НС прие законопроект, който вдига Гражданската отговорност, на второ четене ще го променят

Ружа Райчева 18 януари 2023 в 12:00 2504 1

БГНЕС/Благой Кирилов

Снимка БГНЕС/Благой Кирилов

БГНЕС/Благой Кирилов

Народното събрание прие на първо четене промени в Кодекса за застраховането, изготвени от финансовия министър Росица Велкова и внесени от Министерски съвет. Законовите промени са част от ангажиментите на България след присъединяването към Европейския валутен механизъм II. 

Позицията на Министерството на финансите (МФ) е, че със законопроекта ще се отстранят слабости в процеса на обработка на претенции от отделни застрахователи и от Националното бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ) по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите в рамките на системата "Зелена карта".

Създава се правна възможност за предприемане на надзорни действия от страна на Комисията за финансов надзор, в случай на неизпълнение на задълженията на участниците на национално ниво. Отстраняването на установените проблеми при функционирането на системата "Зелена карта в България" е една от мерките, включени в Плана за действие за изпълнение на последващите ангажименти на България след присъединяването към Валутния механизъм II (ERM II).

На практика промените предвиждат Националното бюро да бъде задължено автоматично да плати дадени претенции, въпреки липсата на документи и доказателства за претендираната щета и нейното заплащане от кореспондента на увреденото лице.

От Асоциацията на българските застрахователи възразиха срещу предложените законови промени, като изтъкнаха, че вътрешните правила на Съвета на бюрата и Кодекса на застраховането съдържат достатъчно правила във връзка с контрола върху дейността на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи и нейните членове. 

Генералният секретар на НББАЗ Стефан Софиянски предупреждава, че промените ще повишат цената на застраховка "Гражданска отговорност", а генералният секретар на Асоциацията на българските застрахователи Нина Колчакова ги определи като "дискриминационна мярка". Според експертите цените на застраховката ще бъдат повишени, за да могат застрахователите да компенсират това, че ще бъдат задължени да заплащат за недоказани щети в чужбина. Липсва и положително становище от страна на КФН, която е една от основните заинтересовани страни. 

МФ внася недовършен законопроект, защото бърза да изпълни изискванията на ЕС за еврозоната

По време на днешната дискусия в пленарната зала зам.-министърът финансите Людмила Петкова заяви, че от всички държави членки на ЕС само българското бюро на застрахователите има проблеми по отношение на "Зелена карта". Тя заяви, че препоръката на ЕС е България да гарантира ннормалното функциониране и финансовата стабилност на "Зелена карта" и затова МФ е изготвило законопроекта.

"Действително има текстове, които притесниха застрахователите, че може да се използват в схеми за източване и по тази причина след заседанието на парламентарната комисия на следващия ден беше сформирана работна група, в която участаваха всички заинтересовани страни", каза Людмила Петкова и добави, че промените ще бъдат приети само със съгласието на всички.

Иво Атанасов от "Продължаваме промяната" каза, че според него този проект е лобистки и затова няма да го подкрепи. Икономистът от БСП Румен Гечев призова да "се отучим като искат от Брюксел нещо, което не е в български интерес, да си чупим краката да го свършим". "Искате да ви променим застрахователния сектор, понеже искате да влезем в еврозонaта.  Да примем на второ четене коренно различен текст понеже не сте си свършили работата, хайде моля ви!", възмути се той. 

Александър Иванов от ГЕРБ заяви, че ще подкрепи законопроекта, защото не трябва да се рискува влизането в еврозоната, но че от ГЕРБ няма да допуснат да се гласуват опасни за сектора и гражданите законови промени. 

В крайна сметка въпреки, че по законопроекта не се чу нито едно положително становище, той бе приет - но с уговорката, че между първо и второ четене ще се направят нужните промени, така че застрахователите и българските шофьори да не бъдат ощетени.

От 174 гласували народни представители, "за', бяха 120, "против" - 44, а 10 депутати се въздържаха. Против гласуваха групите на "Възраждане" и БСП. Трима от "Български възход" бяха "против", а петима се въздържаха. След приемането на законопроекта Мартин Димитров (ДБ) предложи срокът за предложения между първо и второ четен да бъде съкратен. Предложението му не се прие, "за" гласуваха само от ДБ и трима души от ПП.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Година след катастрофалния резултат от теста за функционална грамотност PISA