюто на OFFNews с държавния експерт в МОН Силвия Кънчева.

Тя коментира случая с 12-годишния Божидар Маринов, който никога не е ходил на училище по решение на майка му - преподавател по информатика във Факултета по математика и информатика на Софийския университет и споменава адв. Костов, с когото е водила кореспонденция във връзка със случая. Освен адвокат, Виктор Костов оглавява и Християнреформистката партия. Той е доктор по философия.

Публикуваме писмото му:

Поводът да Ви пиша е статия във Вашия сайт, „МОН: Божидар е спрян от училище незаконно - даваме случая на Агенцията за детето” с автор Александра Маркарян, взела интервю от г-жа Силвия Кънчева, държавен експерт в МОН.

Някои от твърденията на г-жа Кънчева са неточни или подвеждащи.

Едно от тях е, че съм „заплашвал” МОН. В кореспонденцията си с тях през 2013 по повод казуса с Божидар Маринов ги предупредих, че техният отказ да позволят на Божидар да се състезава по информатика е нелогичен и немотивиран. Това, че г-жа Кънчева е решила, че той е „неученик” е в нарушение на правилата на Международната организация по информатика, както личи от същите. На второ място, аз кореспондирах с тях не като адвокат на майката на Божидар или на самия Божидар, а като независим участник и правозащитник. Целта ми беше да ги информирам, че нарушението от тяхна страна на тези правила би могло да има последици за българското участие. Такива нямаше.

Относно заявената от мен непрозрачност на МОН - доказателствата са в другия файл. Там са фактите по казуса от миналата година, както и правилата за участие в състезания по информатика. Ще видите, че линковете с важна информация по класиранията на Божидар в по-горните кръгове са свалени от интернет.

В случая, основният проблем, който трябваше да се реши, се явява липсата на връзка между истинските цели на националното състезание и олимпиадата и тълкуването на тези цели от бюрокрацията на МОН.

Госпожа Кънчева, главна експертка в МОН, нарича Божидар Симеонов „неученик” защото не бил записан в училищата, управлявани от представляваната от нея държавно-бюрократична структура. В същото време резултатите от участието на Божидар в състезанията по информатика сочат че той е много добре научен, защото заема първо място. Това го прави ученик, според нас.

Ученик ли е някой, който посещава държавното училище, но няма нужните знания? Формално – да. Записан е в училище. Защо не е ученик, някой който показва най-добрите резултати на състезанието по знания, но не е записан в държавното училище?

Следва друг въпрос – олимпиадата по информатика дали цели да предложи форум за изява на кой е по-ученик, и кой е по-записан в училищата на МОН, или кой показва най-добрите знания по тази дисциплина? За съжаление, стеснителното тълкуване на закона от бюрократите може да попречи на участието не само на Божидар, но на всеки талантлив ученик, който не се вписва в идеята, че ученик е само този в държавното училище.

Това е неправният, житейски поглед върху юридическия казус.

Писмото ми до г-жа Кънчева и МОН беше предназначено да повдигне именно този въпрос. В него не се съдържаше заплаха, а констатация за възможностите, с които Божидар е близките му биха могли да противостоят на една нелогична несправедливост, която ощетява и него и олимпиадата по информатика. Надяваме се горните разсъждения да бъдат взети предвид и публикувани в сайта Ви в изпълнение на правото ми на отговор.

 

Адв. Костов изпраща до OFFNews и изложение на фактите, според него. Той разказва, че Божидар се е представил "изключително успешно" на "регионални състезания по информатика", но е лишен от участие в международната олимпиада.

Според експерта от МОН Божидар не се е явявал на кръг от олимпиада, а на национално състезание и е бил класиран на първо място във възрастовата си група (за шестокласници), за което е получил грамота и тя не е била отнета от МОН. Спечелването на първо от ученик в национално състезание няма как да осигури място в международна олимпиада - на нея отиват четиримата най-добри ученици, минали през общинския, регионалния и националния кръг на олимпиадата, които са пресяти допълнително и в т.нар. разширен отбор.

"Основният мотив на представител на МОН, Сливия Кънчева, е че Божидар Маринов е „неученик”, понеже не е записан в държавно училище", пише адв. Костов в писмото си до OFFNews.

Той цитира и правилника на Националната олимпиада по информатика, според който тя се провежда "по модела, правилата
и нормите на Международната олимпиада по информатика" (МОИ).

Според тези правила "ученици, обучаващи се в чужбина, имат правото да представляват родината си".

Ето какво още пише адв. Костов:

"Точка A2.5 категорично заявява, че за да бъдат допуснати учениците от дадена страна до МОИ, те трябва да са преминали състезание, до което са допуснати всички ученици с право на участие.

Aко нашата НОИ не допуска всички български ученици (били те обучавани в България или не), то страната ни няма право да участва на МОИ, т.к. НОИ не изпълнява изискванията по точка A2.5.

Божидар Пламенов Маринов живее в Смолян и се обучава вкъщи по чуждестранна програма. На 2-ри Март 2013 година, той участва в Зимните Състезания по Информатика във Велико Търново (национално състезание от най-висок ранг) и еднолично печели първо място за своята възрастова група (група D- до 6-ти клас). Класирането от състезанието е тук:

http://www.math.bas.bg/infos/files/2013-03-03-protD.pdf]

Божидар се явява и на областния кръг на НОИ, където е информиран, че не може да участва, тъй като „не е български ученик”. Въпреки това му е позволено да работи върху задачите, които той успешно решава и предава в срок. В последствие,
решенията му са оценени от Националната Комисия с пълен резултат. Резултатите от областния кръг са тук (по-скоро били са тук):

ПРЕМАХНАТ ДОКУМЕНТ: http://www.math.bas.bg/infos/files/D_res.pdf

За съжаление, в окончателния протокол от областния кръг, както и в списъка на учениците допуснати до националния кръг, името на Божидар липсва (този линк вече също не е работещ):

ПРЕМАХНАТ ДОКУМЕНТ: http://keleved.com/2013_NOI_2/D_prot.pdf
2 от 2

ПРЕМАХНАТ ДОКУМЕНТ: http://www.math.bas.bg/infos/files/NOI_Razgrad_dopusnati.pdf

Националната Комисия (която според точка 5.1 от правилника на НОИ решава всички "спорни положения") да се съобрази с точка 1.1 на правилника на НОИ, точка S2.5 на правилника на МОИ и точка A2.5 на правилника на МОИ, и да допусне Божидар до националния кръг на НОИ. В противен случай, националният ни отбор де юре няма право да участва на МОИ (освен ако не използва класирането от Зимните състезания, за да определи отбора, т.к. там Божидар е бил допуснат)".

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

17.01 2014 в 15:25

Вижте този блог и отговорите на председателя на асоциацията за домашно образование и някаква национална мрежа на родителите (?!) - как пък ме представляват тия... http://bglog.net/Obrazovanie/post/%D0%B4%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%88%D0%BD%D0%BE

Ето затова става дума и тук няма никакво прикритие.

16.01 2014 в 14:11

Петрова, аз съм майка на две деца-ученици. Поведението им в клас, дисциплината им и "играенето на телефона в час" зависи от МЕН, ТЕБ, НАС - Родителите. Ние възпитаваме. Учителят е там първо, за да им помогне да овладеят определена материя и после, за да възпитава. Айде стига вече сме се правили на интересни.
Каквито сме ние - такива са и децата ни.
Добре, че още съществуват адекватно мислещи като Batko i Wattie.

15.01 2014 в 14:04

Много глупаво е да не се дава шанс на момчето, защото майката и служителката си ги мерят...Подло и курвинско е - дано това да са професионални деформации, а не национални ..

14.01 2014 в 17:28

Искам също така да припомня на всички яростни защитници на БЕЗКОНТРОЛНОТО домашно обучение, че мнозинството от циганчетата например се възползват именно от такова. Одобрявате ли?

14.01 2014 в 17:23

Казусът е толкова елементарен, че за пореден път се изумявам, как може толкова хора да са оперирани от чувство за това какво е "закон" и има ли почва у нас. А тази статия даже е писана от адвокат. Гротеска!

Майката има ВСИЧКИ правни възможности да обучава детето си по която система желае. Трябвало е единствено да спази няколко формалности - документни, и детето й веднъж годишно да се яви на приравнителни изпити, на които каквато и оценка да изкара - все тая. Пък то нали е гениално умно - без проблеми е щяло да ги вземе.

Още повече - АЗД и МОН въобще нямаше да й обърнат внимание на тази мама. Обаче тя сама си навря вимето по телевизията. Сама се тупа в гърдите, за да разгласи, че е нарушила закона.

Е какво, освен задължителна глоба, смятате, че трябва да получи тя?

Интернетът ни е пълен с олигофрени. Явно и обществото. Жалко за България.

Адвокатине - върни си дипломната и напусни професията! Не ставаш!

14.01 2014 в 16:33

Айде да видим кой е Виктор Костов - давам цитат от собственото му представяне за конференцията "Бог и Цезар", 2011 г.:

"Работи като адвокат и защитник на правата на евангелските християни от нападки от медиите и някои държавни и местни органи."

Виктор Костов по това време работи за Alliance Defense Fund, организацията, която по-късно се преименува на Alliance Defending Freedom след поредица от секс-скандали. Най-фрапиращ бе случаят с Lisa Biron - правозащитник (също като Костов) към Alliance Defense Fund, която бе заловена в момент на заснемане на порно филм със собствената й дъщеря!!! И да, Петрова, сексуално образование е задължително, защото само това е начина да бъдем предпазени от педофилски организации, скрити зад религиозни теми! Това не е "секс в детската градина" и лъжеш по най-нагъл начин, подучена най-вероятно от Виктор Костов. Фактите обаче говорят, че точно тези сектанти са педофили, точно в крайните религиозни фракции най-често се срещат такива извращения.

Обаче нека видим какво предлагат хората на Костов и какви са тия образователни софтуери. Според асоциацията за домашно образование препоръчва два: Robinson Self-Teaching Home School Curriculum и Sonlight Curriculum. Елементарно търсене в гугъл ни показва "Religious perspective: Protestant". Може би сега е по-ясно какво цели кампанията - подменяне на традиционните ценности на българите с антисветски методи на изолация и радикализация. И точно по тази причина светското образование в Съединените щати не признава такъв тип обучение.

14.01 2014 в 15:42

Рядко се среща по перверзна логика от тази. То вярно, че е адвокат, ама неговото усукване на информацията, та белким почне да изглежда вярна, е даже гротескно.
Ами нека аз го попитам - адвокат ли е онзи, който познава добре законите? Явно не, защото за да си адвокат трябва да имаш диплома, да си получил адвокатски права и каквото още там. И с учениците е така. Един студент знае повече от един ученик, но не е ученик. А то си има и тълковен речник, където е казано еднозначно ( а не с адвокатско усукване), че ученик е "Дете или младеж, който посещава училище.".

14.01 2014 в 13:39

Г-жа Кънчева изрече долнопробни лъжи и заблуди в интервюто си и трябва да понесе последствията за това. Много ми се иска някой да я даде под съд тая женица или най-малкото да я уволни за некадърността ѝ и начина, по който излага България (все пак е представител на държавността).

14.01 2014 в 11:23

Не знам за другите коментиращи, но гледах репортажа.Детето може да умно, ОК, но майката ми направи доста лошо впечатление –запусната лелка, явно не познавала мъж в библейския смисъл от поне десетина години, която обясни, че работи от вкъщи като програмист/ в което няма нищо лошо, разбира се/, и не пуска сина си на училище, за да го възпитава в “християнски ценности”.Понеже средата в учили била крайно “деморализираща”. И това в градче като Смолян, в което има-няма 10 хил. жители.След което стана ясно, че учебниците, по които го обучава са на някаква американска християнска секта. Явно госпожата членуваше във въпросната секта.Пак нищо лошо, но какво, по дяволите, й пречи, да запише детето като частен ученик и от време на време да ходи само на изпити, които не вярвям да окажат пагубно влияние на християнския му морал.И нямате ли си друга работа тук коментиращите, че защитавате въпросната сектантка, оправдавайки я с лошото държавно образование? Ми хайде тогава да разрешим едни деца да се обучават вкъщи в ислямски или цигански ценности,вместо в евангелистки, щом родителите им така са преценили, и да имат еднакви права с тези, които ходят на училище.

14.01 2014 в 08:45

Странно защо хора които никога не са се инересували от домашното обучение реват срещу него. Да детето е показало знания по информатика, но това, че не ходи на състезания по литература не го прави по-малко подготвен. Лошото е, че ние приемаме като необходим краен резултат посещаването на някакво учреждение не натрупаните знания. Децата обучавани в къщи не стоят затворени в мазе! Те имат своя социален живот, спортуват имат приятели. Защо е толкова важно едни пет часа на ден да се търкат чиновете в някаква сграда и невротизирани учители да крещят по тях. Децата от държавните училища постигат резултати не, защото някоя даскалица ги е научила на нещо, а защото въпреки умората си след като се приберат, залягат над частните уроци и дебелите книги вместо да отидат да поиграят навън. Аз вече шеста година се боря с тази система! Класния на сина ми гледа уплашено на родителската среща и на въпроса ми " Какво може да се направи за дисциплината?", той свива рамене като изплашено коте и казва "Ми те са си такива, кво да направя!", като един хор от апатични родители подема този рефрен!! Кой какво ще научи в тези училища където 90% от децата играят на телефоните в часовете, а учителите и копче не могат да им кажат, а в междучасията гледат порнографски клипчета... А как забравих това е част от новата образователна система "секс от предучилищната", заложена в новия Закон за детето"! Извращенията в днешния свят край нямат, проблема е, че на възрастните не им се занимава да се борят. В пъти е по-лесно да се заклейми това което ги провокира да мислят или действат различно и ще наруши "спокойствието им"!!