Силно съмнително: Законна ли ще е обществената поръчка за нови влакове на БДЖ?

Светослав Метанов 17 август 2018 в 15:45 13869 0

Тежки съмнения около законосъобразността на обществената поръчка за доставка на нови влакове за БДЖ забавиха обявяването ѝ. Причината затова бе, че правната дирекция на "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД упорито отказваше да даде предварително становище за законността на търга за доставка на 42 нови влака с бюджет от 450 милиона лева.

В БДЖ има огромно напрежение по темата и никой не искаше да си сложи главата в торбата с обществена поръчка, която ще бъде лесна хапка, за всеки, който реши да я обжалва.

С проблема вече е запознат и транспортният министър Ивайло Московски.

Това обаче не попречи днес обществената поръчка за доставка на новия подвижен състав да бъде обявена с бюджет от 675 милиона лева. В тази сума влизат както договора за закупуване на мотрисите, така и сервизното им обслужване за 15 години. От сега обаче е ясно, че условията на търга ще бъдат обжалвани от производители на влакове и бизнес организации, интересите на чиито членове са увредени.

Както OFFNews вече ви разказа, въпреки че БДЖ поръча анализ на известни университетски преподаватели за това какви влакове да се купят, и след като плати 100 000 лева на "Ърнст енд Янг" за изработване на тръжната документация, ръководството на жп компанията еднолично реши да смени правилата на играта.

В първоначалния вариант доставката бе за 41 влака с бюджет 420 млн. лева. Сега броят им е увеличен с един, а стойността на поръчката е набъбнала на 450 милиона лева. Освен това в първия вариант 6 от влаковете трябваше да са тип Интерсити, да поддържат максимална скорост от 200 км/ч и и да са с 350 места. В редактираните условия обаче те са отпаднали. Ззаписана е скорост до 160 км/ч и 230-местни мотриси. Според специалисти от компанията по-късите мотриси ще са напълно неефективни за експлоатация на дълги разстояния като София-Варна и София-Бургас и съответно никога няма да се изплатят. Съвсем отделен въпрос е, че заложените в поръчката мотриси са за регионални влакове и са крайно неподходящи за продължителни пътувания.

Още по-скандални са промените в съпътстващия договор за поддръжка на новозакупените влакове, който ще бъде сключен с избрания изпълнител. В първия вариант той бе на стойност от 420 милиона лева (колкото струват самите мотриси), но включваше ангажимент доставчикът на новия подвижен състав да извършва сервиза на возилата в продължение на цели 30 години. Според актуализираните условия обаче срокът на поддръжката от страна на производителя е съкратен наполовина  - на 15 години. Това обаче не е свалило наполовина прогнозната стойност на договора, която е станала 320 милиона лева.

И в БДЖ, и в Министерството на транспорта има съвсем реални опасения дали заложените условия в подготвената документация не предпоставят печелившия кандидат в бъдещата процедура, която се очаква да привлече интереса на водещите производители на влакове от цял свят.

Причината затова е, че през август миналата година БДЖ-Пътнически превози  отправи запитване за индикативни цени за всеки един от типовете подвижен състав към следните производители - ПЕСА Бидгош, Щадлер Рейл Мениджмънт, Шкода Транспортейшън и Сименс. Само една от предложените оферти е била по-ниска от заложения бюджет за обществената поръчка (450 милиона лева), а останалите надхвърлят със стотици милиони тази стойност. Само полската ПЕСА се побира в заложения бюджет с цена от 390 млн. лева. Щадлер са дали цена от 563 млн. лв., Шкода - 564 млн. лв., а Сименс - 630 млн. лв.

Осреднената цена от четирите оферти (536,75 милиона лева) излиза доста по-висока от заложения бюджет на търга.

Според експертите това е много притеснително. Затова те настояват за осъществяване на предварителен контрол по законосъобразността на обществената поръчка. Такъв е необходим и заради факта, че документацията за участие в процедурата е изработена от външен консултант след обществена поръчка  - адвокатско дружество "Ърнст енд Янг".

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Николай Стайков: Борисов и Пеевски преместиха парламента от страх от журналистите