Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев отново защити предложените от МОН реформи в образованието, съобщава БНР. Това се случи по време на заседение на образователната комисия в Народното събрание. Сред промените е и добавянето на предмет "Добродетели и религии", което предизвика обществено недоволство и протест в центъра на София.
Министърът обясни, че все още няма разработени програми по предмета "Добродетели и религии" и подчерта, че нито един ученик няма да учи религия насила и ще има възможност за избор:
"Все още нямаме учебната програма. Най-вероятно през ноември ще се приеме Законът за предучилищното и училищното образование. Ние ще използваме тези два месеца да довършим работата - специално по тези учебни програми. След това ще бъде проведена и подготовката на началните учители. Нито един свещеник, свещенослужещ няма да влиза в училище. Този предмет във всичките му програми ще се води от учители. Тези родители, които не са преднамерени, които не водят идеологически битки срещу религията, са спокойни", посочи Вълчев.
"Ние в момента имаме религия в българската образователна система и няма никаква драма. Това, което правим - единствено разширяваме достъпа. Това ще бъде час по възпитание, ще има алтернативната програма за добродетели", каза още той.
По темата с провеждането на Национално външно оценяване догодина и включването на новите интегрални задачи в изпита по математика, министърът посочи, че в него ще бъдат включени практически задачи, които ще предполагат и разбирането по-точно на основни понятия от природните науки:
"Децата трябва да знаят какво е ток, да знаят какво е съпротивление, какво е ват, киловатчас, волт, какво е киселинност и рН."
Вълчев увери, че всички училища са готови за 15 септември, въпреки че има места, където ремонтите не са приключили през лятото и ще се наложи да се създадат неудобства за учители и ученици.
По време на изслушването в ресорната парламентарна комисия министърът и депутатите засегнаха и ролята на изкуствения интелект при работата с ученици със специални потребности.
"В момента се правят нови програми за професионална подготовка, които също ще отразяват последните развития в сферата на изкуствения интелект", каза Вълчев.
За "учене чрез изкуствения интелект" той посочи одобрения проект за дигитална трансформация на училищното образование, който ще включва AI модули за идентифициране на дефицити и персонализирано обучение, и подчерта необходимостта от собствен специализиран модел, разработен от български институти при спазване на регламента за личните данни, съобщава БТА.
"Обучението трябва да бъде балансирано и предпазливо насочено към изграждането на умения, а не към ерозията на уменията“, каза Вълчев, като отбеляза рисковете от ИИ и подчерта, че базовите умения от общообразователните дисциплини стават още по-важни.
Той цитира проучвания, показващи, че ползването на готови резултати от AI намалява мозъчната активност и води до трудности при запомняне на нов материал при учениците. Като решение предложи методи като обърната класна стая, при която учениците обработват материала вкъщи, а в клас го обсъждат.
Относно смяната на директори на 280 образователни институции Вълчев обясни:
"Подготвили сме програма за новоназначените директори на образователни институции и нейната реализация ще започне от следващата седмица. Няма да се утвърждава от Министерския съвет (МС) тази програма, за да не губим време. Националните програми за предучилищното и училищното образование се утвърждават от МС, а в този случай юридически това не е необходимо и ще спестим време".
Деян Милков
Деян Милков е студент по журналистика в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Завършва 9. Френска езикова гимназия "Алфонс дьо Ламартин". Има стажове в БТА и Bulgaria ON AIR. Интересува се от политика и театрално изкуство. Работил в Народния театър.












































Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
23465
6
11.09 2025 в 09:51
2020
5
10.09 2025 в 21:40
6764
4
10.09 2025 в 20:53
В Европа родителите могат да откажат такъв предмет.
Тук от предмет по избор става задължителен предмет. Изборът е между 2 религии (от всички) и 1 по добродетели.
Добродетелите, по възможна съществуваща програма, е разговори на база прочетени текстове. При запознаване с тях, се оказва, че поне голяма част са библейски.
Тоест, ще четат потенциално, части от библията.
Мисля, че това четиво не е за деца начален и т.н. етап.
Мисля, че всеки може да се запознае с религията, библията и т.н. при желание, като посещава неделно училище.
Това е основна роля на църквата. Не на училището.
Мисля, че паралелно изучаване на религия и науки не е за ученици и то в училище.
Добродетелите често не се връзват с представителите на религията ни... което хора наблюдават в обществото.
А те се опитват да ги вържат като нещо, единствено възможно само за/при религията.
И много, много други неща мога да кажа, но стана дълъг коментарът ми.
23465
3
10.09 2025 в 19:00
5055
2
10.09 2025 в 18:48
47
1
10.09 2025 в 18:05
Pornhub разкри руската братушка: Гледат основно трансджендър порно
Насилник крещял на жена си, докато я пребива: Аз казах ли ти, че ако ме излъжеш, ще те убия
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години
Американски посланик: Европа има нужда от електрошок, много харчи