Центърът на София опустява, а вечер ''Витошка'' е като главната на Китен през лятото

Проф. Вили Лилков 16 май 2024 в 14:06 9363 5

Графа

Снимка БГНЕС/архив

След реорганизацията на движението по бул. „Патриарх Евтимий“ и ул. „Фритьоф Нансен“, която изведе много хора на протести, вчера излезе и новината за решението на общинските съветници от ПП-ДБ-Спаси София (която не е нова) за реконструкция на пл. „Св. Неделя“ и реорганизация на движението с пешеходна зона, велоалеи и трамвайно трасе по бул. „Стамболийски“ по посока на пл. „Възраждане“. Разбирам, че и кметът е готов да действа!

Да, реконструкцията на площада е добра идея, разтоварването на трамвайното движение по „Алабинска“ е належащо, но въпросът за реорганизация на движението трябва да стане част от голямата дискусия по един тежък градски проблем, който повече от 30 години се задълбочава и никакви мерки не се взимат за решаването му! Проблемът се нарича „Опустяване на централната градска част и историческия център на София“. 

Какво опустяване, ще каже някой, вижте колко хора се разхождат по „Витошка“, туристите стават все повече, коли и велосипедисти хвърчат по „Патриарха“, заведенията работят с пълна сила, тълпи от хора излизат от метростанциите, а вечерно време „Витошка“ е като главната на Китен през лятото!

За друго пиша, става дума за хората, които живеят в централната градска част, за десетките хиляди, които напуснаха в последните двадесетина години домовете си, притиснати от все по-непоносимия шум от заведенията и празненствата (някои от тях като селски събори); от терора на шума на мотоциклети и автомобили с форсирани двигатели; от просяците, които вече са на всяка крачка; от липсата на места за паркиране; от масовото паркиране в два реда в „тупиците“ на улиците „Кърниградска“, „Парчевич“, „Хан Аспарух“, „Узунджовска“, което не се санкционира и прави изкарването на колите невъзможно; от обезобразяването на фасадите от графити; мръсния въздух; неподдържаната и остаряла инфраструктура – разбити тротоари и улични настилки, лошо осветление.

Хората са окупирани в домовете си от заведения и все по-трудно ги обслужват, а ремонтните дейности в тях са истинско приключение.

Пешеходната част от бул. „Витоша“ е претоварена от различни дейности, а същевременно не се използват възможностите на малките съседни улици за нейното разтоварване. Те при модерно реконструиране могат да поемат много дейности и да се оживят, а и „Витошка“ ще се разтовари.

Освен това, под благосклонния поглед на общината и на контролните органи, се извършиха стотици незаконни преустройства в жилищните сгради, в резултат на което стотици гаражи станаха магазини, а жилищни имоти – офиси. Апартаменти се използват за кантори и хотели, в резултат на което спокойствието в домовете изчезва. Несвойствените за една жилищна сграда търговски и други дейности водят до това, че тя е подложена на непрекъснат поток от хора, шум и натиск от автомобили на клиенти, незаинтересованост на наемателите от поддръжката на сградата и сградният фонд бързо се амортизира. В същото време данъците и такса смет, която собствениците заплащат, са най-високите в Столична община!

Затова хората напускат и търсят жилища другаде, което увеличава търсенето в райони, които се презастрояват. Така, образно казано, създаваме нови квартали, а центърът пустее! Разходете се вечер по улиците „Княз Борис“, „Гладстон“, „Ангел Кънчев“, по „Витошка“, по която искате. Вдигнете поглед и вижте колко от прозорците светят? Това е резултатът от „прагматичния“ подход към Стара София – опустяване! 

Наблюдавам централната градска част от много години и твърдя отговорно, че отрицателните явления и процеси на деградация, които бяха характерни преди години за зоната около Централна жп гара, постепенно се разпростряха към зоната около Лъвов мост и заедно с язвите около Женския пазар, вече заразяват и кварталите чак до НДК. Тези процеси трябва да бъдат спрени, защото заедно с хората, които изчезват оттам, изчезва и градския дух и паметта за улицата, за квартала, за традицията. 

Спешно се налагат действия по лечение на центъра и на първо място връщане на качествата на средата като зона за обитаване, а именно: реконструкция на малките квартални улици; облекчаване паркирането за живеещите; недопускане използването на жилищни имоти за търговски дейности; безкомпромисни действия срещу шума и графитите; въвеждане на мерки, които насърчават и облекчават собствениците да обновяват фасадите на сградите.

Пиша това, защото намесата в централната градска част с действия по реорганизация на движението може да имат положителен ефект за велосипедистите и за пътниците, които преминават транзитно през него (но в случая с бул. „П. Евтимий“ и ул. „Ф. Нансен“ се получават задръствания и замърсяването е по-голямо!), но винаги на първо място трябва да се попитаме, как това рефлектира върху живота на хората, които постоянно живеят там. Ако тези мерки ги затрудняват в ежедневието, ако това води дотам, че те напускат зоната, а имотите им губят от стойността си – тогава трябва да преосмислим политиките.

Това е, което имам да ви кажа, колеги от ПП-ДБ и Спаси София! 

От фейсбук на проф. Вили Лилков

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    3200

    5

    опетков

    19.05 2024 в 21:32

    Плачът на автора е смешен и неговата черна прокоба няма как да се сбъдне.

    1005

    4

    craghack

    17.05 2024 в 10:35

    Решението е да се изгради необходимата инфраструктура - подземни паркинги. Да се разреши паркирането по вътрешнокварталните улички само за живущи. Да се изнесе велосипедното движение там и да се освободят широките булеварди за автомобилния трафик. Има начини да се направи, но трябва да се вложат пари, които са налични, но партиите предпочитат да си ги раздават едни на други, а не да ги влагат за удобство на данъкоплатците. Синята зона събира неомоверни пари годишно. Всичките те потъват в плаващи пясъци и накрая остава колкото да се павира някой и друг тротоар. Това всичкото трябва да се спре, но очевидно новият кмет няма грам желание. Самият факт, че е оставил гл. архитект на Фънди на работа е адски показателен...

    -1840

    3

    ob1

    16.05 2024 в 22:03

    Вили прави всичко възможно да обслужва тиквата.

    1000

    2

    ВелоТалибанин

    16.05 2024 в 16:58

    И какво е решението? Да се ограничи достъпа до центъра? Да излезат после ресторантьорите на протест и да кажат съсипват ни бизнеса? Да излезат собствениците на помещения и да кажат изгониха ни наемателите?
    Всъщност идеята на новата организация е на транзитно преминаващите да минават по обходен път, да ползват Градски транспорт или Велотранспорт.
    Като слизаш на заведение да не пристигаш с личен автомобил, а с такси, метро или друг транспорт.

    1005

    1

    craghack

    16.05 2024 в 16:06

    Авторът споделя моята гледна точка. Посещавал сам Капана в Пловдив. Много е готино да идеш като турист, но отдалеч се вижда, че огромна част от сградите са необитавани и съответно зле поддържани. След двайсетина години доста от тях ще са пред падане, а очевидно ще трябва да ги спасява общината. Алчни люде като Борис Бонев и новия кмет очевидно искат да изкарат едни бързи пари от разширяването и поскъпването на синята зона в София и нехаят за решаването на истинските проблеми. Живущите в централните части на градовете трябва да бъдат стимулирани всякак, за да останат да живеят там. Трябва да им бъде осигурено спокойствие, удобни места за паркиране и въобще всички удобства на градския живот. След като плащат най-високите данъци, то те са и с приоритет пред всички, които единствено искат да слязат в центъра вечер и да хапнат и пийнат. Те имат право да оставят парите си в заведенията, но нямат право да искат тяхното спокойствие и начин на предвижване - пеш или с колела, да е с приоритет.
     
    X

    НАТО възпира Армагедон от 1949 г. Свилен Спасов за новата книга от поредицата Власт и отговорност