7000 ученици ще провеждат част от часовете в музеи и галерии, на театрални постановки или концерти. Те ще се срещат с музиканти и актьори и това ще е част от задължителните, избираемите или факултативните им часове, предвижда проект за Национална програма "Осигуряване на съвременна образователна среда" за учебната 2019/2020 г. на Министерството на образованието и науката. Той е публикуван за обсъждане, след което ще бъде гласуван от Министерския съвет.
Националната програма - разпределена в 6 модула - е с общ бюджет 7 380 000 лв. Тя предвижда още модернизирането на професионални гимназии и създаване на нови и обновяването на учебни планове и програми за тях; оборудването на лаборатории по природните науки; обезпечаването на дейностите по целодневната организация, оценяването на нови учебници, оборудване на центрове за специална образователна подкрепа.
Културните институции като образователна среда
Този модул е с общ бюджет 250 000 лева, а училищата могат да кандидатстват за финансиране с проекти на стойност до 2 500 лева. Предвидено е да се включат до 200 училища и 7000 ученици от първи до десети клас, които през учебната 2019/2020 г. да проведат задължителни, избираеми и факултативни учебни часове в музеите и галериите, да посетят театрални постановки и концерти, свързани с конкретно учебно съдържание, да се срещнат с музиканти и актьори и с тях също да разговарят за включено в учебниците съдържание. Проектът може да включва и виртуални турове и видеоуроци. Предвидено е също организирането на конкурси за най-добър урок в музей и за най-добър урок в галерия.
Училищата трябва да разработят проектите си до 10 май 2019 г. и да ги подадат в съответното регионално управление на образованието, където се оценяват от определена от началника му комисия при максимум 20 точки.
По модула се финансират: входни билети за ученици и придружаващите ги учители за посещение на музей, галерия, театрална постановка, концерт; стойността на театралното или концертно изпълнение, реализирано в училище; такси за беседи, виртуални турове и видеоуроци в музей или галерия; материали, предложени от музеите и галериите за дейности по време на уроците (невключени във входните билети); пътуване с влак или автобус на учениците и придружаващите ги учители от училището до музея, галерията, театъра, концертната зала.
Професионални гимназии
1 730 000 лв. насочва МОН към изпълнението на дейностите по модула „Модернизиране на системата на професионалното образование". От тях 1.5 млн. са за модернизиране на материално-техническата база, като се предвижда обновяването на 20 професионални гимназии, колкото бе броят им и в миналогодишната програма.
Сега се предвижда с парите да се осигурят машини, съоръжения и инструменти за производствени бази, да се ремонтират кабинети за професионална подготовка и учебно-производствени бази в училищата, да се обзаведат с демонстрационни макети, тренажори, симулатори, вкл. мобилни модули и съоръжения и други действащи образци на съвременни технически конструкции, да се заснемат учебни видеофилми и да се купят софтуерни продукти, съобразени с формирането на практически умения, както и да се подсигури транспортът на учениците за практиките им в реална работна среда.
Други 130 хил. се предвиждат през 2019 г. за разработване на нови или осъвременяване на учебните планове и програми за професионално обучение. От МОН са заложили разработването/актуализирането на 100 типови учебни планове, 500 учебни програми и 100 национални изпитни програми за професионално образование и обучение. Очаква се също разработването на учебни помагала в най-малко две професионални направления. Разработването и/или адаптирането на помагалата ще се обезпечи с до 100 хил. лева от бюджета на министерството по програмата.
Лаборатории
Друг от модулите е "Подобряване на условията за експериментална работа по природни науки“, където е заложено общо финансиране от 2 млн. лева, 950 000 от които ще отидат за общообразователната подготовка. Тези пари ще осигурят закупуването на уреди, прибори, стъклария, реактиви, консумативи за практическите занятия в X клас по биология, физика, химия в училища и центрове за подкрепа на личностно развитие. Недопустимо е парите да се използват за купуване на компютри, лаптопи, мултимедийни и интерактивни дъски.
Останалите 1 050 000 лв. са за профилираната подготовка, където ще бъдат ремонтирани класни стаи и където се налага реконструкция, тя също ще бъде извършена. Предвидено е обзавеждане с демонстрационен плот за учителя, поставянето на маси със защитно покритие за учениците, мивка до всяко работно място; камина (за кабинета/лабораторията по химия и опазване на околната среда), бяла дъска, мултимедиен прожектор и/или интерактивен екран и други съгласно спецификата на учебния предмет. Финансирането може да бъде насочено и към осигуряването на оборудване с апарати, уреди, прибори, лабораторни набори с материали/химикали за провеждане на лабораторни упражнения и демонстрации, както и макети, табла, учебни видеофилми, софтуерни продукти, съобразени с изискванията и очакваните резултати от практическата дейност на учениците съгласно учебните програми за профилирана подготовка по физика и астрономия, химия и опазване на околната среда и биология и здравно образование.
Максималната стойност на проект е 70 хил. лв., в това число и размера на съфинансирането.
Планира се по модула да се подпомогне работата на 53 000 десетокласници в 1000 училища и центрове, като в 15 училища бъдат изградени кабинети и/или лаборатории за практическо обучение по природни науки.
Целодневно обучение
Модулът „Подкрепа на целодневното обучение на учениците” предвижда да бъдат подпомогнати 1 750 ученици и да бъдат оборудвани стаи за заниманията в 80 училища, а общата му стойност е 800 000 лв. Тук отново ще се кандидатства с проекти, които не могат да надвишават 10 хил. лв. С тях ще се финансира закупуването на обзавеждане (маси, столове, шкафове, дивани, постелки за под и др.), консумативи (водни бои, блок/скицник за рисуване, цветни моливи, пастели, гланцови блокчета, цветни хартии, хартия за принтер, ножици, лепило, пластилин, CD с произведения за деца: песни, приказки, стихотворения и др.), материали, книги (образци на българското и световно литературно творчество за деца, енциклопедии и др.) и игри (образователни, възпитателни, забавни игри, групови и индивидуални за децата и учениците в часовете за дейности по интереси).
Нови учебници
Модулът „Оценяване и одобряване на проекти на познавателни книжки, учебници и учебни комплекти“ е за 1 000 000 лв. Парите ще отидат за обезпечаване на дейностите по процедурите през 2019 г. по оценяване и одобряване на:
1. проекти на познавателни книжки за първа и втора възрастова група на предучилищното образование;
2. проекти на учебници и учебни комплекти за ІV клас;
3. проекти на учебници за X клас;
4. проекти на учебни комплекти по чужд език – руски език по учебна програма за постигане на ниво В1.1;
5. проекти на учебни комплекти за избираемите учебни часове и/или във факултативните учебни часове от I клас или от първата година на обучение до VII клас или до седмата година по следните учебни предмети: - майчин език (иврит; арменски; ромски; турски език)
6. проекти на помагала за подпомагане на обучението в чужбина – по български език и литература, по история и цивилизации и по география и икономика.
Предвидени са средства за възнаграждения на оценителите на съдържанието, на графичния дизайн и на полиграфическото изпълнение, както и за изплащането на дневни, пътни и нощувки на оценителите. Има и пари за обучение на оценителите, а също за анализ на резултатите от проведените процедури в изнесени заседания. Обезпечена е дейността и на техническите сътрудници, експертите от РУО, които ще подпомагат дейностите при организирането и провеждането на процедурите, както и на учителите, които оценяват пригодността за прилагане на проектите на учебниците и учебните комплекти в училище.
Центрове за специална образователна подкрепа
Модулът за модернизирането на материалната база в тях е за общо 1 600 000 лв. Могат да кандидатстват държавни и общински ЦСОП, а с финансирането да купят специализирани уреди, апаратура, техника, устройства, пособия и софтуерни продукти, дидактически материали, консумативи и др. за обезпечаване на дейностите за обучението, терапевтичната и рехабилитационната работа в специализираните кабинети.
Допустимите разходи са описани в списък на МОН. Не е допустимо използването на предоставените средства за ремонти и обзавеждане на специализираните кабинети с мебели (с изключение на специализирано обзавеждане с мебели) или за закупуване на компютърни конфигурации, лаптопи, таблети, мултимедии и интерактивни дъски.
Минималната стойност на проект е 40 000 лв., а максималната – 80 000 лв.
Всеки център може да кандидатства само с един проект по модула. Условие за кандидатстване е наличието на обособени помещения за специализирани кабинети (на психолога, на логопеда, за рехабилитация и кинезитерапия, за арттерапия, „Монтесори среда“, сензорна зала, мека стая с окачено оборудване), които да бъдат оборудвани със средства по модула.
Планира се модернизирането да осигури достъп на 2500 деца и ученици до помощта в специализираните кабинети, а с такива да бъдат оборудвани до 40 центъра.
Какво още предвиждат националните програми за 2019 г. на МОН вижте тук.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
12016
1
14.02 2019 в 09:15
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара