От 15 до 18 септември 2014 г. Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) извърши стандартизационна инспекция на българската ГД Гражданска въздухоплавателна администрация (ГД ГВА) към Транспортното министерство. По време на тези четири дни VIP-гостите от Кьолн доста успешно бяха баламосани, че „В София всичко е спокойно” и затова констатираха предимно дреболии.
В неотдавна пристигналия окончателен доклад обаче все пак намери място едно констатирано сериозно нарушение (несъответствие) от тежката категория D, подадено до EASA в публикация на OFFNews още през февруари. Поради натрупалите се събития е изкушаващо да се използва хронологичен подход за обосноваване на твърдението, че шефът на ГД ГВА Минчо Цветков я управлява като еднолична фирма и я води към пълна разруха.
На 22 януари до транспортния министър Данаил Папазов бе отправено писмено запитване дали Минчо Цветков съзнателно прикрива 5 нарушения на авиационни фирми, които застрашават безопасността на гражданските полети.
Докато се изчакваше отговора, на 6 февруари сутринта до министъра бе изпратен журналистически сигнал, че Минчо Цветков организира на следващия ден за всичките си над 90 подчинени тридневна екскурзия – от петък до неделя - до Хисаря за сметка на бюджета на министерството. Тя обаче е маскирана като командировка за семинар, по време на който да се отчете изпълнението на служебните задачи през изтеклата 2013 г. и предстоящите задачи през новата година.
На министър Папазов бяха съобщени пълни подробности около организацията на „семинара” – пътуване със служебни коли, настаняване в хотел „Гергана” и тържествен банкет освен редовното три пъти хранене дневно. Бе направено не без основание предположението, че средствата ще дойдат от толерирана авиационна фирма.
Цветков очевидно спазва принципа, че „запоят за държавна сметка сплотява колектива”. Папазов беше уведомен, че тези „безплатни другарски” банкети не са прецедент в ГВА и му бяха описани поне два през 2013 г. с точни дати и заведения, като бе направено предположението, че сумите съответно от 5 и 3 хиляди лева са покрити от фиктивни фактури за служебни разходи. Струва си да се отбележи, че на втория банкет част от служителите са отказали да отидат, защото са окачествили мероприятието като безнравствено.
На министъра също така бе обърнато внимание, че разполага с два дни да реагира адекватно. Накрая бе запитан: „Толкова ли е богато ръководеното от Вас министерство, че може да си позволи да плаща със средства от бюджета тридневни екскурзии на своите служители?”
Министър Папазов обаче не си мръдна и малкия пръст в тази насока – той пък се стягаше на 9 февруари да замине на „служебна екскурзия” в Сингапур на авиационна конференция. Единствената реакция бе, че журналистическият сигнал попадна в ГВА и последва блиц-разследване от къде изтича информацията до медиите. Последва затягане на редиците пред „журналистическата инвазия”.
Екскурзията все пак беше проведена от 7 до 9 февруари. Около 30 души обаче си пуснаха молби за 1 ден отпуск (петък) от срам да участват в това недостойно мероприятие.
В Хисаря реално е говорила в продължение на около 20 мин. само новоназначеният началник на отдел „Лицензиране” и бивша стюардеса Ваня Наумова – изчерпателно е отчела дейността на цялата дирекция вместо Цветков, дала е безспорни оценки и компетентно е очертала новите задачи за годината.
Банкетът също се е състоял. Платени са около 7700 лв., но от участниците не са събирани пари, а техните заплати съвсем заслужено са няколко пъти над средните за страната. Сумата едва ли е осребрена от джоба на Минчо Цветков. Изплатени са командировъчните за екскурзията през почивните дни. Изразходеният бензин за служебните коли също е за сметка на държавата. Общата сума възлиза на около 10 000 лв.
След повече от месец коректно изчакване стана ясно, че министър Папазов не възнамерява да отговори. Затова бе направена публикацията в OFFNews от 27 февруари, в която се разказва как Минчо Цветков е отменил заповеди на подчинената му дирекция „Авиационна безопасност” за санкциониране на авиофирми за нарушения, включително отнемане на лицензи. Заради безкомпромисна взискателност към фирмите от 1 януари 2014 г. е уволнен началникът на отдела летецът Тодор Пенев.
Някои от констатираните нарушения наистина имат административен характер и подлежат на глоба, но поне за едно има съмнения, че има характера на престъпление: На 27.11.2013 г. са ограничени правата на двама ръководни летци от сериозна авиофирма заради фалшифициране на проверка на симулатор. В нередовния акт за отразяване на проверката на фирмения управител липсват 27 подписа, инструкторът пък е присъствал само 30 мин, вместо 4 часа, а накрая неговият подпис е фалшифициран. С други думи управителят незаконно придобива право да лети още 1 година, като през това време лицензът му всъщност е невалиден.
Директорът по летателната експлоатация на същата фирма пък изобщо не е влязъл в симулатора, на който инструктор е ръководителят на обучението във фирмата гръцкият гражданин Анестис Коурниактис.Той обаче е сложил печат в документа.
Тези фалшификации заплашват цялата фирмата с отнемане на лиценза като авиационен оператор, но Минчо Цветков с формални основания анулира заповедта на инспекторите, вместо да я върне за доработка на всичките й атрибути, и така дава възможност на фирмените шефове отново да возят пътници при явни нарушения на законовите изисквания. Трудно е да се измислят благородни мотиви, които са подтикнали Цветков към тази снизходителност, макар че могат да се издигнат и по-смели хипотези.
Цветков не заплаши заради публикацията никого със съд за уронен престиж. Транспортното министерство пък запази пълно мълчание. След 3 месеца последва журналистическо напомняне за отговор, в резултат бяха получени смехотворни отговори от раболепната проверка на ведомствения Инспекторат.
Междувременно след публикацията в OFFNews се задействаха прокуратурата и ДАНС, привикани са на разпит много свидетели. Резултатите за съжаление и досега остават неизвестни.
През април 2014 г. в България пристига стандартизационна инспекция от EASA. На журналистическия опит за получаване на достъп до доклада лично с подписа на Цветков бе отговорено категорично отрицателно. Това послужи като поучителен опит и затова след инспекцията на EASA през септември OFFNews придоби копие от доклада по неофициален начин.
На 23 юни министър Папазов бе писмено запитан за три кадрови назначения, като доброжелателно му бяха подадени жокери, по които да разпореди проверка:
1. В началото на февруари т.г. за шеф на новообразувания отдел „Летища” е назначен Валери Венков и то без всякакъв конкурс. Въпросът бе с какво той е заслужил това назначение. На министър Папазов бе съобщено следното:
На 24.5.2013 г. при кацане на летище Варна при силен гръбен вятър (около 22 м/с ) и силен дъжд пилотирания от Валери Венков самолет А320 напуска пистата и се удря в оградата. При евакуирането двама от пътниците са пострадали. Щетите, според собственика Денис Бареков, възлизат на 21.5 млн. лева, самолетът не подлежи на ремонт. В момента има заведено дело във Варненския съд за нанасяне на телесна повреда и за щети с особено големи размери срещу неизвестен извършител. По последна информация съдът ще обяви решение си след излизането на окончателния доклад на Звеното за разследване в министерството, който се бави по необясними причини 1,5 г. Според вътрешна информация вината е изцяло на командира Венков за грешно взето решение.
Министърът бе също информиран, че в края на 2013 г. Венков е лицензирал Учебен център за обучение на пилоти, чийто управител е неговата съпруга, нямаща нищо общо с авиацията. Коректен бе въпросът към Папазов дали няма конфликт на интереси Венков сега да сертифицира Центъра и обучаемите на своята авиационно некомпетентна съпруга или Венков всъщност фактически продължава да ръководи Центъра?
Следва да се добави, че в Гражданската авиация открито се присмиват на Венков и поради това той няма самочувствие да свърши някаква работа. Имало е случай, когато отива на проверка във фирма, но оттам просто го прогонват. Сам се натрапи въпросът към министъра дали се гордее със служител като Венков или да поиска отстраняването му?
2. Министърът бе запитан дали знае, че Минчо Цветков е назначил завършилата ВИТИЗ Мария Кантарева за постоянен представител на българската Гражданска авиация в седалището на ЕС в Брюксел. Последваха въпросите: Каква процедура е проведена за назначаването на г-ца Кантарева (конкурс)? Каква е подготовката на г-ца Кантарева за изпълнение на длъжността и в частност каква е нейната обща и специализирана (тематична и терминологична) езикова подготовка? Отправена бе молба за предоставяне на копие от нейната длъжностна характеристика, от която да се вижда какви ще бъдат функционалните й задължения. Последва високомерно мълчание.
Ровенето около Кантарева обаче после изкара на бял свят любопитна информация: Минчо Цветков е командировал за продължителен период в Евроконтрол, в ЕК и в EASA трима представители на ГД ГВА - Ирина Петрова (повече от 4 години), Христина Велинова (вече около 2 години, по всеобщо признание може би само тя си е на място) и Мариана Ангелова (стюардеса, с висше образование „География”). Други „звезди” от този сорт са командировани за по 6 месеца.
Особено внимание заслужава географката Мариана Ангелова. Най-дребнавото е да се пита като се обучава във Военна академия „Г. Раковски” и често си идва в България кой плаща безплатните й билети за самолета.
По важното е, че Ангелова няма абсолютно никаква подготовка и стаж по отношение обслужването на въздушното движение, а представлява България в следните международни форуми:
- Комитет „Единно Европейско небе“ (SSC), където се вземат фундаментални решения за бъдещето на гражданската авиация и управлението на въздушното движение;
- Комитет на NATO по гражданска авиация;
- Комитет на NATO по управление на въздушното движение (ATMC);
- В заседанията на NEASCOG (NATO/EUROCONTROL ATM Security Coordinating Group) – група за взаимодействие между NATO и EUROCONTROL за осигуряване сигурността при обслужване на въздушното движение.
Например предстои в най-скоро време EASA да приеме регламент за регулация на безпилотната авиация в ЕС. Преди това обаче проектът трябва да се разгледа в SSC (комитет Единно европейско небе), където национален представител е Мариана Ангелова. Тече крайният срок за обществено обсъждане в страните-членки на ЕС и всяка една страна може да предложи в Брюксел чрез своите представители корекции и допълнения в регламента за безпилотната авиация от своя национален интерес. А г-жа Ангелова поради липса на компетентност вероятно не е оценила значението му или просто го е проспала.
Правоспособните пилоти в Дирекцията поддържат летателна форма в различни авиокомпании и то без да получават заплата. Цветков правилно не летеше в наша фирма за избягване конфликт на интереси, а в унгарската WIZZ AIR. Оттам обаче е уволнен през лятото на 2013 г., според многобройните му недоброжелатели, за сексуален тормоз на две стюардеси от авиокомпанията и пушене по време на полет, след като многократно е предупреждаван от мениджмънта на компанията.
Още един детайл от кадровата политика на Минчо Цветков: В края на май под негов натиск една инспекторска длъжност в отдел АНО (аеронавигационно обслужване) е трансформирана в длъжност за специалист и този ценен специалист се оказва студент четвърти курс от библиотекарския институт, без абсолютно никакви познания в областта на авиацията. Наистина ценен и перспективен кадър!
3. През май Владимир Димитров (Лоренцо) напуска ГД ГВА поради невъзможност да работи съвместно с Цветков и освобождава длъжността директор на изключително важната Дирекция „Авиационна безопасност”. Със своя заповед СП-25/9.6.2014 г. Цветков назначава началника на отдел „Лицензиране” Ваня Наумова за изпълняващ длъжността директор на дирекция „Авиационна безопасност”. През следващите три дни допълва заповедта си с две други, с които й делегира огромни правомощия. (OFFNews разполага с копия от тях.)
Следва да се отбележи, че кариерата на Наумова е наистина безумна: дълги години се води като главен инспектор в отдел „Оперативни стандарти и сертифициране”, за която се изискват пролетени като пилот поне 7500 часа. После става без конкурс шеф на отдела „Лицензиране на авиационния персонал”. И не се знае до кога ще е временен шеф на „Авиационната безопасност”, след като изобщо няма право да седне на този стол дори за миг, защото за тази длъжност изискванията на ИКАО са кандидатът да е с опит като летец на многопилотни и многодвигателни самолети, инструктор, проверяващ и да е пролетял поне 5000 часа като командир на екипаж (Not less than 5,000 hours as pilot-in-command of air transport aircraft).
На журналистическото писмо с тези три въпроса не само, че не бе получен отговор, но то беше препратено от Главния секретар на министерството Иван Марков по компетентност лично на Минчо Цветков за отговор, тъй като в Министерството „не се създава и съхранява търсената в заявлението информация”. Минчо Цветков естествено се направи на „умряла лисица”.
Ваня Наумова обаче се взе твърде на сериозно и си повярва, че нейната кариера е в кръга на нормалния професионален растеж. Затова, когато към средата на юли ГД ГВА обявява конкурс за шеф на дирекция „Авиационна безопасност”, Ваня Наумова с готовност приема да участва в конкурсната комисия, включваща 5 души (строителен инженер, авиационен техник и три жени – бивша стюардеса, правист, личен състав), но нито един член, който да е пилот или поне да е с авиационно образование. А в ГД ГВА има 5 действащи пилоти-инструктори и 2 бивши. Странно е какво не им хареса Минчо Цветков, та унизително ги загърби и се довери на недоказаната компетентност на Ваня Наумова. Нейното присъствие в комисията бе оскърбление към професионализма на явяващите се в конкурса четирима безспорни професионалисти. В тяхно присъствие тя може само да мълчи, а не да ги изпитва.
Министър Папазов бе сезиран от журналистически сигнал за нагласения спектакъл и му бе предложено да повлияе и нормализира нещата, като разпореди корекции в състава на конкурсната комисия с цел повишаване на нейния професионализъм и да бъде избиран достатъчно компетентен кандидат за вакантната длъжност. Последва традиционното мълчание.
Конкурсът е проведен под председателството на ползващия се с авторитет строителен инженер Людмил Манасиев, който проявява съобразителност и оценява изисканите проекти на кандидатите под необходимия минимум (4), като по този начин ликвидира конкурса.
За отбелязване е, че един от кандидатите, получил убийствено жалката оценка 1, е Тодор Бояджиев, назначен на 13 ноември за шеф на правителствения отряд 28. Едва ли обаче премиерът Бойко Борисов го е избрал, без да е сигурен, че поверява живота си не на дамгосания като некадърник Бояджиев. (Вярно е, че е чешит и веднъж отказал преди полет да рапортува на премиера Орешарски, за което е уволнен още на следващия ден. Ползва се обаче с авторитета на отличен пилот.)
След половингодишни опити да бъде привлечено вниманието на министър Папазов към проблемите в ГД ГВА стана ясно, че той нито разбира, нито проявява интерес към ресорната му гражданска авиация.
За чест на служебния министър Николина Ангелкова трябва да се каже, че тя се опита да навлезе в структурните дебри и проблеми на министерството, но не й достигна време.
Всички надежди за промени във „феодалното владение” на Минчо Цветков се фокусираха в предстоящата инспекционна проверка от EASA в средата на септември. Цветков обаче също старателно се подготвяше. Една от първите му мерки бе да скрие Валери Венков от инспекцията и да забрани на подчинените си да споменават за него пред инспекторите.
Очевидци от Дирекцията твърдят, че в началото на септември при тях се появява напусналия през май и занимаващ се сега с авиация в Турция Владимир Димитров (Лоренцо). Те се кълнат, че бившият шеф на дирекция „Авиационна безопасност” е подписал със стара дата около 50 фалшиви документа за фиктивно преназначаване на служители от различни отдели (те дори може и да не знаят) в отдел „Лицензионни и оперативни стандарти”, тъй като втората половина на отдела реално не съществува. Представителите на EASA не разбират за балканската шмекерия.
Инспекторите от EASA внимателно проверяват сигнала в публикацията на OFFNews за фиктивните проверки на двамата авиационни шефове на симулатора. На тях обаче им е внушено, че Анестис Коурниактис тайно е сложил печат в бревета на директора по летателната експлоатация на фирмата, без нашият човек да го е молил и без изобщо да подозира какъв фалшив документ вече носи в джоба си. Инспекторите, чеда на утвърдените западни демокрации, не допускащи, че може да ги лъжат в очите, вземат казаното за чиста истина. Въпреки това те все пак вписват нарушението (несъответствието) в протокола от категория D.
Представителите на EASA обаче научават, че отдел „Авиационна безопасност” е ръководен временно четвърти месец от некомпетентната Ваня Наумова и я питат какви са причините за проваления конкурс през юли за нов директор на мястото на Лоренцо. А тя отговаря съвсем сериозно: „Причините бяха политически.” От отговора й инспекторите изтрещяват. Те си заминават за Кьолн, само подозирайки, че в българската ГД ГВА нещо не е наред, но не разбират, че всъщност тя е въздух под налягане.
Минчо Цветков е толкова многостранен на „изцепки”, че те не могат да бъдат изброени всичките. Но не трябва да се пропуска, че Военновъздушни сили и специализирани звена от МВР реват от него. Той е главен противник за законова регулация на държавната авиация (ВВС, МВР, санитарна и безпилотната авиация) и те упражняват летателна дейност извън специализиран закон. Пак той саботира изграждането на национална Спасителна система при авиационни произшествия, за каквато основателно ни натискат от ЕС и дори ни отпускат средства в размер на милиони.
От дирекцията излезе информация, че на 30 октомври техният обикновено консервативно облечен шеф изненадващо се появява на работа с променени разбирания за дрескод на висш държавен служител: сини обувки, жълт панталон, рокерско яке и синьо шалче. Подчинените му са доста изненадани от екзотичния му вид.
Всъщност Цветков не веднъж се е изкушавал да се похвали с влиятелни приятели, на които се опира: Димитър Дъбов от БСП, Камен Костадинов от ДПС и Красимир Велчев от най-близкото обкръжение на Бойко Борисов. Само че ситуацията сега малко е променена, тъй като Дъбов вече е аут и господин-никой, ДПС пък не е във властта. С Велчев нещата стоят различно: той разбира от авиация – има авиационно образование и дори пилотира свой частен самолет. Въпросът е дали Велчев има пълната картина за безобразията на Минчо Цветков. И дали знае, че Цветков използва името и познанството си с Красимир Велчев, за да създава впечатление, че е негово протеже, за да не бъде буквално изритан от ГД ГВА.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
24.03 2015 в 21:46
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
13.02 2015 в 09:40
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
11.02 2015 в 23:49
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
18.01 2015 в 22:53
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
14.12 2014 в 20:58
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
03.12 2014 в 16:59
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
03.12 2014 в 00:42
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
03.12 2014 в 00:34
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
01.12 2014 в 10:50
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
29.11 2014 в 09:35
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Amethyst
Цонев: Момчето порасна, стана лидер и партията го припозна. Доган нека почива
Джендо Джедев
Бедните държави са гневни, че богатите им дават едва 300 млрд. долара за климата
Джендо Джедев
Цончо Ганев на събитие за ''модернизация'' на Китайската комунистическа партия в Пекин
Джендо Джедев
Украйна има одобрението да атакува Русия с френски ракети с далечен обсег
Джендо Джедев
Петков за преговорите: Толкова ли е трудно за ГЕРБ да се откаже от Пеевски?