10 теории за изчезването на полет MH370

ОFFNews 18 март 2014 в 20:10 17209 4

Широката зона, в която издирват самолета.
Широката зона, в която издирват самолета.

Търсенето на изчезналия от 8 март насам полет MH370 на малайзийските авиолинии роди десетки теории. Екип на Би Би Си събра най-разпространените от тях и помоли авиоексперти и бивши пилоти да коментират достоверността им.

Машината - Боинг 777, изчезна от радарите с общо 239 души на борда по време на редовен полет от Куала Лумпур до Пекин. В издирването й по вода и суша в момента участват 25 държави.

Теория 1. Самолетът се е приземил на Андаманските острови

Без съмнение в даден етап Боингът е летял в посока индийските Андамански и Никобарски острови (най-източните индийски територии) - между Индонезия и бреговете на Тайланд и Бирма. Наскоро бе  съобщено, че военният радар, разположен там, може и да не е функционирал във въпросния момент, тъй като нивото на военна заплаха се счита за ниско.

Пред Си Ен Ен главният редактор на излизащия на Андаманските острови вестник "Кроникъл" отхвърля възможността самолетът да се намира там, тъй като на островите има четири писти за кацане и всеки приземяващ се самолет би бил забелязан от военните.

Трябва да се има предвид, коментира бившият пилот на Boing 777 на "Бритиш еъруейз" Стив Бъздиган, че мястото е изолирано - става въпрос за група от 750 острови, от които едва 36 са населени. Трудно, но не невъзможно, би било приземяване на плажа на някой от тях. За такова приземяване е нужна около 1500-метрова отсечка. Теоретично е възможно това да се случи, но би било извънредно сложно за изпълнение с толкова тежка машина. Колесникът би "заорал" в пясъка, а ако се пристъпи към приземяване с прибрани колела, може да бъде нанесена голяма повреда в крилете, които са пълни с гориво, откъдето има и риск от експлозия. Дори самолетът да успее да се приземи, е почти невероятно той да може отново да излети, смята пилотът.

2. Отклоняване в посока Казахстан

Центарлноазитската република е в края на северния коридор, който се претърсва. Хипотетично самолетът може да се е приземил там. Според пилота Силвия Райли е възможно той да е кацнал в пустинен район - поне по-вероятно от кацането на брега на някой остров. Фактът, че още не е публично обявен списъкът на пътниците и на превозвания багаж подхранва слуховете за ценен товар на борда или за пасажери милиардери, които биха били мишени за отвличане.

Властите в Казахстан обаче коментираха, че биха забелязали самолета. Има и по-очевиден проблем с тази теория: самолетът е трябвало да прекоси въздушните пространства на няколко страни, преди да се приземи в Казахстан. И тук обаче са възможни спекулации. Райли коментира, че на много места апаратурата е стара, а опериращите с нея са свикнали да игнорират фалшиви сигнали от радарите, причинени от птичи ята. Така че е възможно да са "пропуснали" Боинга.

3. Поел е курс на юг

Последният получен сателитен сигнал е "изпиукване" шест часа след като самолетът изчезва от радарите. Преподавателят по авиационна сигурност Норман Шанкс смята, че южният коридор е по-вероятният курс от северния, особено ако е търсено умишлено заобикаляне на радари. Южната дъга минава през големи зони над Индийския океан. Трудно е, без да е ясен мотивът, да се спекулира с крайната дестинация на самолета. Но той може да е летял до привършване на горивото и след това да е извършил водно кацане или да се е разбил в океана северно от Австралия.

4. Пустинята Такламакан, Северозападен Китай 

Във форумите се родиха спекулации, че самолетът може да е бил пилотиран от членове на китайски мюсюлмански сепаратисти. 153 от общо 239 души на борда са китайци. Ако теорията има почва, пустинята Такламакан е възможна крайна точка. Районът е изолиран, а пространството за кацане - неограничено. Според властите в Малайзия най-вероятно самолетът се е приземил на сушата в близост до китайско-киргизката граница. Но и при тази теория остава въпросът как радарите на няколко държави не са засекли Боинга.

5. Отлетял е към остров Лангкави заради пожар на борда или друга повреда

Неработещите транспондери и комуникационна система могат да бъдат обяснени с пожар на борда, казва блогърът авиатор Крис Гудфелоу. Левият завой, който прави Боингът, може да е бил с цел да стигне до сигурно място за кацане. "При тази хипотеза пилотът е действал правилно. Обърнал е към най-близкото летище, коментира Гудфелоу. - Може освен това да е целял е да не се разбие над град или планински хребет. На практика самолетът е поел директно към малайзийския остров Палау Лангкави, дълъг 4 км и лесно достъпен нощем, без препятствия по пътя. Не се е върнал към Куала Лумпур, защото е знаел, че е трябвало да прекоси високи планински хребети. Познавал е терена." Ако тази теория е вярна, самолетът трябва да се е разбил в морето преди да достигне Лангкави.

И тази хипотеза обаче има своите критици. Ако курсът е бил променен заради извънредна ситуация на борда, това най-вероятно е щяло да бъде направено чрез ръчно управление. Според репортаж в "Ню Йорк таймс" обаче това е станало чрез 7 или 8 команди, подадени към бордовия компютър, разположен на нивото на коленете между капитана и първия му помощник. Toва подхранва теориите за умишлена промяна в курса в резултат на някакъв заговор.

6. Самолетът е в Пакистан

Медийният магнат Рупърт Мърдок написа в Туитър: "Светът изглежда прикован от изчезването на 777. Може би не е катастрофа, а е отвлечен и ефективно скрит, най-вероятно в северен Пакистан като Бин Ладен". Но Пакистан усърдно отрича, че това е възможно.  

Асистентът на пакистанския министър по авиацията Шухат Азим заяви: "Радарите на пакистанската гражданска авиация никога не са засичали този полет, така че как е възможно да е скрит някъде в Пакистан?" Подобно на теорията за Казахстан, това изглежда силно пресилено, тъй като отрязъкът между индийското и пакистанското въздушно пространство е един от най-наблюдаваните от военни радари сектори в света. И въпреки отдалечеността и беззаконието в северен Пакистан, районът се следи внимателно  от  спътници и безпилотни самолети. Изглежда малко вероятно пътническият самолет да стигне до там незабелязано.  

7. Самолетът се е скрил в сянката на друг самолет

Авиационният блогър Кейт Леджърууд смята, че изчезналият самолет се е скрил в радарната сянка на полет 68 на сингапурските авиолинии. Според него сингапурският самолет е бил в същия район като малайзиския.

"След като проучих траекторията на полет SIA68 ми стана ясно, че MH370 е маневрирал  непосредствено зад него в приблизително 18:00 местно време и през следващите 15 минути е следвал SIA68". Той смята, че сингапурският пътнически самолет е прикрил изчезналия самолет от наземните радари.  

"Аз вярвам, че MH370 най-вероятно е летял в сянката на SIA68 през въздушното пространство на Индия и Пакистан.  След като MH370 е летял "на тъмно" без транспондер, SIA68  не е имал информация, че въпросният самолет е някъде наблизо и когато е влязъл в индийското въздушно пространство, се е появил на радарите като един сигнал с един транспондер на SIA68." Сингапурският самолет е летял към Испания. Според Леджърууд малайзийският самолет най-вероятно се е отклонил от курса си. 

8. Имало е борба

Едно от най-трудните неща за вярване е невинното обяснение, че самолетът се е движил хаотично.  Той е отишъл далеч над своя "таван", летейки на 45,000 фута (13,716 м.) преди да се спусне прекалено ниско. Голямaта разлика във височината предполага, че е имало битка в пилотската кабина, заяви Стив Бъздиган.  

След 11 септември вратите на пилотската кабина са подсилени срещу възможно отвличане, но все още съществуват сценарии как може да се получи евентуален достъп до нея. 

9. Пътниците са били умишлено убити от декомпресия 

Друга теория предполага, че самолетът е летял нарочно над 45,000 фута, за да се се предизвика нарочната смърт на пътниците, смята бившият навигатор от Кралските военновъдушни сили Шон Мъфет. Предполагаемият  мотив - да се прекъсне употребата на мобилни устройства. На 45,000 фута надморска височина Боинг 777 е далеч над нормалната си операционна височина. Така е възможна декомпресация на самолетната кабина, отбелязва Мъфет.  

Кислородните маски автоматично биха се задействали. Но тяхното действие би се изчерапало след 12-15 минути. Пътниците - подобно на отравяне с въглероден окис -  ще изпаднат в безсъзнание и в последствие ще умрат. Който и да е контролирал самолета по това време или е загинал, или е черпал кислород от друг източник. 

10. Самолетът ще излети отново, за да бъде използван за терористични цели 

Една от най-необичайните теории е, че самолетът е отвлечен от терористи, за да се повтори зверството от 11 септември 2001 г. Самолетът е бил безопасно приземен, скрит или замаскиран и ще бъде презареден и снабден с нов транспондер преди да излети за атака. Би било много трудно да приземиш самолет, да го скриеш и след това да излети отново, смята Мъфет. Но това въпреки всичко не е изключено. "Живеем в ера, когато много, много трудни неща трябва да се разглеждат като възможни опции.", коментира той. 

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови