Вълчев: Нито един ученик няма да учи религия насила

Деян Милков 10 септември 2025 в 17:51 2229 6
Красимир Вълчев

Снимка БГНЕС

Красимир Вълчев

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев отново защити предложените от МОН реформи в образованието, съобщава БНР. Това се случи по време на заседение на образователната комисия в Народното събрание. Сред промените е и добавянето на предмет "Добродетели и религии", което предизвика обществено недоволство и протест в центъра на София. 

Министърът обясни, че все още няма разработени програми по предмета "Добродетели и религии" и подчерта, че нито един ученик няма да учи религия насила и ще има възможност за избор:

"Все още нямаме учебната програма. Най-вероятно през ноември ще се приеме Законът за предучилищното и училищното образование. Ние ще използваме тези два месеца да довършим работата - специално по тези учебни програми. След това ще бъде проведена и подготовката на началните учители. Нито един свещеник, свещенослужещ няма да влиза в училище. Този предмет във всичките му програми ще се води от учители. Тези родители, които не са преднамерени, които не водят идеологически битки срещу религията, са спокойни", посочи Вълчев.

"Ние в момента имаме религия в българската образователна система и няма никаква драма. Това, което правим - единствено разширяваме достъпа. Това ще бъде час по възпитание, ще има алтернативната програма за добродетели", каза още той.

По темата с провеждането на Национално външно оценяване догодина и включването на новите интегрални задачи в изпита по математика, министърът посочи, че в него ще бъдат включени практически задачи, които ще предполагат и разбирането по-точно на основни понятия от природните науки:

"Децата трябва да знаят какво е ток, да знаят какво е съпротивление, какво е ват, киловатчас, волт, какво е киселинност и рН."

Вълчев увери, че всички училища са готови за 15 септември, въпреки че има места, където ремонтите не са приключили през лятото и ще се наложи да се създадат неудобства за учители и ученици. 

По време на изслушването в ресорната парламентарна комисия министърът и депутатите засегнаха и ролята на изкуствения интелект при работата с ученици със специални потребности. 

"В момента се правят нови програми за професионална подготовка, които също ще отразяват последните развития в сферата на изкуствения интелект", каза Вълчев.

За "учене чрез изкуствения интелект" той посочи одобрения проект за дигитална трансформация на училищното образование, който ще включва AI модули за идентифициране на дефицити и персонализирано обучение, и подчерта необходимостта от собствен специализиран модел, разработен от български институти при спазване на регламента за личните данни, съобщава БТА.

"Обучението трябва да бъде балансирано и предпазливо насочено към изграждането на умения, а не към ерозията на уменията“, каза Вълчев, като отбеляза рисковете от ИИ и подчерта, че базовите умения от общообразователните дисциплини стават още по-важни.

Той цитира проучвания, показващи, че ползването на готови резултати от AI намалява мозъчната активност и води до трудности при запомняне на нов материал при учениците. Като решение предложи методи като обърната класна стая, при която учениците обработват материала вкъщи, а в клас го обсъждат.

Относно смяната на директори на 280 образователни институции Вълчев обясни:

"Подготвили сме програма за новоназначените директори на образователни институции и нейната реализация ще започне от следващата седмица. Няма да се утвърждава от Министерския съвет (МС) тази програма, за да не губим време. Националните програми за предучилищното и училищното образование се утвърждават от МС, а в този случай юридически това не е необходимо и ще спестим време".

 

Виж още за:

    Деян Милков

    Деян Милков е студент по журналистика в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Завършва 9. Френска езикова гимназия "Алфонс дьо Ламартин". Има стажове в БТА и Bulgaria ON AIR. Интересува се от политика и театрално изкуство. Работил в Народния театър.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    23465

    6

    мнение от IP

    11.09 2025 в 09:51

    Децата знаят тези неща за Коледа и т.н.. И какво от това? Това е познание, а как го възприемат не може да им се налага. За някои религията е приказка. За други е упование. За трети е заробване на ума....Изборът е личен.

    2020

    5

    baba Yaga

    10.09 2025 в 21:40

    Добре, да научат децата, че рождество Христово не е дядо Коледа и дядо Мраз, а рожден ден на спасителя, цветница не е празник на леля, баба и мама с цветни имена, а посрещане на спасителя в Ерусалим, вадене то на кръста, на 6 януари, не е геройство, а кръщение във вярата, възкресение, не е козунак и яйца, а поглед към светлото, не вярвам, тук да ходиш на църква, е за здраве, Не, почиташ светци, загинали за добродетели, но у нас светеца се татуираа за показ, а делото му, някой друг да спазва. Амин.

    6764

    4

    GB

    10.09 2025 в 20:53

    Октим,

    В Европа родителите могат да откажат такъв предмет.

    Тук от предмет по избор става задължителен предмет. Изборът е между 2 религии (от всички) и 1 по добродетели.

    Добродетелите, по възможна съществуваща програма, е разговори на база прочетени текстове. При запознаване с тях, се оказва, че поне голяма част са библейски.

    Тоест, ще четат потенциално, части от библията.

    Мисля, че това четиво не е за деца начален и т.н. етап.
    Мисля, че всеки може да се запознае с религията, библията и т.н. при желание, като посещава неделно училище.
    Това е основна роля на църквата. Не на училището.
    Мисля, че паралелно изучаване на религия и науки не е за ученици и то в училище.

    Добродетелите често не се връзват с представителите на религията ни... което хора наблюдават в обществото.

    А те се опитват да ги вържат като нещо, единствено възможно само за/при религията.

    И много, много други неща мога да кажа, но стана дълъг коментарът ми.

    23465

    3

    мнение от IP

    10.09 2025 в 19:00

    " Ще има алтернативна програма за добродетели" казва всичко за тази нелепа идея "да се разширява достъпа" . Добродетелите са явно алтернатива на религията..? .Мисля, че трябва да има човечност, разбиране и нищо друго не трябва на децата ни, за да израстнат като хора. По-скоро има нужда от психолози, които да отговарят на въпросите им.

    5055

    2

    donyo

    10.09 2025 в 18:48

    Ние сме светска държава. Образованието е светско. Който иска да учи богословие и да каканиже притчи, да учи в богословския. Но не и като предмет в училище. Не ни трябват зомбирани младежи, а специалисти, които да работят за благоденствието на нацията.

    47

    1

    Октим

    10.09 2025 в 18:05

    Бреййй, тази религия започна да става като “евангелието на дявола“ ... Как един ученик, родител или някой друг в истинската Европа, където се изучава тя, не постави присъствието ѝ в учебния план под въпрос? А само в територията, в която побоищата, катастрофите, дрифтовете, наркотиците, локалите, тик-ток, неграмотността итн. са много повече от нещо духовно и всяко едно подрастващо идиотче още от люлката е вече мутра!
     
    X

    Люба Кулезич: На дъното сме. Преходът на мутрите се провали