Българските ученици не могат да се оправят в живота

Последна промяна на 01 април 2014 в 19:48 5633 25

Ученици.
Ученици.

Според програмата за международно оценяване на учениците – PISA, 15-годишните българчета са на предпоследно място сред всички 44 страни, членки на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), в познанията и уменията, с които да се справят с проблемите в реални житейски ситуации.

Заключението е в резултат на изследване на PISA на тема „Оценяване на компетентността да се решават проблеми“, според което единствената държава, чиито деца са по-неспособни от нашите, е Колумбия.

Изследването се е провело през 2012г., като оценяването в България е било през 02.04.2012 – 11.05.2012 г. В него са включени 2122 ученици от 186 училища в цялата страна от VII, VIII, IX и X клас, като възрастта е определяща (от 15 години и 3 месеца  до 16 години и 2 месеца)

Форматът на оценяването е компютърно базиран тест, който учениците трябва да решат за 40 минути. Тестът изисква умения за използване на клавиатура и мишка, кликване на бутони, скрол и падащи менюта, чрез които учениците да достигнат до верните отговори. Проблемната ситуация e статична и интерактивна, а познавателните процеси са разделени на четири етапа: изследване и разбиране, представяне и формулиране, планиране и изпълнение и контрол и осмисляне.

Средният брой точки на учениците от ОИСР е 500, докато българчетата са с 402 точки среден резултат.
В общата класация си поделяме последните места с Уругвай и Колумбия, а в челото са Сингапур - 562 точки, следвана от Южна Корея - 561, Япония - 552, Макао-Китай и Хонконг-Китай с по 540, както и Шанхай-Китай с 536 и Китайски Тибет – 534.

Изследването показва още, че учениците от профилирани гимназии са се справили много по-добре с теста, като са постигнали 444 точки средно.

“Момичетата, участвали в проучването, са се представили по-добре от момчетата. България е една от страните, в които семейната и социално икономическата среда на учениците има най-сериозно влияние върху резултатите”, коментира Неда Кръстанова от Центъра за контрол и качество на образованието към МОН.

Като пример може да бъде взета задачата за закупуване на билет за метрото от автомат (може да пробвате задачата на английски), при която резултатите сочат, че само 7 на 100 от 15-годишните могат да се справят напълно с това. А 40% от тях са способни да намерят най-краткия маршрут от точка "А" до точка "Б" за определено време с дадени всички необходими данни - време за пътуване на всяка отсечка и дори брояч на общото време (задачата на английски). Първенците в този тип задачи са децата от повечето азиатски държави, където 90 на 100 от участниците са показали, че могат да се справят далеч по-добре.

Според министър Анелия Клисарова първата стъпка към подобряване на резултатите е средствата за извънкласни дейности да се използват за адаптацията на децата и учениците към новите съвременни изисквания на 21 век. Това е въпрос на отговорност и организация от страна на учителите и директорите, които същевременно трябва да повишават и своята квалификация.

Пълният доклад може да прочетете тук.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

02.04 2014 в 15:11

При нас линкът се отваря. Ако все още имате проблем с отварянето, влезте оттук - http://www.ckoko.bg/upload/docs/2014-04/PS_Chapter_BGR.pdf

02.04 2014 в 14:39

Офнюз, линкът към пълния доклад е счупен. Може ли да го погледнете и оправите? Благодаря.

02.04 2014 в 14:27

Истината е, че днешните деца учат по ужасно написани учебници с множество излишни материали, ще се намери ли министър, който да "тропне по масата" и да върне старата система-едни и същи учебници-просто, ясно и разбрано написани. Стига са ги писали разни "светила", обърнете се към дългогодишните учители, хората с опит. НЕ СЪМ УЧИТЕЛКА.

02.04 2014 в 14:02

@ Aз-

Много насериозно се вземаш! И по-леко размахвай показалчето. Просто се сетих за лични впечатления за южнокорейчета, япончета и китайчета в международно училище, британско, с над 40 националности. Ужасно смотани! Но, все пак, това са експати, в чужда държава. По родните си места може и да са 'в час'. Виж, няколкото българчета, които сме засичали през годините бяха все с награди, първенци и много харесвани. Душички, бе!

02.04 2014 в 12:08

Иванка, като сте видяла задачата за билетите защо говорите глупости?! Не е нужно да си се качвал на метро че да можеш да я решиш. Там уловката е, че няма от намалените билети и трябва да се сетиш да купиш с нормална тарифа. Изключително трудно, бих казала! Стига сме викали веднага ооо, плюят ни, не е вярно. Аз от любопитство направих теста, елементарен е, не иска никакво наизустяване на информация обаче, а да си съобразителен и да приложиш елементарна логика. Наистина не разбирам как може да се изложат така, може би вината е в това, че ги карат да помнят куп ненужна информация, а да мислят е на практика забранено в прекрасното ни училище...

02.04 2014 в 09:13


Образованието е трагедия. Половината от получилите диплома за "средно образование" четат трудно и пишат още по-трудно.
Преди 6-7 години, безплатно се правех на даскал един ден седмично за да си избера младежи, които стават за научаване за да инвестирам в тях. Първата година взех двама, втората един. На третата година се отказах, учениците в 11 и 12 клас бяха практически неграмотни.
От грижите около моите деца научих, че в София има няколко езикови гимназии, в които учениците получават някаква по-добра подготовка и тези деца заминават в чужбина. Всичко друго е прогресивно затъпяващо.

02.04 2014 в 01:19

И ей така както сме неоправни, им вземаме работата, ебем им жените и им крадем занаята ;) Па те нека са си оправни.

02.04 2014 в 00:58

Нашите са се полигавили. Не е било част от училищното оценяване. Видях задачата за купуване на билети. Ами нашите къде да купуват билети на такива машини?! Софиянци имат метро от няколко години. Не съм и стъпила там, но знам че нямало много линии. Значи няма и сложни маршрути. Ако им се наложи, ще пробват няколко пъти и ще се научат.

02.04 2014 в 00:21

Защо не знаят българските деца какво е метро, влак? В някои европейски държави (справка:Люксембург) не се допуска деца над 12-годишна възраст да бъдат придружавани от родители или близки до училище, както и да бъдат водени с леки коли или с таксита до там.Учителите правят забележки на родителите, ако това се случи. Учениците пътуват до училище единствено с градския транспорт след навършването на 12-годишна възраст.

01.04 2014 в 23:33

Vako,

ако не се сбиеме, ма сериозно с комунетата, па и с американчофците - така и ще стане...