След реорганизацията на движението по бул. „Патриарх Евтимий“ и ул. „Фритьоф Нансен“, която изведе много хора на протести, вчера излезе и новината за решението на общинските съветници от ПП-ДБ-Спаси София (която не е нова) за реконструкция на пл. „Св. Неделя“ и реорганизация на движението с пешеходна зона, велоалеи и трамвайно трасе по бул. „Стамболийски“ по посока на пл. „Възраждане“. Разбирам, че и кметът е готов да действа!
Да, реконструкцията на площада е добра идея, разтоварването на трамвайното движение по „Алабинска“ е належащо, но въпросът за реорганизация на движението трябва да стане част от голямата дискусия по един тежък градски проблем, който повече от 30 години се задълбочава и никакви мерки не се взимат за решаването му! Проблемът се нарича „Опустяване на централната градска част и историческия център на София“.
Какво опустяване, ще каже някой, вижте колко хора се разхождат по „Витошка“, туристите стават все повече, коли и велосипедисти хвърчат по „Патриарха“, заведенията работят с пълна сила, тълпи от хора излизат от метростанциите, а вечерно време „Витошка“ е като главната на Китен през лятото!
За друго пиша, става дума за хората, които живеят в централната градска част, за десетките хиляди, които напуснаха в последните двадесетина години домовете си, притиснати от все по-непоносимия шум от заведенията и празненствата (някои от тях като селски събори); от терора на шума на мотоциклети и автомобили с форсирани двигатели; от просяците, които вече са на всяка крачка; от липсата на места за паркиране; от масовото паркиране в два реда в „тупиците“ на улиците „Кърниградска“, „Парчевич“, „Хан Аспарух“, „Узунджовска“, което не се санкционира и прави изкарването на колите невъзможно; от обезобразяването на фасадите от графити; мръсния въздух; неподдържаната и остаряла инфраструктура – разбити тротоари и улични настилки, лошо осветление.
Хората са окупирани в домовете си от заведения и все по-трудно ги обслужват, а ремонтните дейности в тях са истинско приключение.
Пешеходната част от бул. „Витоша“ е претоварена от различни дейности, а същевременно не се използват възможностите на малките съседни улици за нейното разтоварване. Те при модерно реконструиране могат да поемат много дейности и да се оживят, а и „Витошка“ ще се разтовари.
Освен това, под благосклонния поглед на общината и на контролните органи, се извършиха стотици незаконни преустройства в жилищните сгради, в резултат на което стотици гаражи станаха магазини, а жилищни имоти – офиси. Апартаменти се използват за кантори и хотели, в резултат на което спокойствието в домовете изчезва. Несвойствените за една жилищна сграда търговски и други дейности водят до това, че тя е подложена на непрекъснат поток от хора, шум и натиск от автомобили на клиенти, незаинтересованост на наемателите от поддръжката на сградата и сградният фонд бързо се амортизира. В същото време данъците и такса смет, която собствениците заплащат, са най-високите в Столична община!
Затова хората напускат и търсят жилища другаде, което увеличава търсенето в райони, които се презастрояват. Така, образно казано, създаваме нови квартали, а центърът пустее! Разходете се вечер по улиците „Княз Борис“, „Гладстон“, „Ангел Кънчев“, по „Витошка“, по която искате. Вдигнете поглед и вижте колко от прозорците светят? Това е резултатът от „прагматичния“ подход към Стара София – опустяване!
Наблюдавам централната градска част от много години и твърдя отговорно, че отрицателните явления и процеси на деградация, които бяха характерни преди години за зоната около Централна жп гара, постепенно се разпростряха към зоната около Лъвов мост и заедно с язвите около Женския пазар, вече заразяват и кварталите чак до НДК. Тези процеси трябва да бъдат спрени, защото заедно с хората, които изчезват оттам, изчезва и градския дух и паметта за улицата, за квартала, за традицията.
Спешно се налагат действия по лечение на центъра и на първо място връщане на качествата на средата като зона за обитаване, а именно: реконструкция на малките квартални улици; облекчаване паркирането за живеещите; недопускане използването на жилищни имоти за търговски дейности; безкомпромисни действия срещу шума и графитите; въвеждане на мерки, които насърчават и облекчават собствениците да обновяват фасадите на сградите.
Пиша това, защото намесата в централната градска част с действия по реорганизация на движението може да имат положителен ефект за велосипедистите и за пътниците, които преминават транзитно през него (но в случая с бул. „П. Евтимий“ и ул. „Ф. Нансен“ се получават задръствания и замърсяването е по-голямо!), но винаги на първо място трябва да се попитаме, как това рефлектира върху живота на хората, които постоянно живеят там. Ако тези мерки ги затрудняват в ежедневието, ако това води дотам, че те напускат зоната, а имотите им губят от стойността си – тогава трябва да преосмислим политиките.
Това е, което имам да ви кажа, колеги от ПП-ДБ и Спаси София!
От фейсбук на проф. Вили Лилков
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
3200
5
19.05 2024 в 21:32
1005
4
17.05 2024 в 10:35
-1840
3
16.05 2024 в 22:03
1000
2
16.05 2024 в 16:58
Всъщност идеята на новата организация е на транзитно преминаващите да минават по обходен път, да ползват Градски транспорт или Велотранспорт.
Като слизаш на заведение да не пристигаш с личен автомобил, а с такси, метро или друг транспорт.
1005
1
16.05 2024 в 16:06
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара