Ганчо Каменарски: ГВА беше частна фирма

Ганчо Каменарски 24 април 2016 в 07:55 20329 2

Ганчо Каменарски

Случаят с уволнението на шефа на ГВА Минчо Цветкотв беше изцеждаща битка с всички възможни институции и заинтересовани ведомства в държавата, продължила две и половина години. Това написа бившият боен пилот, сега журналист Ганчо Каменарски специално за OFFNews.  Публикуваме текста, предоставен ни от г-н Каменарски:

Ставаше дума за безчинствата на Минчо Цветков, директор на Главна дирекция Гражданска въздухоплавателна администрация (ГД ГВА) при Транспортното министерство. Познавам го от хлапе от преди почти половин век. Пазех светли лейтенантски спомени от неговия баща, който беше мой началник и инструктор в Безмер, изграждал ме е като боен пилот. Захванах се едва когато бивш пилот и служител в ГД ГВА ми разказа, как Минчо Цветков летял пиян и дрогиран. Не можех да остана безучастен и започнах журналистическа битка, за която вече мислех, че съм загубил.

Съобщението, че най-сетне Минчо Цветков е уволнен, ме завари полуизненадан. В началото на месеца в Дирекцията влезе Инспекторатът на министерството и прокуратурата. Вече бях ги сигнализирал неведнъж, но без резултат. Този път обаче май бяха „активирани” някъде от горните етажи на властта. Бях загубил вяра във всички институции.

До този момент цялата държавна машина беше разпънала над Цветков защитен чадър и не даваше прашинка да падне върху него. Десетина писма бяха изпратени до транспортните министри Данаил Папазов, Николина Ангелкова и Ивайло Московски с конкретни информации за безобразия, някои граничещи с престъпления. Беше им обърнато внимание, че Цветков ръководи Дирекцията по-зле от еднолична частна фирма.

Той например прикри поне пет сериозни нарушения на авиационни оператори и уволни служителите, които съставиха актовете. Наивно си мислех, че като уведомя транспортния министър Данаил Папазов, правдата ще възтържествува. Залъгвал съм се.

Цветков управляваше Дирекцията като своя частна фирма: назначаваше на длъжности некомпетентни хора, които изобщо не отговарят на изискванията, уволняваше само заради изразено различно мнение от неговото и оставяше Дирекцията без експерти в определени области. В отделни моменти равнището на кадровия потенциал спадаше далеч под критичния минимум.

Назначенията му бяха фантастични. Например беше назначен за инспектор пилот, който разби голям пътнически самолет при кацане във Варна и делото срещу него не беше приключено – в авиацията не го уважават и не го допускат да ги инспектира.

Минчо Цветков например назначи завършилата ВИТИЗ Мария Кантарева за постоянен представител на българската Гражданска авиация в седалището на ЕС в Брюксел без конкурс и без подготовка.

В Брюксел беше командирована и бившата стюардеса Мариана Ангелова, завършила „География”. Тя няма абсолютно никаква подготовка и стаж по отношение обслужването на въздушното движение, а представлява България в следните международни форуми:
- Комитет „Единно Европейско небе“ (SSC), където се вземат фундаментални решения за бъдещето на гражданската авиация и управлението на въздушното движение;
- Комитет на NATO по гражданска авиация;
- Комитет на NATO по управление на въздушното движение (ATMC);
- В заседанията на NEASCOG (NATO/EUROCONTROL ATM Security Coordinating Group) – група за взаимодействие между NATO и EUROCONTROL за осигуряване сигурността при обслужване на въздушното движение.

Бивша стюардеса беше назначена да ръководи отдела по авиационна безопасност, а преди това с години е била главен инспектор в отдел „Оперативни стандарти и сертифициране”, за която се изискват пролетени като пилот поне 7500 часа. После става без конкурс шеф на отдела „Лицензиране на авиационния персонал”.

През септември 2014 г. пристигнаха на проверка от европейската авиационна агенция EASA. Цветков се подготви с подписването на 50 фалшиви заповеди за назначения в изпразнената дирекция „Авиационна безопасност”. След това от дирекцията бяха уволнени без мотиви (както обикновено) всички експерти по вертолетна авиация.

От Транспортното министерство не последва никаква реакция. Стана ясно, че от поредните скандални публикации няма никаква полза – „Кучетата си лаят, керванът си върви”. Сиреч или министрите са гьонсурати или има сили, които са над тях. Трябваше да се потърсят други пътища за изгонването на Минчо Цветков.

За личния морал на Цветков говори следният пример: Той на съвсем законно основание летеше в унгарската авиокомпания WIZZ AIR с цел поддържане на летателната си тренировка. Оттам обаче е уволнен през лятото на 2013 г., според многобройните му недоброжелатели, за сексуален тормоз на две стюардеси от авиокомпанията и пушене по време на полет, след като многократно е предупреждаван от мениджмънта на компанията. Има свидетели, които твърдят, че преди това е летял като командир дрогиран и пиян.

Антон Гинев, заместник на Московски, веднъж непредпазливо споделил, че в Министерството знаят всичко за Минчо Цветков, дори подготвили уволнението му, но били принудени да се откажат. Кой ги е принудил?

Журналистическата проверката вече беше установила как е назначен Минчо Цветков за шеф на ГД ГВА. През 2012 г. тогавашният директор на ГД ГВА се оказал случаен и некомпетентен човек, назначен естествено с протекции. Наистина се налагало спешно да го освободят. Тогава депутатът (и дясна ръка на премиера Б. Борисов) Красимир Велчев, който е летец и дори притежава самолет, помолил за становище един бивш, при това авторитетен, полковник от ВВС. Именно той изплюл името на Цветков. И тъй като въпросният полковник бързо осъзна грешката си, той отиде при Красимир Велчев и си оттегли препоръката. Депутатът само вдигнал рамене и казал, че не може нищо да направи.

След транспортния министър, беше сигнализирана прокуратурата за конкретни финансови злоупотреби. После бяха подадени няколко сигнала до ДАНС. Никаква реакция. Тогава стана ясно, че над Цветков е опънат много широк чадър.

Беше потърсено съдействие в парламента на базата на добро познанство и приятелство – опозиционни депутати от БСП, „Атака” и един независим. Първите двама си затвориха трайно телефоните, независимият „загуби интерес” към проблема.

Междувременно стана ясно, че именно Минчо Цветков е главен противник за законова регулация на държавната авиация (ВВС, МВР, санитарна и безпилотната авиация) и те упражняват летателна дейност извън специализиран закон. Пак той саботира изграждането на национална Спасителна система при авиационни произшествия, за каквато основателно ни натискат от ЕС и дори ни отпускат средства в размер на милиони. Накрая пак Цветков спря работата по начална нормативна регулация на безпилотната авиация. Като никога не спря да твърди, че всичко е съгласувано със сегашния шеф на Щаба на отбраната генерал Константин Попов.

На този етап потърсих институционално съдействие. Вече беше установено, че Минчо Цветков в работно време се отлъчва от работното си място и ходи за 4-6 часа в района на Летище София, където е инструктор или проверяващ на авиосимулатура на самолет А320, получавайки по 40€ на час за провеждане на тренировки и по 65€ на час за провеждане на проверки. Цветков обаче изобщо няма право да използва учебния център, тъй като ръководената от него ГД ГВА го е лицензирала и упражнява контрол върху дейността му. По този начин Цветков изпада в конфликт на интереси.

По този повод бе изпратен сигнал до КПУКИ (Комисия за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси). Цветков отказа да се яви в комисията, а тя странно защо не посмя да вземе решение в негово отсъствие. Решение не можело да се вземе поради липса на кворум.

На Цецка Цачева бе даден шах с царя: Беше й зададен въпрос дали има в България друг човек освен премиера Бойко Борисов и Цветан Цветанов, който да стои едновременно над министър Московски, Красимир Велчев, КПУКИ, прокуратурата, ДАНС и депутати от противоположни парламентарни групи?

Настоятелно предложих на Цачева да упражни влиянието си пред премиера Борисов, за да бъде извършена задълбочена проверка на дейността на Минчо Цветков като Главен директор на ГД ГВА и проблемът да бъде решен тихо и изцяло в България, защото можех да потърся помощта на познати ми български евродепутати.

Отговор относно предложението ми не последва. Най-вероятната причината е, че според медийни публикации, съпругът на Цачева е назначен на високо платена длъжност в РВД (Ръководство на въздушното движение), а на свой ред РВД в определена степен е подчинено на Минчо Цветков. Така г-жа Цачева влезе в конфликт на интереси, но не го заяви, а тихомълком го реши в интерес на семейството си.

Остана последния коз с намесата на омбудсмана Мая Манолова. Предварително от ДАНС дойде предупреждението да не се подхожда с прекалени надежди и очаквания, защото в тази висша държавна институция повечето пара отивали в свирката, при това там всяка партия имала свое лоби.

Точно така стана. Заявлението ми беше препратено за отговор до министър Ивайло Московски. Той не се нагърби да ми пише, а ... нареди самият Минчо Цветков да ми отговори писмено. Цветков ми изреди две страници какви писма съм пуснал до министъра, без да коментира фактите за себе си в публикациите.

Бюрокрацията в България се оказа непобедима. Вече нямаше инстанция, към която да се обърна. Ако бях на възраст 30-40 г., щях да си събера личния багаж, да си взема семейството и да замина с първия възможен самолет нанякъде. Да, и аз обичам родината, но мразя държавата!

Сега ми звънят телефоните, поздравяват ме, честитят ми успеха. Аз обаче си давам добре сметката, че уволнението на Минчо Цветков не е моя заслуга, властта ползва публикациите ми като средство за разправа с него. Най-вероятно Цветков се е самозабравил и е прекрачил някаква граница, накърнил е нечии интереси, не е назначил правилния човек или не се е отчел за нещо. Ами ако разчистват длъжността за още по-правилен човек? Не звучи чак толкова оптимистично и обнадеждаващо, но това е горчивата истина.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    13340

    2

    Blagodatka Dushanova

    24.04 2016 в 17:16

    Още един изгърмян патрон-бойко борисов си чисти имиджа пред Европейската комисия.Сега очакваме да гръмне и някоя още по-голяма димка и нашият премиер министър ,нашето светло политическо слънце,нашият бащица и надежда в бъдещите години да излезе по-чистичък от "момина"сълза...радвай се народе!Ние ще победим корупцията имафията ще победим...всичко,което е за побеждаване,ще победим... :)

    12015

    1

    hi hi

    24.04 2016 в 10:00

    ДАЙ ряпа да яде в сравнение ГВА един сертификат за служител в авиацията е пъти по-скъп от шофьорска книжка.Изобщо Танспортното министерство си е печатница за много чиновници
     
    X

    Историята на коледните лампички