Арабският мъж изоставя родината си, но не се разделя лесно с културните си традиции, нито пък може да разбере защо Западът толкова се грижи за правата на жените, твърди алжирският интелектуалец Камел Дауд.
„Свободата на жените е и моя свобода” – казва Камел Дауд и обяснява: „Добре са онези страни, където отношението към жените не е болезнено изкривено. Там, където то е неадекватно, цялата страна е зле.” Писателят уточнява, че смята себе си не за борец за правата на жените, а по-скоро за индивидуалист, който защитава своята лична свобода. Тази свобода обаче, според него, зависи тъкмо от правата, които едно общества дава на жените. В рамките на литературния фестивал „Литколон” в Кьолн алжирският писател се срещна със стотици свои читатели – за съжаление, само по Скайп, тъй като наскоро претърпял злополука и не може да пътува.
В една статия на френския вестник „Льо Монд” Камел Дауд твърди, че Западът посреща бежанците с голяма доза наивност: „За средностатистическия бежанец-мъж още дълго ще остане непонятно, защо отношението към жените в съвременния западен свят играе толкова основополагаща роля”. Дауд припомня, че бежанците са спасили живота си, изоставяйки своята родина, но те няма толкова лесно да се откажат от своята култура.
„Достатъчен е най-малкият повод, едно подхлъзване назад към стадния нагон или едно неправилно решение в състояние на афект – и всичко болезнено се връща в изходно състояние.” Статията на Камел Дауд предизвика голям интерес и беше препечатана в много европейски вестници, а авторът стана обект на какви ли не обвинения. Неколцина европейски публицисти, интелектуалци и професори го упрекнаха, че обслужва ислямофобските предразсъдъци и подклажда враждебността към бежанците от ислямския свят, която и без друго съществува в Европа.
"Терористите не обичат живота, затова мразят и жената"
При Дауд нещата обаче са по-сложни. Когато пише за случилото се през Новогодишната нощ в Кьолн и нарича града „Средоточие на налудничави фантазии”, той визира както изнасилвачите, така и десните екстремисти, които гръмогласно обругават „варварската инвазия”.
Говорейки по Скайп пред кьолнската публика, алжирският писател настойчиво уточни, че се бори не толкова срещу ислямизма, колкото срещу тероризма, от който сам страда в страната си: „Тероризмът е универсална болест – независимо дали говорим за ислямски фундаменталисти, за еврейски или католически екстремисти. За всички тях е характерно едно ненормално отношение към тялото. И понеже тъкмо жената е онази, която дарява живот, а терористите не обичат живота, те мразят жената.”
Само за две години Камел Дауд се превърна в един от най-тачените интелектуалци в арабския свят. Неговият роман „Случаят Мьорсо – едно опровержение” още с излизането си преди две години предизвика във Франция истински скандал. Та нима е възможно точно един алжирски автор да репликира тъкмо великия френски класически роман „Чужденецът” от Албер Камю?
В екзистенциалисткия роман на Камю протагонистът Мьорсо убива на плажа един безименен арабин – без никаква причина или в най-лошия случай, защото го е хванало слънцето. И тъкмо този безименен арабин получава идентичност в книгата на Дауд. Той се казва Муса, а повествованието се води от името на брат му, който разказва една история, изпълнена с гняв срещу френските колонизатори, които просто ей така могат да убият един арабин – и да го лишат от име дори след смъртта му.
А жените? Те също играят важна роля в романа на Дауд. Най-вече майката на Муса, както и Мерием: „Тя принадлежи към онзи тип жени, който вече не се среща в тази страна. Свободна, готова както да бъде завоювана, така и сама да завоюва, неподчинена никому – жена, изживяваща своето тяло като дар, а не като грях или срам.”
На мушката на ислямистите
Дори и без тези изречения Камел Дауд пак щеше да се окаже на мушката на ислямистите. Писателят вече от двайсет години пише колонка в алжирския вестник „Льо Котидиен Доран”. Не само там, а и в различни френски телевизионни програми и вестници Дауд открай време бичува ислямизма като „най-големия враг на свободата”. И никой не се изненада, когато през декември 2014 г. салафитският проповедник Абдел Фатах Амадаш произнесе фатва срещу писателя. В своя профил във „Фейсбук” Амадаш написа, че Дауд нападал Аллах и неговия пророк и поради това трябвало да бъде публично екзекутиран.
В Алжир не осигуриха на писателя полицейска закрила, а той самият предполага, че държавата просто е искала да го прокуди в изгнание. Все пак преди няколко дни съдът в Оран неочаквано осъди салафитския проповедник на шест месеца лишаване от свобода, три от които ефективно. Според специалистите това е първият случай на фундаменталист, осъден в арабско-мюсюлманска страна заради смъртни заплахи срещу интелектуалец. И голяма победа за Камел Дауд, подал жалбата срещу проповедника.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
17.03 2016 в 14:41
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
17.03 2016 в 12:21
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
16.03 2016 в 21:22
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
16.03 2016 в 20:32
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
16.03 2016 в 19:28
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
16.03 2016 в 17:28
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
16.03 2016 в 16:46
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
16.03 2016 в 16:37
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
ЕС прие правила за общи зарядни устройства USB-C
Разследването на падналия азербайджански самолет: Има следи от външна намеса
ЕС прие правила за общи зарядни устройства USB-C
Украйна е изпратила хуманитарна помощ на Сирия
Кремъл не коментира дали Русия е свалила пътническия самолет над Казахстан