Един от най-използваните товарни самолети в света летя без пилот

OFFNews 21 декември 2023 в 14:56 10486 0

Снимка Reliable Robotics

Един от най-използваните товарни самолети в света за първи път завърши цял полет без никой на борда, съобщава Си Ен Ен. 

Апаратът е излетял от Холистър, Северна Калифорния. Полетът е продължил 12 минути, а самолетът е бил управляван от Reliable Robotics -  полуавтоматична система за летене, чрез която пилот управлява дистанционно.

Наскоро компанията, разработила системата, също Reliable Robotics - обяви, че полетът от 50 мили се е състоял през ноември, а летателният апарат е бил Cessna Caravan - здрав едномоторен самолет, който е популярен избор за обучение, туризъм, хуманитарни мисии и пренос на регионални товари.

"Предизвикателството с този самолет е, че той лети на по-малки височини и по-неблагоприятни метеорологични условия, отколкото много големи самолети днес. Така че работата с него е много по-опасна и автоматизацията ще извърви дълъг път за подобряване на безопасността на тези операции", заяви Робърт Роуз, главен изпълнителен директор на Reliable Robotics.

Консултантската фирма AviationValues заяви пред Си Ен Ен, че в момента има 900 самолета тип Caravan в активна експлоатация, а FedEx - който използва този тип от 1985 г. - е най-големият оператор с около 200 от тях.

Сега Reliable Robotics работи с Федералната авиационна администрация, за да сертифицира технологията си за търговски операции и очаква процесът да приключи след по-малко от две години.

Не е видео игра

Дистанционният пилот е истински сертифициран пилот, който трябва да управлява самолета точно така, сякаш седи в пилотската кабина. Той изпраща команди чрез криптирани сателитни сигнали, но не пилотира самолета в реално време, нито получава визуална информация от самият самолет.

Интерфейсът, който използват, е по-близък до този, използван от ръководителите на полети, отколкото от пилотите на дронове. "Това не е видео игра", обясни Роуз.

"Няма джойстик и нямате възможността да управлявате дистанционно. Няма видео емисия, която да ви дава обратна връзка в реално време. Начинът, по който управляват самолета, е по същество меню от опции: можете да мислите за това като за "избор при собствено приключение" въз основа на това къде се намира самолетът. Има набор от бутони, които позволяват на пилота да пренасочи самолета", обясни той. 

Всяка команда, изпратена до самолета, включва всички инструкции, необходими за кацане, така че апаратът винаги знае какво да прави, дори ако комуникацията е загубена.

"Може да се каже, че самолетът е автономен. Ако му кажете да не прави нищо друго или ако загубите комуникация с него, той ще направи последното нещо, което сте му казали да направи, което е определението за автономност. Няма пряк човешки контрол", посочи още главният изпълнителен директор на Reliable Robotics.

В сравнение с традиционния автопилот, системата Reliable Robotics е в състояние да изпълнява всички фази на полета, включително излизане от портала и към пистата, както и излитане и кацане.

"Що се отнася до други самолети или ръководители на въздушно движение, това е точно като всеки друг самолет, защото отдалеченият оператор ще отговаря на радиообаждания и ще обработва гласови комуникации по такъв начин, че е невъзможно да се каже, че не са на борда", посочи още Роуз.

Според Роуз има поне едно предимство при дистанционното справяне с извънредни ситуации: ако пилот загуби контрол над самолета, той може незабавно да информира контрола на въздушното движение за неговата позиция и последната команда.

"В много отношения това е по-добро от начина, по който самолетите работят днес, защото ако летите в небето и загубите радиокомуникация или нещо се обърка със самолета, трябва да направите нещо, а контролът на въздушното движение няма представа какво ще правите. Така че те трябва да освободят въздушното пространство навсякъде около вас, защото никой не знае какви са вашите намерения", обяснява още изпълнителният директор на компанията.

По-големи самолети

След като системата стане достъпна в търговската мрежа, ще може да бъде въведена смарт карта, която ще се изисква за управление на всеки самолет. Освен това пилотите ще работят от контролен център, където други хора ще ги наблюдават.

Засега Reliable Robotics се стреми да сертифицира системата за Caravan, но вече я тества на по-голям самолет заедно с Военновъздушните сили на САЩ - върху KC-135 Stratotanker. Това е военен самолет за зареждане с гориво, базиран на стария Boeing 707. 

Reliable Robotic се надява да започне тестване на реактивни товарни самолети след пет или 10 години. 

Според Роуз регионалните товарни самолети с дистанционно управление ще имат положителен ефект както върху безопасността, така и върху продължаващия недостиг на пилоти.

Системата ще предотврати често срещани видове злополуки, които са свързани с човешка грешка. Reliable Robotics е проектирана да ги предотвратява, например чрез кръстосана проверка с база данни за терена и препятствията.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Година след катастрофалния резултат от теста за функционална грамотност PISA