Европейският съюз постави началото на публично-частно сдружение на пристанищните органи, което цели да се хармонизират мерките за сигурност и подобри обменът на информация, което да спомогне за справяне с трафика на наркотици, контрабандата и организираната престъпност.
На белгийското пристанище в Антверпен, където през миналата година полицията е конфискувала рекордните 121 тона кокаин, европейският комисар по вътрешните работи Илва Йохансон заяви, че източникът на приходи за организираната престъпност в Европа е трафикът на наркотици.
Началото на инициативата беше поставено на белгийското пристанище в Антверпен, което се приема за най-голямата входна точка за кокаин в Европа. На събитието присъстваха министри на вътрешните работи и представители на 16 европейски пристанища, както и организации, работещи в сферата на морския транспорт.
Половината от убийствата в Европейския съюз имат връзка с трафика на наркотици, а престъпните мрежи проникват в европейската икономика, предупреди еврокомисарят по вътрешните работи Илва Йохансон и допълни, че трябва да се създаде мрежа, която да се бори с престъпната мрежа:
„Конкуриращи се криминални групи работят заедно в организирането и изпращането на големи пратки от едната страна на Атлантическия океан, преразпределянето им от другата страна, тук в Европа. Обединяваме усилия, за да спрем престъпните групи, които проникват в нашите пристанища с подкупи, корупция и заплахи, тъй като е много трудно да се осъществи физически достъп в пристанищата и да се изведат наркотиците от контейнерите. Затова им е нужна помощ отвътре.“
Насилие, заплахи, изнудване, подкупи и принуда присъстват във всички големи пристанища в Европа, където местни мафиоти се опитват по всякакъв начин да задържат влиянието си върху доходоносния незаконен бизнес и да се докопат до пратките с наркотици посредством докери, служители в пристанищата, шофьори на камиони и митнически и полицейски служители. Такива са престъпни групи в Нидерландия с марокански корени, в Белгия – с връзки с албанските и италианските мафиотски кръгове. Разкритите пратки кокаин на пристанището в Антверпен са все повече с всяка изминала година, което потвърждава твърденията, че кокаин от Латинска Америка залива европейския пазар, а белгийският град често става сцена на насилие между престъпни групи, „воюващи“ помежду си за контрол върху доходоносната незаконна търговия.
„Целта на сдружението на пристанищните органи е да се намерят инструментите за споделяне на добри практики между пристанищата и властите. Например създаването на анонимна „гореща линия“ при необичайна ситуация, засечена от член на даден екип, за да бъдат спрени престъпниците възможно най-бързо“, заяви министърката на вътрешните работи на Белгия Анелис Верлинден.
70 на сто от всички открити наркотици в Европейския съюз са установени в европейските пристанища, което налага необходимостта от повече сътрудничество не само между полицията и митническите служби, но и с частните оператори на пристанищата. Новосъздаденият съюз цели да засили споделянето на информация и успешни модели на работа, картографиране на пътищата, през които преминават потоците наркотици и разкриването на престъпни банди. Предвидени са 200 милиона евро в помощ на митническите служби на Евросъюза. В партньорството участват и „Евроюст“ и „Европол“, чийто изпълнителен директор Катрин де Бол заяви:
„Основна предпоставка са корупцията и проникването на престъпни елементи. Това се случва на различни нива – корабоплавателни компании, пристанищни работници, транспортни компании и националните власти. Тези тактики са важни за престъпните мрежи, защото корумпирането на дори един служител може да осигури достъп до важни кодове и документи, което да улесни престъпната им дейност.“
Еврокомисарят по вътрешните работи Илва Йопансон заяви, че в резултат на големи операции на силите за сигурност на пристанищата в Ротердам и Антверпен, престъпните групи се преориентират към по-малки пристанища за внос и износ на наркотици, и даде за пример Хелсингборг в Швеция.
С какво новата европейска инициатива би спомогнала за работата и сигурността на българските пристанища – въпросът е към Тихомир Безлов – старши анализатор в Центъра за изследване на демокрацията.
„Европа през последните десетилетия, особено през последните години, буквално е свидетел на кокаинов поток. Има огромен ръст на залавянията на кокаин, които са над 300 тона годишно и продължават да растат. Инициативата „Алианс на пристанищата на Европейския съюз“ е обявена неслучайно в Антверпен, защото за миналата година там има заловени 120 тона кокаин. В най-големите пристанища като Антверпен, Ротердам, което е най-голямото, Хамбург, има действително огромен ръст на залавяните количества кокаин. Това, което е тревожно и предизвиква сериозни опасения, е че тези огромни приходи, които организираната престъпност добива през контрабандата на кокаин, всъщност създават нещо, което го нямаше в Западна Европа, в тези градове, - огромна вълна на насилие и много видим ръст на организираната престъпност, особено марокански, северноафрикански, колумбийски групи водят малки войни в тези градове заради приходите. По отношение на България - нямаме този проблем, понеже сме далеч от основните потребителски пазари в Западна Европа. Но пък другия риск за България, който се коментира от полицейските служби в Западна Европа, касае българските транспортни фирми, основно големите български фирми, които имат много камиони, които извършват превози в Западна Европа. Това, което се вижда от различни разследвания, е точно връзката между тези марокански, колумбийски криминални синдикати, които ползват български транспортни фирми. Видяхме последния голям инцидент с български кораб в Ирландия. Предполагам, че тази инициатива би дала възможност за по-добър контрол на българските компании и избягване на инциденти като този в Ирландия, които носят действително много щети на собствениците.“
Доколко европейските разпоредби за пристанищата, които България прилага, са ефективни в борбата срещу контрабандата, какво още трябва да се подобри на европейско ниво?
„Европа стана най-големият пазар на кокаин, изпреварвайки Съединените щати. Основният проблем на Европа е, че няма единна полицейска структура подобна на ФБР. Моделът, в който ти пасивно чакаш и проверяваш е проблемен, защото ако нямаш операции извън Европейския съюз, се изпада в трудна ситуация принос, в сравнение със Съединените щати, това е големият проблем. Друг проблем е инфилтрацията на тези криминални структури, включително в полицейските и митническите служби и според мен в това отношение България има какво да научи, да получи като опит. В случая с България положителен пример са няколкото случая с хероин, които са разкрити в български пристанища и които всъщност доведоха до това, че тази канали за контрабанда на хероин започнаха да избягват българските пристанища.“
Инициативата EU Ports Alliance призовава за сътрудничество между частния сектор, митниците и правоприлагащите органи - твърде амбициозна ли е тази цел, до каква степен е осъществима и има ли подобни успешни примери - в ЕС или в България?
„Трябва да видим какви конкретни инструменти ще бъдат предложени, тоест каква ще е ползата за частните компании. Съответно какви са механизмите за сътрудничество. В момента това е просто един експеримент. Ще видим какви са конкретните идеи, в момента има просто един политически анонс за този Алианс. Освен проблема с възможността да проверяват повече товари през рентгени, което също касае и България в много отношения, проблемът е вътрешният контрол на самите фирми на хората, които наемат, и респективно сътрудничеството между този вътрешен контрол на фирмите и полицейските институции, но така или иначе има усилия, ще видим колко ефективно ще се получат тези взаимодействия между частен сектор и администрации.“
Тема от голям обществен интерес е влизането на България в Шенген и по вода след 31 март. Когато говорим за търговското корабоплаване и противодействие на контрабандата - влизането ни в Шенген носи ли със себе си нови мерки в тази посока и какви са те, по-сигурни ли ще станат българските пристанища?
„Ние много малко човекопоток през пристанищата, който е свързан с Шенген, встрани сме от големия поток, който има в Европа, така че за разлика от авиопревозите и авиотранспорта не мисля, че ще има големи промени.“
Поглеждайки към Европейския съюз като цяло - кои са пътищата и тактиките, които използват престъпните организации, за да внасят в блока наркотици, и къде е България в този процес - съдейства ли и как на европейските си партньори и обратно - получава ли от тях експертиза?
„Това, което се промени във времето, беше, че първоначално големите контрабандни канали течаха през Испания заради контактите на Испания с Латинска Америка, в частност Колумбия, Перу, Бразилия – там, откъдето кокаинът идваше. Това, което се случи в последствие беше, че трафикът се пренасочи към най-големите пристанища, защото пристанищните власти могат да проверяват много малък процент от контейнерите, от товарите. И когато имате огромен трафик, както е да кажем, в Ротердам, което има близо 500 милиона тона годишен оборот, на 1000 контейнера могат да се проверяват 1%. Организираните престъпни мрежи са готови да изгубят тези 300 тона, за да внесат 100-150 тона кокаин в Европа. Тоест те са готови да правят такива жертви и се опитват с голям обем да преодолеят проверките. Тоест чрез многото контейнери успявате в този поток да направите невъзможно да се спре всичко. Те са избрали най-големите пристанища, защото там има най-голям брой контейнери и възможност да се скрият пратките в тези големи обеми. България няма този проблем, защото просто нямаме такъв обем трафик стоков през нашите пристанища. Необходим е ресурс за проверка, качествени хора, които не са вербувани от организираната престъпност, контрол на тези хора.“
Съдържанието е предоставено от европейската радиомрежа Euranet Plus, която се състои от 13 водещи медийни оператори в Европейския съюз. Съдържанието е продуцирано от БНР и достига до вас благодарение на партньорството с OFFNews.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)