В края на предизборната кампания Институтът за развитие на публичната среда представя последните резултати от мониторинга на разходите за медийно отразяване на участниците в изборите 2 в 1.
Наблюдението обхваща официалните страници на 40 национални и регионални медии – 10 телевизии, 3 радиостанции, 13 вестника и 14 информационни сайта и агенции. Според Изборния кодекс договорите между партии и медии следва да се публикуват в тридневен срок от тяхното сключване и да се премахнат не по-рано от обявяване на изборния резултат.
Според прегледа на публикуваните договори, сключени за предизборна реклама в двете кампании, става ясно, че към момента участниците са похарчили общо 2 505 832 лв. (без ДДС). По-голямата част от тях са разходвани в кампанията за народни представители – 1 759 585 лв. (без ДДС), докато кандидатите в надпреварата за президент и вицепрезидент са отделили 746 247 лв. (без ДДС).
За сравнение, през април на същия етап на кампанията за парламентарни избори партиите бяха похарчили 4.1 млн. лв., а през юли – 2.5 млн. В края на предишната надпревара за президент и вицепрезидент през 2016 г. средствата за медии възлизаха на 2 млн. лв.
Колко средства вложиха партиите?
Към 10-и ноември, само 2 от 29 участници, регистрирани в парламентарните избори, нямат сключени договори в мониторираните от ИРПС медии. Това са Партия на зелените и Бригада. При останалите формации, в седмицата преди изборите има интересни размествания. Данните показват, че най-голяма сума за реклама е разходвана от Демократична България – 342 934 лв. (без ДДС). На второ място по разходи за медии са ГЕРБ-СДС – 321 718 лв. (без ДДС), следвани от новата формация Продължаваме промяната с 259 797 лв. (без ДДС).
Драстичното увеличение при Демократична България и Продължаваме промяната спрямо по-ранните етапи на кампанията се дължат на сключените договори с двете големи частни телевизии – бТВ и Нова.
Броени дни преди изборите само 2 от кандитапрезидентските двойки нямат сключени договори за медийно отразяване в наблюдаваните от екипа ни 40 медии. Това са Луна Йорданова – Иглена Илиева и Веселин Марешки-Полина Христова. Сред останалите участници най-много средства са похарчени от инициативния комитет на настоящите президент и вицепрезидент – Румен Радев и Илияна Йотова – 303 883 лв. (без ДДС). В края на предизборния месец през 2016 г. ИК на Радев и Йотова е бил разходвал почти половин милион лева. Следват Анастас Герджиков и Невяна Матеева – 64 234 лв. (без ДДС) и Мустафа Карадайъ и Искра Михайлова 60 300 лв. (без ДДС). Значителната разлика между кандидатпрезидентската двойка с най-много разходи и тези след нея се дължи от една страна на сключените с по-широк кръг медии договори, а от друга – и на високата стойност на отразяването в основните частни телевизии – бТВ и Нова.
Кои медии са най-предпочитани?
В края на кампанията телевизия Евроком продължава да е най-атрактивна за участниците с набрани общо 451 627 лв. (без ДДС). На второ място се нарежда бТВ с 354 301 лв. (без ДДС), следвана от обществената телевизия БНТ – 348 872 лв. (без ДДС).
Настоящата кампания се характеризира с усиленото сключване на договори за безплатно отразяване на политическите послания. Най-показателен е примерът с телевизия Евроком, която има безвъзмездни споразумения с 10 кандидатпрезидентски двойки, както и със 17 участници в парламентарните избори. Договор за безвъзмездно отразяване очаквано са сключили Има такъв народ със свързаната с партията телевизия ⅞ тв, а също и партия Атака (за двата вида избори) с телевизия Алфа. От начина, по който се публикуват тези споразумения, не може да стане ясно колко рекламно време е включено в тях. Широкото им използване в тази кампания обаче показва, че е възможно те да са част от пакетни услуги за отразяване.
Към 10-и ноември 7 от наблюдаваните от нашия екип медии не са публикували сключени договори за отразяване. Това са вестниците Стандарт, Монитор, Телеграф, Ние и Арда Нюз и онлайн агенциите БГ Нес и Фрог Нюз. Въпреки това, на страниците на някои от тях ясно се виждат материали с агитационно съдържание.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)