Мария Пиргова: Едно е корпоративен вот, друго е купуване на гласове

Георги Савчев 23 май 2014 в 19:55 11670 37

Снимка Александър Михайлов - Булфото

Мария Пиргова

Изтеклият запис, в който става ясно, че работниците в мините на Христо Ковачки са агитирани да гласуват за БСП, е поводът да потърсим доц. д-р. Мария Пиргова за интервю. До 2009 г. Пиргова е зам.-председател на партия "Лидер". Тя е майка на петата в евролистата на "Коалиция за България" Достена Лаверн.  

Мария Пиргова е завършила Московския държавен университет „М.В.Ломоносов”. От 1978 година е преподавател в СУ „Св. Кл. Охридски”, доктор по политология, доцент по сравнителна политология и политически анализи. Парламентарен секретар на МС в периода 1993-1995 г.

Доц. Пиргова, каква е вашата прогноза за вота в неделя?

Струва ми се, че БСП ще вземе шест мандата, а ГЕРБ – пет. От партиите, които сега са извън парламента, смятам , че най-добър шанс имат ББЦ (за два мандата) и РБ (за един мандат).

Според Вас, има ли партия, която разчита на купен вот и в момента пазаруват ли се масово гласове?

Аз не мога да кажа, защото нямам никакво отношение към този проблем. Обаче по традиция на последните избори – парламентарни и местни, в България масово се е купувал вот. Смятам, че европейските избори не са толкова важни за партиите и няма да предизвикат толкова купен вот – не затова, че партиите са се отказали да купуват гласове, а защото европейските избори не са толкова важни за тях. Избирателната активност ще бъде ниска. В медийната кампания партиите не участваха с толкова много средства, както обикновено. Така че смятам купеният вот или да е много малко, или да го няма, или да е за малко пари. Но в сравнение с парламентарните избори – много по-нисък.

Смятате ли, че БСП разчита на купен вот и на подкрепа на Христо Ковачки?

Не смятам, че БСП може да разчита на такъв вот. Смятам, че голяма част от работниците в България действително ще гласуват за БСП, но по причина на това, че са работници. Имам предвид работниците в България изобщо. За предприятията на Ковачки нищо не знам от няколко години.

Вие докога бяхте зам.председател на „Лидер“?

До 2009 година.

Тогава имахте ли информация за подобен механизъм за купуване на гласове, какъвто разкри Нова телевизия?

Имам информация за много работодатели, които по някакъв начин се опитват да влияят на работещите в техните предприятия. Това е същото явление като купуването на гласове. Аз не знам конкретно къде може в предприятията на Ковачки да са купувани гласове.

В Бобов дол.

Мисля, че е тенденциозно това отразяване. Ако трябва да се направи подобно отразяване, трябва да се направи във всички големи предприятия, на други собственици, трябва да се направят разследвания действително кой купува гласове, кой колко пари пръска и за какво ги пръска и т.н. Така че нарочването на една политическа сила, още повече „Лидер“ сега не участва на изборите, мисля, че е тенденциозно от страна на Нова телевизия.

Докато бяхте в „Лидер“, имахте ли сигнали за подобна подкрепа на партията от страна на работници на г-н Ковачки?

Естествено е работниците на г-н Ковачки да подкрепят политическата сила, която се прави с подкрепата на г-н Ковачки. Да, това се нарича корпоративен вот. И, да, 2009 година е имало такива нагласи. Но искам да кажа, че работниците, които защитават работните си места, не могат да бъдат уличавани в нещо нередно. Това не са купени гласове. Това е корпоративен вот. Това е защита на самата корпоративна система, която е системата на либералния капитализъм. И всички либерални капиталистически и политически сили разчитат на този корпоративен вот. Разбира се, този механизъм се използва навсякъде. Разбира се, механизмът за купуването и продаването на гласове е престъпление. Но корпоративният вот – да, той е осъдителен, не е демократичен, но много недемократично гласуване... аз не знам, например, колеги от вашия сайт, или пък колеги от TV 7, или колеги от вестниците на еди кой си собственик за кого ще гласуват. Свободно ли се изявяват журналистите по отношение на своите собственици? Че те корпоративно говорят непрекъснато. Те говорят корпоративно. Те говорят, защитавайки техния собственик.

Ако, примерно, в Нова телевизия не се говори за Бойко Борисов, телевизионните водещи биват санкционирани. И те говорят само за Бойко Борисов. Например Кеворк Кеворкян говори в Нова телевизия едно, пише във вестник "Сега" друго.* Според собствениците. На едното собственик е Бойко Борисов, на другото е Сашо Дончев. И той пише каквото искат да чуят тези собственици. Това корпоративно поведение ли е?

Вие смятате, че в Нова телевизия са подвластни на корпоративен вот?

Те ще гласуват за когото си искат. Но те правят корпоративни изказвания и настройват хората да гласуват за определена политическа сила. Това е корпоративно поведение. Недемократично. Не е корпоративен вот, но е корпоративно поведение. И всяка фирма тегли към себе си. Цялата капиталистическа собственост е корпоративна. Цялата капиталистическа собственост по някакъв начин влияе на гласуването. 

Кой вот ще определи победителя в неделя?

Вотът „за“ и „против“ правителството. При победа на левите, мисля, че правителството ще се окаже, че е правило добри стъпки. При победа на десните ще се критикува правителството. Но силите са много балансирани. Виждате, че и социолозите дават почти изравнени сили на лявото и дясното. Смятам, че проправителствените сили ще имат повече евродепутати.

*Нямаме информация Кеворк Кеворкян да е автор във вестник "Сега" - б.р.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!