Електронният подпис се превръща в основен начин на удостоверяване на самоличността в най-близкото бъдеще.
В това са убедени над 80% от запитаните, за които дигитализацията на услугите е ключова при използване на банкови операции и административни услуги.
Тенденциите в нагласите на обществото бяха обобщени в национално проучване, проведено от "Маркет Линкс" по поръчка на БОРИКА АД, през май 2022 г. сред 628 лица над 18 г., използващи или имащи намерение да използват удостоверителни услуги, по метода на онлайн анкета.
"За екипа на "Маркет Линкс" проучването беше изключително интересно, тъй като отразява динамичната промяна в нагласите и намеренията за използване на електронни услуги, и в частност електронен подпис, в последните няколко години", сподели Добромир Живков, управител на "Маркет Линкс".
Проучването обхваща двете основни електронни услуги – квалифициран електронен подпис (КЕП) на хардуерен носител, който е добре познат на пазара от близо 20 години и неговият облачен/мобилен вариант, при който идентификацията, подписването и изпращането на документи се случват само с мобилно устройство.
Кумулативният резултат на проникването на КЕП и Облачен/Мобилен КЕП (ОКЕП) е около 15% или между 755 000 и 950 000 души, обясни Живков.
Управителят на "Маркет Линкс" посочи още, че ОКЕП е с по-висок дял на използваемост при хората до 34 години, тъй като е свързан с по-висока дигитална култура и е на по-високо ниво при по-младите хора. По-младите дигитални поколения по-лесно усвояват нови за пазара услуги, докато в същото време се превръщат във важен сегмент от икономически активното население, каза Живков. Социо-демографските профили на двете групи потребители обаче са до голяма степен сходни
Снимка: OFFNews/Рени Петрова. Управителят на "Маркет Линкс" Добромир Живков
Според данните от проучването най-разпространените дигитални услуги сред целевата група са онлайн разплащанията - 86%, и електронното банкиране (84%). Тяхното масово приложение се отчита при заявяване на административни е-услуги, както и при онлайн кандидатстване пред банкови или застрахователни институции.
Това показва високите нива на дигитална култура сред хората, които използват електронен подпис. Анкетираните заявяват, че отново биха подновили или закупили хардуерен електронен подпис (81%) и ОКЕП (66%) през следващите 2 години.
Добромир Живков добави, че един от основните фактори е електронното правителство и развитието на финансовия сектор. "Може да има резки скокове. Макар да има противоречиви фактори, се очаква позитивна картина и се върви към проникване на услугите", отбеляза той.
Според честотата на използването се набелязват и важни разлики в моделите на употреба на КЕП и Облачен/Мобилен КЕП. Хардуерният подпис има превес и тежест в професионалната сфера, докато ОКЕП се използва основно за персонални цели. Именно поради тази причина и данните отчитат двойно по-често използване на КЕП (30%) веднъж седмично за разлика от Облачен/Мобилен КЕП (15%) за същия период.
Относно най-силните мотиви, които привличат хората към ел. подписа, Живков обясни, че това са използването на онлайн административни услуги и комуникацията с държавни институции. Все повече нарастват и желаещите да използват и допълнителни услуги на централната и местна администрация.
Повече от 63 на сто от изследваните мислят, че ако държавните институции предлагат отдалечена идентификация и подписване, те биха били по-сигурни. По този начин доверието би се повишило и притесненията на много желаещи да използват електронен подпис и отдалечена идентификация вероятно ще отпаднат. При масово въвеждане на електронни услуги за 77% от запитаните, облачният/мобилният електронен подпис ще е най-логичен и естествен избор за взаимодействие с тези институции.
Снимка: OFFNews/Рени Петрова. Главният директор "Продажби" в Борика АД Нели Йоловска
Нарастващ интерес към електронните услуги отчитат и от БОРИКА, един от водещите доставчици на удостоверителни услуги у нас с бранда B-Trust.
"Това, което е ценно за нас като обратна връзка от потребителите е, че B-Trust е най-разпознаваемият бранд електронни подписи у нас със 76% подпомогната познатост, както и че 78% от клиентите биха се възползвали отново от услугата. Това говори за изключително високите нива на лоялност към бранда и към компанията като цяло", сподели Нели Йоловска, главен директор "Продажби" в БОРИКА.
Тя посочи, че компанията е лидер по трите позиции - спонтанност, подпомогната осъзнатост и рекламна запознатост.
В проучването 72% от клиентите на облачен/мобилен електронен подпис споделят, че са ползвали услугата при взаимодействие с държавна институция или частна организация, в процес по отдалечена идентификация и подписване на документи.
Според данните 55% от хората нямат никакви притеснения да използват отдалечена идентификация със селфи и снимка на лична карта, а близо 60% дори смятат, че електронният подпис и отдалечената идентификация допринасят за повече сигурност в интернет.
Йоловска добави, че КЕП е доминиран от Борика. Главният директор "Продажби" заяви още, че се очаква до 2030 г. Европейската комисия да приеме, че 100% от гражданите трябва да имат достъп до медицинското си досие и 80% - да имат е-идентификация.
Като най-значими стимули за използването на ОКЕП, респондентите посочват удобството за подписване през смартфона, без необходимост от допълнително устройство (24%), както и приемливата цена на услугата (17%). Сред бариерите пред употребата на облачен/мобилен подпис са опасенията за сигурността (35%) и изискването за изпращане на селфи и снимка на личната карта (17%).
Старши мениджърът "Дигитални услуги" на банка ДСК Маргарита Томова обясни, че се работи в посока улеснение на клиентите, като за да не чакат потребителите на опашки, е разработено приложение от пет стъпки за регистрация на юридически лица в банката от управителя. Тя отнема до 20 минути и може да бъде направена и от компютър, а не само от смартфон.
Снимка: OFFNews/Рени Петрова. Старши мениджърът "Дигитални услуги" на банка ДСК Маргарита Томова
Тъй като новата услуга е стартирала през юли, вече има и първи отзиви за нея, като потребителите отчитат като положително това, че дава лекота при регистрацията и удобство.
"Клиентска регистрация и откриване на фирмена банкова сметка, които традиционно отнемат повече време, вече се случват в рамките на до 20 минути, благодарение на съвременните решения за установяване на самоличност от разстояние. Услугата по регистрацията е Е2Е онлайн, като по този начин предоставя на мениджърите лесен и бърз достъп до гамата от фирмени продукти, развивайки по съвременен начин бизнеса си през електронните канали на банката", каза Маргарита Томова.
Директорът на "Удостоверителни услуги" в Борика Мартин Орешарски в отговор на въпрос обясни, че процесът по е-идентификация може да стане много сложен, за да бъде неизползваем с цел сигурност, но целта е процесът да е сравнително лесен и използваем, но в същото време сигурен.
Той разказа историята на създаването на ел. подпис и процесът по въвеждане от Борика. "Пътят не е малък. Движещата сила е инициативата на държавата. Според мен има страшно много услуги, достъпни с ел. подпис - освен държавни, но и финансови", каза Мартин Орешарски.
Снимка: OFFNews/Рени Петрова. Директорът на "Удостоверителни услуги" в Борика Мартин Орешарски
Бизнес организациите също все по-активно търсят съвременни инструменти за отдалечено привличане и комуникация с клиентите си. Наскоро Банка ДСК анонсира решение за онбординг на бизнес клиенти, без аналог на българския пазар, базирано отдалечена идентификация и подписване от БОРИКА.
Цялостното изследване за нагласите на обществото показва категорично, че електронните подписи са категория с потенциал за растеж и все повече хора са убедени в използването им в бъдеще. Тенденцията за по-широко навлизане на е-услугите е устойчива. Нейното развитие може да бъде допълнително стимулирано от въвеждането на дигитализирани услуги в централната и местна администрация.
С навлизането на такива цифрови услуги в държавните институции ще бъде разширен и обхватът на разпространение на облачния електронен подпис.
Прогнозите на анализаторите сочат, че онлайн услугите ще привличат все по-често хората, заради удобството на отдалечената идентификация и широките възможности за свободен избор. Предимството на дигиталните услуги се оценява високо, тъй като хората могат по всяко време и от всяка точка на света да ползват удостоверителни услуги, да извършват нужните им онлайн справки или разплащания в реално време, без да се съобразяват и да са зависими от работното време на институциите.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)