Разследването за малайзийския боинг: Два "Бук"-а, измамен ръководител на полети и 20 свидетели

OFFNews 16 ноември 2022 в 11:11 12164 6

боинг

Снимка Getty images

Отломките на малайзийския боинг се охраняваха от военни на ДНР.

Осем години след катастрофата на боинга над Донбас съд в Нидерландия ще произнесе присъдата си утре, 17 ноември. През двете години и половина, които бяха необходими за разглеждане на делото, в съдебната зала се анализираха подробно документите, развенчаваха се конспиративните теории, проучваха се алтернативни сценарии, слушаха се прихванати телефонни разговори и се даваше думата на свидетелите, пише Би Би Си.

Две трети от загиналите в катастрофата на полет MH17 от Амстердам до Куала Лумпур на 17 юли 2014 г. бяха нидерландци и нидерландски прокурор ръководеше международния разследващ екип.

Русия продължава да твърди, че делото е политизирано, пристрастно и едностранчиво, въпреки че всички аргументи, представени от Москва, са били разгледани от съда.

ДНР многократно е искала установки "Бук". Най-малко две единици са изпратени от Русия

В първите дни на съдебния процес стана ясно, че през 2014 г. най-малко две зенитно-ракетни системи (ЗРК) "Бук" са били изпратени от Русия на контролираната от сепаратистите територия.

Прокуратурата в Нидерландия е сигурна, че офицерът от ГРУ Олег Иванников е отговорен за транспортирането на първия "Бук". Но конвоят му не стига до ДНР - "Бук"-ът се разваля по пътя. Това е установено с помощта на подслушани телефонни разговори, както и въз основа на снимков и видеоматериал, получен от разследващите.

Пенсионираният офицер от руското ГРУ Сергей Дубински е отговорен за преместването на втория "Бук", установи прокуратурата. Той успешно стига до Донецк и след това се е насочил към град Снежное, което се потвърждава от множество снимки и видеоклипове. Конвоят, в който е включен и "Бук", дори е заснет на сателитна снимка. На тях ЗРК се придвижва към района на предполагаемата площадка за изстрелване на ракети край Снежное.

В хода на разследването на случая с MH17 са получени множество прихванати телефонни разговори, от които става ясно, че командирите на военни формирования на самопровъзгласилата се ДНР многократно са искали от руски официални лица и генерали да им доставят "Бук", за да противодействат на украинската авиация.

На един от записите, представен в съда, мъж с гласа на Игор Стрелков (Гиркин), тогава министър на отбраната на т. нар. ДНР, настоятелно иска противотанкова артилерия и "нормална противовъздушна отбрана". Стрелков добавя, че "всичко това е необходимо, разбира се, с вече готови специалисти".

Ден преди катастрофата на боинга човек с гласа на офицера от ГРУ Сергей Дубински се оплаква: "Ако сутринта успея да взема "Бук"-а и да го изпратя там, ще е добре, ако не успея, тогава задник...". Разказвайки на свой колега за трудната ситуация на фронта, той добавя: "Не ни остава нищо друго, освен да се надяваме на "Бук".

Маршрутът на "Бук" през територията, контролирана от ДНР, е възстановен в детайли въз основа на показанията на свидетели, много от които са бивши членове на сепаратистки формирования, както и от фактурите на мобилните телефони на група хора, които постоянно са били в близост до инсталацията. Всичко това се потвърждава и от данните от телефонните разговори на сепаратистите, които са били прихванати и записани от Службата за сигурност на Украйна.

Прихващанията са основният източник на информация

Значителна част от доказателствата по делото са записи на телефонни разговори, прихванати от СБУ и предадени на следствието.

Тримата обвиняеми - Стрелков, Дубински и Пулатов - не отричат, че именно техните гласове се чуват на повечето от приложените по делото записи от подслушвателни устройства. Позицията на Леонид Харченко е неизвестна - той никога не е коментирал обвиненията или хода на процеса.

Сергей Дубински обаче твърди, че някои от записите са монтаж от различни разговори. Пулатов казва, че е знаел за подслушването на телефоните, затова често умишлено е казвал неистини.

За да потвърди или отхвърли тези твърдения, прокуратурата прави фоноскопско изследване на записите и не открива следи от редактиране. След това прокурорите сравняват всички прихванати разговори между обвиняемите и с други военни, които са им известни. И не откриват логически противоречия, каквито непременно би имало, ако хората смесват истината и измислицата, за да объркат врага.

Нещо повече, автентичността на инцидентите, за които обвиняемите твърдят, че имат за цел да дезинформират врага, се потвърждава от снимков и видеоматериал, направен от очевидци на мястото на събитията от 16-18 юли 2014 г. в Донбас.

Данните за географското местоположение на мобилните телефони на обвиняемите също са красноречиви. След като проучва сметките на мобилния телефон на Харченко, следствието забелязва, че устройството му е свързано с кули в Зугрес, Шахтерск и Снежное, което съответства на предполагаемия маршрут на военния конвой с "Бук".

И само половин час след катастрофата на боинга човекът с гласа на Харченко докладва на човека с гласа на Дубински:

- Ние сме там, един "Сухой" вече е свален".

- Браво, браво! Един "Сука" беше свален, добре свършена работа! - отговаря събеседникът.

В момента на изстрелването на ракетата към самолета телефонът на Харченко е изключен. Но прихващането и геопозиционирането на джиесема малко преди и малко след катастрофата показват, че Харченко е бил на мястото на изстрелването.

Според геопозиционирането на телефона на Пулатов той също е придружавал конвоя, в който е пътувал "Бук". Освен това, както отбелязва съдът, в показанията си Пулатов (той е единственият от обвиняемите, контактувал със съда) не оспорва основния сценарий на разследването (изстрелването на ракетата "Бук" от района на Снежное, който е бил под контрола на силите на ДНР), а говори само за това, че не е участвал в изстрелването.

Малко след катастрофата на боинга обвиняемите активно разговарят, радват се на сваления самолет, който е объркан с украински изтребител, и го определят като свой успех.

"Сега съм в Мариновка. Сега вече разбихме и един самолет - "Сухушка". Точно над Саур-Мохила. Имаме "Бук-М", това е всичко - казва мъжът с гласа на Дубински.

Проверени бяха и други версии, но те не бяха потвърдени

При пристигането си на мястото на катастрофата служителите на ДНР установяват, че сваленият самолет е бил граждански, а не военен. В разговорите помежду си офицерите от военните части на ДНР започват да обсъждат версията, че полет MH17 е бил свален от украински военен самолет. И се твърди, че изпратеният от Русия "Бук" е свалил не граждански самолет, а точно този украински боен самолет.

Въпреки това нито в деня на катастрофата, нито през следващите 8 г. нито Русия, нито самопровъзгласилата се ДНР показаха на света останките от украинския военен самолет, за който се твърди, че е могъл да свали боинга.

От друга страна, на 17 юли 2014 г. Украйна предаде на Нидерландия данни за полетите на всички свои военни самолети. Всички те са извън зоната на военните действия в Югоизточна Украйна.

Въпреки това международният разследващ екип продължава да проучва тази алтернативна версия за катастрофата на MH17. При разглобяването и анализа на останките от самолета експертите не откриват следи от куршуми от самолетното оръдие или от друга ракета, освен ракета "Бук".

Експертите изследват телата на екипажа и пътниците на самолета и откриват поразителни елементи, които се срещат само в ракетите "Бук" (например метални елементи във формата на пеперуда).

След това следователите откриват често споменаваните в руските държавни медии лица - базираната в Днепропетровск ръководител на полети Анна Петренко, за която се твърди, че е изчезнала мистериозно след катастрофата на боинга, загадъчния, но знаещ испански ръководител на полети "Карлос" и украинския военен пилот Владислав Волошин.

През 2015 г. пилотът Волошин заяви пред разследващите, че на 17 юли 2014 г. не е изпълнявал никакви бойни полети (това се потвърждава и от документите на украинските ВВС, предоставени на Нидерландия). Командирът на Волошин също доброволно дава показания пред разследването. Диспечер Петренко заявява, че не е виждала военни самолети на радара си. А мъжът, който се наричаше "диспечер Карлос", призна, че никога не е бил ръководител на полети. Оказва се, че преди това е бил осъждан за измама и сега живее в Румъния. След разговор с всеки от тях разследването стига до заключението, че въпросните мъже нямат нищо общо с катастрофата на MH17.

Проучени са и десетки часове подслушани разговори с военните от самопровъзгласилата се ДНР - в тях не се споменава за украински военни самолети преди катастрофата на MH17. Руският ръководител на полети, който е видял MH17 на радара си и е трябвало да лети в руското въздушно пространство, също не споменава за други самолети в близост до малайзийския боинг.

Разследващите разпитаха и екипажа на гражданския самолет, който на 17 юли 2014 г. прелетя близо до Boeing MH17, докато той се намираше в украинското въздушно пространство. Пилотите и стюардесите на този самолет съобщават, че не са видели други самолети в небето. В записите на разговорите на пилотите на MH17 не се споменава за друг самолет в небето.

На 21 юли 2014 г. руското министерство на отбраната съобщи, че "руските уреди за наблюдение на въздушното пространство са регистрирали набиране на височина от самолет на украинските военновъздушни сили, вероятно Су-25, към малайзийския Боинг 777". Прокуратурата в Нидерландия на няколко пъти е искала от Москва да й предостави данните от военните радари, но не получава отговор. 

Комбинацията от всички тези фактори позволи на съда да отхвърли версията, че Boeing MH17 е бил унищожен от военен самолет. Самолетът е свален с ракета, изстреляна от земята.

Украинските "Бук" в Донецка област остават в базата

Разследването проверява и версията, че боингът може да е бил свален от украински "Бук". Руското министерство на отбраната и защитата на обвиняемия Олег Пулатов настояват на тази версия.

През юли 2014 г. руските военни публикуваха няколко сателитни снимки, на които се вижда как украинската пускова установка "Бук" внезапно напуска украинска военна база в Донецка област в деня на катастрофата на боинга.

Нидерландия поиска от Москва да изпрати оригиналите на тези снимки още през октомври 2014 г., малко след публикуването на тази информация. Руското министерство на отбраната отговаря едва 6 г. по-късно, че оригиналните изображения не са оцелели.

През юли 2014 г. обаче Европейската космическа агенция предостави снимки на украинската военна база. На снимката от 17 юли се вижда, че украинският "Бук" е в базата. След като сравнява изображението на ЕКА с копие на изображението на руското министерство на отбраната, разследването установява значителни несъответствия.

Както на изображението в Google, така и на изображението на ESA от 16 юли ясно се вижда разорано поле в близост до военната база на украинските въоръжени сили. На руската снимка същото поле по някаква причина не е разорано. След като проучи метаданните на файла, публикуван от Русия (тъй като Москва така и не изпрати оригинала), разследването откри признаци, че изображението е било редактирано. След като сравнява руското изображение с изображения от други спътници, разследването стига до заключението, че Москва е публикувала изображението от юни 2014 г., като го е представила за по-късна снимка.

Въпреки това нидерландската прокуратура е разгледала сценарии за изстрелване на ракети "Бук" от населени места, които по време на катастрофата са били на неутрална територия или под контрола на украинските сили.

Руски официални лица, прокремълски медии и специалисти от концерна "Алмаз-Антей" (който произвежда ЗРК "Бук") твърдят, че ракетата е можело да бъде изстреляна от полето край Амвросийевка, от Енакиево, от завод северно от Снежное и от ферма край село Зарошченское. Всички тези варианти се оказаха невъзможни - или мястото на изстрелване не съвпадаше по никакъв начин с допустимия маршрут на полета на ракетата, или свидетелите от местното население и военните от ДНР отричаха възможността за изстрелване от тези места.

Например изчисленията на нидерландски и белгийски експерти, включващи данни от концерна "Алмаз-Антей", показват, че предвид естеството на повредите на боинга и характеристиките на ракетата "Бук", изстрелването от района на Зарощенское би било невъзможно. Невъзможно е да се намерят и свидетели на изстрелването от района на Зарощенское. Руски журналисти, които разговаряха с жители на селото, съобщиха, че не са чули изстрелването на ракетата и че районът се контролира от силите на ДНР.

През 2018 г. руското министерство на отбраната заяви, че ракетата, която е поразила MH17, е била произведена в СССР и прехвърлена в днешна Украйна през 1986 г. След като прегледаха документите, предоставени от Москва, следователите забелязаха, че производственият номер на ракетата, за който твърди Русия, не съвпада с номера на ракетата, чиито отломки бяха открити на мястото на катастрофата на малайзийския боинг. А в самите документи има редица поправки и допълнения, за които не е ясно кога са направени.

След като изслуша всички тези аргументи, съдът отхвърли версията, че полет MH17 може да е бил свален от "Бук" на украинските въоръжени сили.

Свидетели на изстрелването на ракетата

На съда бяха представени показанията на 20 свидетели, които заявиха, че са видели в небето следите от изстрелването на ракетата на 17 юли 2014 г. От тях осем души са видели директно ракетата да лети в небето, а други четирима са чули тътен и след това са видели следа в небето.

Свидетели описват следата като подобна на тази, която обикновено оставят ракети ЗРК - тя може да се види няколко минути след прелитането им. В момента на изстрелването на ракетите "Бук" се чува и силен трясък, когато тя достигне свръхзвукова скорост. Според документацията и проведените тестове този звук може да се чуе на разстояние около пет километра в продължение на 20 секунди.

Когато бяха запитани за възможното място на изстрелване на ракетата, повечето свидетели посочиха посока вляво от Снежное (през юли 2014 г., както и сега, това селище беше под контрола на силите на така наречената Донецка народна република).

Някои посочват по-точно местоположение - място близо до Саур-Граб или село Първомайское.

Съдът обръща особено внимание на показанията на свидетеля, посочен като X48. Той разказа, че на 17 юли, малко преди катастрофата на боинга (около 16:20 ч. местно време), е бил на контролно-пропускателен пункт близо до село Первомайское, което е било контролирано от силите на ДНР. Вижда как покрай него минава военен автомобил със зелени ракети, който след това се насочва към земеделска нива и изчезва зад дърветата.

След това свидетелят чува тътен, последван от свистене, и вижда бяла следа в небето, която се насочва към град Торез (според данните от радара и черната кутия в този момент Боинг MH17 се е намирал в тази посока). След миг в небето избухва експлозия, след което свидетел вижда останките на самолета да падат.

Името на този важен свидетел не беше оповестено в съда, тъй като той се опасяваше за сигурността си, но той даде показанията си в присъствието на трима съдии, които провериха самоличността му.

За да прецени надеждността на тези показания, съдията-следовател проверява данните от телефонните сметки на свидетеля. Оказа се, че на 17 юли той наистина е бил точно в района, за който говори.

Данните, че ракетата е била изстреляна от полето край Снежное и Первомайское бяха оповестени от САЩ още през 2014 г. Те се позовават на факта, че техен военен сателит е заснел момента на изстрелването на ракетата. Съдът неколкократно иска от Вашингтон да публикува снимката, но американците отказват да го направят, като се позовават на факта, че това би разкрило техническите възможности на сателитите на Пентагона.

Самата снимка в крайна сметка е разрешена за разглеждане само от главния прокурор на Нидерландия по делата за тероризъм, а на съда е предоставен меморандум (официален документ), в който са описани наличните данни.

Прокурорът, който видял снимката със собствените си очи, потвърдил, че информацията в меморандума отговаря на източника, с когото я е прочел.

В резултат на това съдът се съгласява с версията на следствието, че боингът е могъл да бъде свален само с ракета, изстреляна от пускова установка "Бук" в полето край Снежное. По това време зоната се контролира от силите на ДНР.

Отделно прокуратурата отбеляза, че Русия е изиграла "ключова роля в началото и продължаването на войната в Източна Украйна", като е подкрепяла нередовни военни формирования и им е предоставяла оръжия.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    1951

    7

    Propaganda

    16.11 2022 в 21:00

    Истината излиза наяве - руССките нацисти за пореден път са лъгали. Ако ссср беше Империята на злото, то раССия е Кочината на лъжата!!!!!

    Всяко "доказателство" на рашистите бива изобличено като фалшиво. Фалшиви снимки, фалшиви номера на ракетите, фалшиви показания.

    Фалшиви руССки твърдения как СУ-25 на Украйна, щурмовак за НАЗЕМНО подпомагане е свалил самолет на 10км височина, хахахахаххаа.

    Фалшивите руССките твърдения как ПВО на Украйна е свалило Бойнга. На бойно поле, на което терористите от ДНР/ЛНР нямаха дори дрон от Али Експрес, Украйна ще използва Букове, хахаххахаха, за да плаши врабците ли?

    Подпомогнати от раССия, терористите от донецките републики убиха 300 невинни човека.

    Пълната дерусофикация на тези региони, която Украйна провежда и в тази минута е напълно оправдано и НЕОБХОДИМО дело.

    929

    6

    Diogen

    16.11 2022 в 19:44

    Рашистките лайномети нямат умора. Между Бук и Ц-300 разликата е колкото е между деня и нощта. Малайзийският Боинг не е първият, свален от рашистки идиоти. През 1983 г пилот на империята на злото с МиГ-23 пусна всичките с ракети по Боинг на КАЛ, авиокомпания на Южна Корея. Загинаха 263 пътници. Почеркът на изродите е един и същ през годините.

    55

    4

    Джендо Джедев

    16.11 2022 в 14:00

    "Поредната американска фалшификация. Никой и не отговори на въпроса, защо пътнически самолет летеше там, след като беше забранено."

    Не беше забранено, Пешко от Перни, пий си хапчетата! РЕДОВНО! :D

    -5427

    2

    Бай Пешо от Перни 6

    16.11 2022 в 12:23

    Поредната американска фалшификация. Никой и не отговори на въпроса, защо пътнически самолет летеше там, след като беше забранено.
    Помня когато изчезна първия малайзийски самолет MH -370 един американец каза, че ще го намерят скоро някъде до Русия и ще я обвинят за това. Оказа се прав.

    55

    1

    Джендо Джедев

    16.11 2022 в 11:41

    "През 2018 г. руското министерство на отбраната заяви, че ракетата, която е поразила MH17, е била произведена в СССР и прехвърлена в днешна Украйна през 1986 г. След като прегледаха документите, предоставени от Москва, следователите забелязаха, че производственият номер на ракетата, за който твърди Русия, не съвпада с номера на ракетата, чиито отломки бяха открити на мястото на катастрофата на малайзийския боинг. А в самите документи има редица поправки и допълнения, за които не е ясно кога са направени."

    Рашняците каквито са във воюването, такива са и в лъгането. Но за пред двуневронници като нашите мурзилки голямо майсторство не трябва - те са шарани, кълвящи на гола кука! :D
     
    X

    Историята на Сирия - страната, която всички искат да контролират