След промените в ЗПУО – … и без учители в училище

Деян Колев 24 август 2024 в 21:14 6555 7

Деян Колев

Снимка Фейсбук

Деян Колев

Промените в Закона за предучилищното и училищното образование от 07.08.2024 г. вероятно ще се окажат не само недомислени, но и най-мракобесните, които са правени в образователния закон. Не само защото те ограничават учителите да вършат това, за което са призвани – да разговарят с учениците и да обсъждат с тях всички теми, които ги вълнуват. Но и защото е съвсем реална опасността, за първи път след края на тоталитарния режим, свободомислещите учители да бъдат наказвани и дори публично линчувани за това, че изразяват своето мнение.

Веднага след приемането на промените в ЗПУО, които забраняват представянето в училище на „идеи и възгледи“, свързани с нетрадиционна хомосексуална ориентация, вносителите и техни поддръжници в Парламента предложиха още промени, които да доведат до санкции на учителите, както и до разширяване на местата, в които е забранено представянето на тези идеи и възгледи. И без новото законодателство да е прието, учителите, които имаха смелостта да изразят мнението си, че така промененият ЗПУО пречи на тяхната работа и нарушава демократичните принципи на българското образование, вече видяха какво може да ги последва. „Победителите“ от Възраждане (без каквато и да е ирония, те наистина бяха победители на 07.08., тъй като най-после техният проект на закон бе приет, при това – с подкрепата или с оглушителното мълчание на определящите се като „про-европейски партии“) публикуваха списъци с учителите, които са подкрепили подписка срещу промените в Закона. И апелираха към родителите да искат обяснение, т.е., да се разправят публично с тези учители. (За мен остава непонятно защо не бе направено същото и със стотиците университетски преподаватели, които подкрепиха аналогична подписка… Вероятно това е оставено за „coming soon“ или по-точно за „в ближайшее время“).

Оставям настрани това, че вероятно Фюрерът и Бащата на народите вероятно аплодират от едно място, което е горещо не заради августовските температури. И двамата винаги са били против „идеи и възгледи“, които се различават от техните. Вероятно много би им харесал и подхода за „публичен линч“ – прилагали са го и знаят, че не е трудно да предизвикаш масова реакция срещу „враговете на народа/на нацията“. (И от българската история помним как само година след като стотици хиляди плачат искрено на погребението на Борис III, също толкова масово се присъединяват към „спонтанния“ митинг на „черните забрадки“ и искат „смърт“ за тогавашната интелигенция). Освен това, как така интелигенцията (в частност, учители и университетски преподаватели) ще си позволяват да изразят мнение, при това – различно от тяхното! По времето на Фюрера Академията на науките обличаха кафява национал-социалистическа униформа, а при Бащата на народите аналогичната структура включваше само професори с червен партиен билет. Традицията бе продължена и от последващите „държавни и партийни ръководители“, но това е тема за съвсем друг разговор…

За мен по-важен остава въпросът дали нормално мислещите политици (може би съм наивен, но смятам, че мнозинството са такива, при това – могат да бъдат засечени в съвсем различни партии), които направиха възможно приемането на промените в ЗПУО от 07.08., вече си дават сметка какво подкрепиха/ не спряха? Как ли се чувстват, виждайки заплахите за публичен линч над учители и знаейки, че са били съпричастни с първата крачка в тази насока?! Дали ще могат лесно отново да говорят за това, че работят за качество на образованието, за утвърждаване на престижа на учителската професия, за гражданско образование, и за активни и свободно мислещи ученици и учители?

Приятната изненада след публикуването на „списъците“ бе настъпилото бързо отрезвяване поне сред част от тези, които аплодираха промените в образователния закон. Хиляди учители, които първоначално ги подкрепиха, сега си дадоха сметка какво ще ги последва, както и това, че техни колеги ще бъдат „анатемосани“ за изразено мнение. Разбраха, че изобщо не става дума за ЛГБТ „пропаганда“ в училище (каквато така или иначе няма), а за предизборна агитация („дай да вземем още някой процент“), за „лов на вещици“ и за преследване на всякакво свободомислие и активна позиция. А нали училището трябва да възпитава свободно мислещи и активни граждани? И нали учителят учи именно това – какъв учител ще е този, който не може да отговори на въпросите на учениците (отговор като „законът не ми позволява да обсъждаме тази тема“ ще предизвика смях у учениците, които ще потърсят отговорите в интернет и на улицата и едва ли ще търсят мнението на учителя по какъвто и да е друг въпрос) или който се страхува да изрази гласно позицията си?

Друга изненада е и „пробуждането“ на народни представители, които под една или друга форма „проспаха“ приемането на промените в ЗПУО по „бързата писта“, в рамките на един ден. Вероятно вече си дават сметка, че ограничаването на „идеи и възгледи“ чрез закон ще събуди заспалият Звяр, с който вярвахме, че сме се разделили още преди три десетилетия и половина.

В мой кратък анализ „Без Платон, антични философи, НПО-та и либерали в училище“, който написах веднага след приемането на злополучните промени, сравних „колективната лудост“, обхванала народните представители с Германия и Европа от 30-те години на XX в. Този мрачен период в Източна Европа е последван от друг такъв, в който отново не се допускаше свобода на мисълта, камо ли нейното публично изразяване. Не се и съмнявам, че ако някои от „победителите“ от 07.08. „вземат властта“, ще последва не само публичен линч, но и случилото се в България през първите месеци след 09.09. 1944 г. (Точни данни едва ли някога ще бъдат събрани, но избитите „за назидание“ учители, директори на училища и представители на „стария елит“, са хиляди). Слава Богу, че армията-освободителка е далеч от България… Но случващото се покрай „списъците“ ми показа, че заглавието на анализа трябва да бъде допълнено – „Без Платон, антични философи, НПО-та, либерали и учители в училище“. От всички нас зависи да не допуснем забранителния списък да продължи да се увеличава!

---------------------

Деян Колев е председател на УС на Център „Амалипе”, автор/ съавтор на повече от 30 публикации за ромска история и култура, мониторинг доклади за политиките за ромска интеграция, анализи и становища; съавтор на програмата за интеркултурно образование “Фолклор на етносите – ромски фолклор”, която се прилага в над 250 училища в страната. Текстът е публикуван на страницата на "Амалипе".

Разговор на Венци Мицов с Деян Колев за това какво прави "Амалипе", можете д авидите в това видео:

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    22558

    7

    dolivo

    27.08 2024 в 08:49

    Когато ползвам частни учители, се държат супер с уважение.

    Защото ми искат парите.

    Ха помислете, ако частен учител върти тез номера на детето ми, дали ще му платя?

    А какво ще му се случи с репутацията?

    Това е истинския тест за училищни проблеми - ако беше частно с директно финансиране, дали щеше да е същата ситуацията? Това е лакмуса.

    Заради изродената работа с бюджетите, уравниловките и липсата на конкуренция, където мога да отида, е цялата работа.

    Окопания "учител" прогресивист няма как да оцелее, където има метрика на успеха на ученика. Няма да му остане време и да му хрумва на учителя да се занимава с глупости.

    22558

    6

    dolivo

    27.08 2024 в 08:32

    Да имаш достъп до детето ми е привилегия, учителю

    Много внимавай

    22558

    5

    dolivo

    27.08 2024 в 08:26

    за съжаление, закона е нужен.

    С нахъсените нормализатори на малцинството, които искат да "дискутират всякакви теми" с децата ми, така.

    Който си следва упебния материал, си е успешен учител.

    Гей учител, ако си пази какво прави в спалнвта и не парадира , си е ОК. Дори да си държат ръцете приятелите си, облечени като за бизнес, си е ОК. Всяко друго отклонение, марш вън.

    И жените учителки не си лигавят приятелите пред учениците, или не си носят прашките отвън, хетеросексуални или не. Излишната сексуалност навън е ненужна, защото дразни по несъвместим с училище като цел, начин.

    Топкоз ли сте тъпи ма'а му стара, учители прогресивни, че не ви увира да бъдете учители, с не приятели или сурогатни родители?

    Не искам учителя да е приятел на детето ми, не е това целта. Ако е, бонус.

    Не искам учителя да е заместител на редителя. Ако е, санкция.

    Учителя трябва да си знае мястото и да е максимално ефективен.

    Най-добрия учител , който познавам, беше натурален комик, а преподаваше математика

    -995

    4

    Vitorio

    25.08 2024 в 09:50

    @Човека нещо не си разбрал, това да си ЛГБТ не е престъпление, а да си родител е достатъчно наказание! И точно това ми е тезата, че няма наказание, няма санкция, тогава къде е проблемът, питах?
    И отговорих, този законов акт не санкционира никой, само дава права на родителите да не бъдат съгласни, а повярвай ми, у нас има много бащи и майки, които не са съгласни!
    dolivo много точно е написал каква е посоката и как се е развило това на Запад, това е и хубавото, че понеже изоставаме може да черпим готов опит, само глупакът се учи от собствените си грешки, умният човек гледа да не прави чуждите грешки!
    На запад стана така защото ЛГБТ имат равни права в семейното законодателство, тук не е така




    22558

    3

    dolivo

    25.08 2024 в 07:25

    За съжаление слободията на прогресивизма налага такива мерки.

    Как да спрем стигането до положение да се крие от родител какво учител или училищен психолог е разговарял с детето?

    Как да спрем предложения към детето, че химично кастриране или хирургично осакатяване е в рамките на нормалното под 16?

    Има причина наркотици, цигари, алкохол, опериране с тежка техника, шофиране , да не се позволяват в ранна възраст.

    Как да спрем идеологизиран учител да не разговаря с децата на теми, за които родителя не е дал съгласие извън учебната програма?

    Учител НЕ е равно на родител - да си дискутира свободно каквото иска със собственото си дете.

    В училище да се придържа към материала.

    Като имате 4+ деца и ви ги облъчва соц. мрежа и разни добронамерени случайни хора с каква ли не помия, ще мислите друго.

    Във формиращите години, моля си спазвайте плана учебния.

    А че Възраждане са фашисти в методите, това е друг въпрос.

    За съжаление този закон е нужен.

    10212

    2

    Човека

    25.08 2024 в 00:03

    Извинявайте другарю Виторио, ами родителите няма ли да ги наказваме тогава? Я си представете хрянят, възпитват 18 години, а то накрая излиза гей... А в училище не са го учили на това. Кой ще носи отговорност тогава? Редно е поне да се порицават на кварталното събрание.

    -995

    1

    Vitorio

    24.08 2024 в 23:02

    В законът няма предвидено наказание, къде е проблемът?
    Това е морален акт който дава права на родителите да бъдат не съгласни, все пак те са ги правили тези деца, те ги хранят, и те носят отговорност до тяхното пълнолетие!
    Като станеш на 18 кеф ти Миконос, кеф ти Берлин кеф ти Сан Франциско и другите ЛГБТ дестинации... там съвсем на бързо ще можеш да си наваксаш пропуснатото в пълнолетна възраст!

    П.П Ето защо на запад схемата, беше първо гей бракове с право на осиновяване и след това се пренесе в училищата... тука родните ЛГБТ хора, нямат право на брак, нямат деца, тръгнали грантове да ми усвояват и в училище да ходят...хубава работа ама българска и наопаки! :)
     
    X

    Тодор Живков - герой в италиански филм за Берлингуер