До вдругиден, когато пак ще броим жертви

Светослав Метанов Последна промяна на 12 декември 2016 в 15:01 9718 3

Снимка МВР

Днес България скърби за жертвите в Хитрино.

Конкретната причина за гробовете и десетките ранени, за почернените семейства и опустошените души все още не е ясна. Тече разследване, което ще посочи виновник/виновници.

Но дали те няма да са най-невинните за случилото се?

Хитрино е трагедия, която шокира цялото ни общество. Стотици отидоха да дадат кръв, събират се средства, един от малкото примери за солидарност на нацията ни. Преди Хитрино обаче имаше дълъг списък от други безобразия в железниците ни, които паметта на общественото ни съзнание забрави. А не трябваше!

По данни на Eurostat България дава 21.5 пъти повече жертви при железопътни произшествия от средното ниво за Европа. Обяснението е в тоталното безхаберие в жп транспорта, което от година на година става все по-драстично.

Железницата ни отдавна не е символът на новото и прогреса от разказа за Дядо Йоцо. Превърнала се е в бизнес с комисиони по разпределянето на обществени поръчки за стотици милиони левове. Парите идват от европейските и българските данъкоплатци и изтичат безвъзвратно в пясъка.

А лампичката отдавна трябваше да светне отдавна!

Например, когато на 28 февруари 2008 г. на гара Червен бряг пламна влакът София - Кардам. Тогава загинаха 9 души, 10 бяха ранени. Водиха се дела срещу шафнера на изгорелия кушет-вагон Георги Георгиев и началник-влака Иванка Костадинова. Вината им обаче не бе категорично доказана и причините за трагедията останаха неизяснени.

Или после, когато на 12 юли 2014 г. край гара Калояновец дерайлира препълнения пътнически влак София-Варна. Там загина машинистът Венко Тодоров, а звеното за разследване на пътни инциденти посочи за виновник другия машинист Христо Тиляшев, който дори получи присъда от 8 и половина години затвор от Старозагорския окръжен съд. Тя обаче бе отменена от Пловдивския апелативен съд като абсурдна. Сега делото започна отначало.

Получава се един омагьосан кръг "трагедия с жертви - обществено възмущение - дългогодишни дела - забрава - никакъв резултат".  Всъщност самата система на организация на българските железници възпроизвежда непрестанното повторение на този сценарий.

Собственикът на релсите у нас - Национална компания "Железопътна инфраструктура" и превозвача БДЖ са дружества пряко подчинени на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски. Негови служители са и инспекторите от звеното за разследване на инциденти към Изпълнителна агенция "Железопътна администрация". Сега съберете 1 плюс 1, за да видите очевидния конфликт на интереси. Няма земна сила, която да накара инспекторите, да посочат вина за каквото и да е безобразие на държавните фирми.

И въпреки че проблемът е изключително сериозен, за министър Московски той не съществува. Иначе отдавна щяхме да имаме напълно независим регулатор в жп транспорта, а не марионетки на конци, чиято експертиза е под дълбоко съмнение. 

Всъщност ведомството на Московски получи наскоро звучен шамар на Европейската комисия, която започна процедура по несъответствие срещу България именно заради липсата на независим надзор над жп сектора.

Още в края на април еврокомисарят по транспорта Виолета Булц изпрати писмо до властите в София, в което предупреждава, че законодателството ни в железопътния сектор не е в унисон с евродирективите.

Според Брюксел е абсурд звеното за разследване на железопътните инциденти да е администрация към транспортното министерство, а министърът на транспорта Ивайло Московски да назначава ръководството на държавните железопътни компании БДЖ и НК "Железопътна инфраструктура".

Има и извод, че такава организация създава условия за манипулация на данните за железопътните разследвания.

"Тази организационна уредба не гарантира пълна независимост на разследващия орган и в резултат на това разследващият орган разследва произшествия, в които е замесено основното железопътно предприятие или управителят на инфраструктурата, контролирани от държавата, като техният основен акционер може да има интерес от окончателните резултати от разследването", пише еврокомисар Булц.

Ведомството на Ивайло Московски не направи нищо. 

В тази ситуация терористи изобщо не ни трябват. В събота се случи Хитрино, въпрос на време е кога пак ще имаме национален траур заради жп безобразия.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

12167

2

поп Дръвчо

12.12 2016 в 16:20

Иване, къде в България има линия по която да караш 12 часа влак?

8181

1

ivankristov

12.12 2016 в 15:53

всички частни превозвачи принуждават машинистите си да карат влаковете над разрешените 12 часа, но нито министерство на транспорта, нито трудова инспекция предприемат мерки това да не се случва.Сегашното ръководство на БДЖ също е запознато с проблема но неправи нищо по въпроса