Шосе през Борисовата. Какво тук значат някакви дървета?

Последна промяна на 11 ноември 2012 в 18:02 6644 10

Трасето в Борисовата градина, през което ще минава ново шосе. Снимка: Милен Енчев
Трасето в Борисовата градина, през което ще минава ново шосе. Снимка: Милен Енчев

Неделя сутрин в софийския Ловен парк. В слънчев ден като днешния трудно ще преброите толкова коли по околните кръстовища, колкото хора по пътеките в парка.

Тази седмица стана ясно, че през това място е планирано ново шосе. Проект на Столичната община предвижда бул. „Вапцаров“ и кв. „Хладилника“ да бъдат свързани с нов асфалтов път през парка зад болница „Токуда“.

От булеварда през гората ще мине 220 – метрова естакада, широка 20 метра, заради която трябва да бъдат отсечени около 200 дървета: 168, според столичния главен архитект Петър Диков и 250, според гражданите, които излязоха на протест срещу проекта.

Цялото шосе ще е далеч по-дълго от моста, личи от проекта и част от него изглежда ще съвпадне с някогашния релсов път през гората. Диков мотивира проекта с нуждата да се облекчат задръстванията по околните кръстовища и от пряк път до "Хладилника", който да ги избягва.

Несъгласните пък заподозряха главния архитект в бизнес услуга към новостроящия се мол "Paradice center", който ще бъде най-големият търговски център в София.

В неделя в парка някои бягат, други просто са излезли да подишат и да се поразтъпчат сред природа - като двама старци, почиващи на пейка от пънчета на едно горско „стъргало“, настлано с чакъл, свързващо бул. „Никола Вапцаров“ и някогашната гара „Пионер“.

Пред възрастното семейство прехвърчат ежеминутно колоездачи, сами или в групи – като десетките младежи, които точно днес са поели на велоразходка от кв. „Хладилника“, докъдето се протяга Ловният парк, до централната част на Борисовата градина и Орлов мост.

„Всяка неделя сме тук“, казва едно момче от групата, докато се разминаваме. Всеки уикенд по пътеките са и гражданите, разхождащи кучетата от близкия приют на „Германо-българска помощ за животните“. Група от 5-6 жени, водещи плахи рошльовци на каишки, изчаква колоездачите в тревата край велоалеята.

"От вас научавам. Но помня, че за кръговото движение до Телевизионната кула общината каза, че ще сече 40 дървета, а май отсече много повече. Не вярвам, че ще са 200", казва мъж на средна възраст, който си чака автобуса на една спирка на булеварда. И добавя "не, не ми звучи добре". Изглежда той не е влизал в гората напоследък - в противен случай, щеше да е научил за проекта от многобройните "алармени" листовки, вързани с канап по дърветата от протестиращите.

Трасето за новото шосе е в местността "Погребите". Встрани от пътеките наоколо има напълно непроходими места, неподдържани от общинското озеленяване, с нападали дървета и малки клошарски сметища. Макар и непригодни за разходка, тези места са все така част от "белите дробове" на София. Те и сега са с оскъден капацитет. (За сравнение, във Виена, най-озеленената европейска столица около 60 % от територията на града е паркове и градини, показва европейската статистика).

"Да, знам за проекта. Ама това е гора, едно от малкото зелени места в София - това не ви е полето между Ямбол и Сливен, да го асфалтирате безпрепятствено", казва Коста, който е дошъл да потича. По-радикалното му отношение към радикалното строително решение е обяснимо - той е на почти 33, винаги е живял в Лозенец оттатък булеварда и от малък идва тук.

Докато тичешком ме води към маршрута, където по негова информация е планирано шосето, Коста припомня съдбата със затворения увеселителен парк "София ленд", чието виенско колело до ден днешен ръждясва недалеч. Точно покрай него е замислена естакадата. "Знаеш ли колко много деца идваха тук, но защо го закриха - пак далавера, за да се строи нещо друго".

Както много други казуси в последните години, и този проект показва, че софийската управа не може да разчита на пламенна подкрепа за застрояване на зелени места, били те и неугледни. За да получи подкрепа за път през един от най-старите софийски паркове, общината ще трябва да даде доста солидни аргументи. Досегашният - "ще намалим задръстванията в района", едва ли ще мине. "И новият път ще се напълни с коли", казва Коста.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

12.11 2012 в 20:18

Тъй, тъй, а кой ги избра тия, дедо Санчо от Малък Самоков ли ?

12.11 2012 в 16:37

Защо никой не разследва далаверите на главния архитект - той пак услужва на някого, за да си делнат едни пари. Няма спасение за тази държава! София се напълни с хора, които не са родени в този град, не го приемат като свой и им е все едно - важното е да вземат, каквото могат! Стига с тези магистрали - да оправят улиците в столицата, че е срамота столица с такива кратери по главните пътни артерии. Да оставят малко въздух за и без това малкото българчета, които се раждат - все още! Но и ние, софиянци, трябва този път да се вдигнем всички! Не знам колко кореняк-софиянци сме останали, но все ще успеем да се противопоставим. То и измежду пришълците има някои свестни хора...

12.11 2012 в 12:44

http://sofia-agk.com/esoft/planove/displayImage.php?folder=OUP_GOTOV_10000_2010-01-26/

12.11 2012 в 12:41

Тук не става въпрос дали ще мине или не този булевард. Методично и бавно се унищожава и продава Борисовата градина и покрай този булевард явно има заявки за някое друго парцелче и промяна на статута по ОГП с по-висока плътност на застрояване. Това е важния момент, като в зависимост от олигарсите цялата вече завзета територия ще се отреди за обществено обслужване - с по високи параметри!

12.11 2012 в 10:34

Давам идея на арх Диков. Да направят тунел под парка. Да го плати Парадайз мол.

12.11 2012 в 10:16

И в друга статия писах, ще пиша пак - мога да подкрепя такъв проект САМО ако е в подземен тунел. За подобен проект бих платил и по-висок данък ако трябва. Обаче да правиш пътища през малкото останали зелени пространства в София - това е престъпление!

12.11 2012 в 10:09

Към автора:
Мислех, че напускайки "Дневник" сте се отказали от журналистиката, но се радвам, че не съм се оказала права.
Поздравления за статията и снимките!

12.11 2012 в 07:31

Доколкото разбирам, този път е предвиден от жп прелеза на Хладилника в посока София ленд. А пътеката, която наистина е много готина и използвана, е към гара Пионер, т.е. тя не би трябвало да е застрашена.

11.11 2012 в 20:14

И аз всеки ден минавам през Борисовата градина, по това трасе дето ще става шосе, поне по един път. Като построят този път се надявам да не съм изобщо повече в София, тази свинщина да не ме вълнува повече.

11.11 2012 в 19:13

Трасето за велосипеди през тази част на парка е много готино, много пъти сме го минавали с децата. То всъщност свързва централната част на Борисовата градина с Южния парк, остава само малък участък да се кара по една улица.