Невинни до доказване на противното?

Последна промяна на 20 октомври 2012 в 14:27 6148 2

Около 300 души в мюсюлманско облекло стояха пред съда в Пазарджик, докато течеше първото заседание по делото за радикален ислям. Снимка: БГНЕС
Около 300 души в мюсюлманско облекло стояха пред съда в Пазарджик, докато течеше първото заседание по делото за радикален ислям. Снимка: БГНЕС

13-те обвиняеми по делото за разпространение на радикален ислям в България – според обвинителния акт

Симона Георгиева
Мартин Карбовски
www.lentata.com

У нас тече дело срещу 12 мъже и една жена, обвинени за пропагандиране на антидемократична идеология. В обвинителния акт пише, че 13-те са изповядвали сунитското течение в исляма наречено „салафизъм”. Течението възниква през 19 век и има ясна и основна цел да възстанови чистотата на религията чрез връщане към завета на „праведните предци”.

По-важният въпрос е: дали е възможно на територията на България да има хора призоваващи сънародниците си към джихад? Дали висшето религиозно образование получено в Ислямските университети на Саудитска Арабия е посяло у повечето от обвиняемите в процеса фундаментални идеи?

Издигната в култ доктрина е смятана за единствено правилна по отношение на ислямската религия. Нейна основна цел е да отхвърли основното ислямско учение и да пропагандира практикуване на исляма, такъв какъвто е разпространяван по времето на пророка Мохамед. В Европа салафизмът е придобил магнетична сила за много млади мюсюлмани, които изживяват криза на идентичността. За съжаление идеологията съдържа призив за културен разрив с Европа. Това е предпоставка за появата на екстремистки настроени групи почти навсякъде по света, а защо не у нас? През последните десетилетия се забелязва плашеща тенденция - религиозното задължение се превръща в политическа стратегия.

Фондацията „Ал Уакф ал ислями”, в която членуват българските салафити работи у нас от началото на 90-те години. Защитен свидетел 003 разказва пред съда, за поддържането на конспиративни контакти на членовете на българския клон на „Ал Уакф”, които биват прикривани чрез неформални срещи на лидери и проповедници. В учредителното събрание на организацията са участвали Саид Мутлу, Али Ходжа, Али Хайредин, Муафак Аласад. Последният е привлечен като основен свидетел. Ръководител е бил Саид Мутлу, който заменял Аласад, тъй като целта била водачът да е български гражданин.  В Истанбул през 2008 г. организацията получава програма, в която целите са налагане на исляма и шериатската държава в България като те се прикриват зад благотворителни и други дейности.

Организацията е имала финансиране в размер над 400 000 евро. Районните мюфтии Абдуллах Салих и Неджми Дъбов са използвани за легализиране на дейността на организацията. Останалите са получили карти на ваизи (проповедници), за да имат право на свободен достъп до населените места.

Ахмед Муса е разпространявал идеи, базирани на религията, но с екстремистка насоченост. Самият той твърди, че държавата трябва да се управлява по законите на Шериата, а не по светските закони. Но добавя, че това трябва да се случи без насилие.

Саид Мехмед Мутлу работи като имам в джамията на кв.Петелци в град Сърница. Завършил е ислямско право в Саудитска Арабия. Саид Мутлу е бил директор на Школата за имами в Сърница. През последните години от работата му обаче започнали да се забелязват нов вид проповеди. В тях се прокрадвали идеите за светостта на мюсюлманската религия, за това, че с хората от другите религии не бива да се търгува, те не били чисти хора, мюсюлманите не бива да сключват брак с немюсюлмани, жените не трябва да се поздравяват, камо ли да имат равни права с мъжете. От документите с отчети, които е изпращал на „Световната ислямска лига” е отбелязано, че в България има около 1 милион мюсюлмани. В областите, в които те живеят е разпространено предимно невежеството и е отбелязано, че има конфликт между студентите учили в арабски страни и старите имами. През последните години на редовните петъчни молитви в джамията на кв. Петелци Саид започнал да проповядва идеите на салафисткото течение в исляма. „На мода” дошъл новият вид обличане, пускането на дълга брада и постригването на мустаците. Мутлу започнал да развива проповедническата си дейност и извън джамията, започнал да проповядва в сладкарницата срещу училището в Сърница. Там той разказвал за различията между двата вида ислям и предимствата на салафизма.

Абдулах Салих e назначен е за районен мюфтия на Пазарджишка област. Има висше образование от Ислямски институт в град Медина – Саудитска Арабия. Според обвинителния акт, като член на „Ал уакф ал ислями” е имал основната задача да подмени досегашните имами, изповядващи традиционния ислям с нови, учили главно в Арабските страни или учили поне в школата на Саид Мутлу. Салих, в качеството си на районен мюфтия, издавал карти на всички, които работели като проповедници към организацията, благодарение на тях те можели да обикалят и да проповядват свободно салафизма, документите били издавани от името на мюфтийството.

Неджми Дъбов е роден в град Рудозем. През 2004 е завършил висшето си религиозно образование в Република Турция. Към момента Дъбов е районен мюфтия на административен център по вероизповеданията към град Смолян. Преди е работил като заместник кмет по вероизповеданията. По време на петъчните си молитви той е прокрадвал в проповедите си сунитката идеология. Неджми е пропагандирал идеята, че светските закони на България не бива да се спазват, защото противоречат не Шериата, поради което българските мюсюлманки не бивало да се фотографират на личните си документи без забрадки.

Хайри Шерифов е от с. Борие, област Смолян. Получил е средното си образование в ислямското училище в Момчилград. Шерифов продължава обучението си в Ислямския университет в Медина. Сега работи като имам в джамията в гр. Рудозем. Възползвайки се от влиянието си той проповядвал идеите на салафизма. По време на петъчните си молитви той включвал и елементи от фундаменталната идеология.

Байрам Ушев е роден в град Мадан. Завършил е висшето си образование в Саудитска Арабия в гр.Медина. В момента работи като преподавател по религия в централната джамия в Мадан.

Ахмед Абдурахманов е родом от село Плетена, община Сатовча. Завършил е висшето си духовно образование в Саудитска Арабия. Той е работил като проповедник за „Ал уакф”, като такъв той е получавал заплата от 350 евро.

Изет Джавелев е от село Кочан, обл. Благоевград. Средното си образование получава в Имамхатипска гимназия в град Бандърма, Турция. Получава висшето си ислямско образование в град Медина, Саудитска Арабия. От 2004 г. е имам в Кочан. Джавелев е изнасял лекции и проповеди пред студентки от ЮЗУ в Благоевград. От показанията на свидетели по делото темите са били със салафистка насоченост.

Мохамед Камбер е роден в село Лъжница, община Гоце Делчев. След получаване на средното си образование посвещава 8 години от живота си на обучението си в Държавния ислямски университет в Кралство Саудитска Арабия. Днес е имам в родното си село. Камбер учил хората от селото да поставят на първо място в йерархията си имама, после Корана и Сунната. Те трябвало да се научат да отхвърлят всичко модерно и да се върнат към корените на религията.

Юсиф Горелски и Найме Горелска са съпруг и съпруга. Юсиф работи като учител, а Найме е продавач във фирмата „Ет Ахмед Муса Горелски”. Тъй като и двамата нямат образование на проповедници те са занимавали с организационна дейност в помощ на българският клон на организацията. Средства за това за получавали от Саид Мутлу. И двамата са членове на програмата за работа със студенти.

Али Хайридин е роден в село Аврамово, общ. Якоруда. Средното си образование е получил в ел.техникума на град Преслав. В момента е безработен. Според обвинителния акт името му е включено в списъка с проповедници на ислямската огранизация „Ал Уакф ал ислями” . Бил е на заплата от 350 евро със предвидени разходи за още 500 евро. Посочен е като директор на „Асоциацията на новите мюсюлмани”. От документи иззети от дома на Саид Мутлу се вижда, че Али Хайридин е бил определян за отговорник на домовете за агитация.

Али Ходжа е роден в с.Аврамово, общ.Якоруда. Висшето си образование е получил в гр. Медина Саудитска Арабия. В момента работи като ваиз към Главно мюфтийство, отговорник е за районите на Пазарджик и Гоце Делчев. Към „Ал Уакф ал ислями” е вписан като „ отговорник на местната общност”.

Ахмед Муса е роден в Пазарджик. Има основно образование, завършил е школата за имами в гр. Сърница. Осъждан е за проповядване на религиозна и етническа нетърпимост и омраза срещу различните вероизповедания. Присъдата му била „лишаване от свобода” за срок от 2 години и обществено порицание. Тя е увеличена с още 1 година лишаване от свобода. Според обвинителния акт, Муса е спряган за религиозния водач на мюсюлманите в кв. Изток в града. Св.Змийчаров разказва как Ахмед Муса говорел, че исляма ще завладее света и че хората от всички други религии, а и самите мюсюлмани, които не изповядват салафизма, са грешници. Християните от кв.Изток разказват, че в дома си Ахмед Муса е отворил магазин за бурки, изключително се замогнал и притежавал имоти на доста места в България.

Проповядването на антидемократична идеология и на религиозна омраза, призивите към насилие и неподчинение на светските закони са в пряк разрез с Конституцията на България. Основателни ли са обвиненията срещу 13 или това е огромен балон, които ще се спука ще разберем в хода на делото. Следващото заседание е насрочено за 29 октомври.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

27.10 2012 в 15:17

Абе Карбовски, гнидо мръсна, пак ли са те спонсорирали с папки тъпомните ченгета?! По-голям гнусар от теб няма копрофаг смазан!!

21.10 2012 в 03:09

Майчице, каква несправедливост към тез честни и кротки хорица ...
Някога служех в пехотата. За пръв път съм командвал "постави ножа!", без малко на поражение, в някое си Горно Изворово, сега май е Гюсово. Бяхме голобради хлапета, просто минавахме по улицата на българско село, в самата среда на собствената си държава. Довтасаха деца, замеряха ни с камъни, възрастните ги подучваха как и какво.
Беше 82-а, до възродителния процес щяха да минат още няколко години.
Какъв комунизъм, какви пет лева, каква етническа толерантност точно пък от турци и дпс-та? Аз за тях съм гяур. Интересно какво очакват от мене агарянците.