Сигурни ли са самолетите ни? Транспортният министър Папазов мълчи по 5 неудобни въпроса

OFFNews 27 февруари 2014 в 09:52 16605 17

Данаил Папазов
Министърът на транспорта Данаил Папазов

На 22 януари разследващият журналист Ганчо Каменарски изпраща по Закона за достъп до обществена информация 5 твърде неудобни въпроса до транспортния министър Данаил Папазов.
В тях са описани случки, които не носят бомбастично заглавие. Но за сметка на това касаят безопасността на полетите, драстични нарушения на процедурите във въздухоплаването и злоупотреби в министерството на транспорта.
Мълчанието на транспортния министър Папазов повдига въпроса дали той лично не е ангажиран с прикриването на злоупотребите.

Зад журналистическите въпроси на Ганчо Каменарски, който е бивш авиатор, очевидно стои достатъчно информация и документи по казусите.
Каменарски иска от министъра да се произнесе вярна ли е информацията, с която разполага и да я коментира.
След като повече от месец не получава отговор, той изпрати текст до редакцията на OFFNews, в който описва случките, за които пита министъра.

Публикуваме го със съкращения.


Журналистическият ми интерес е към опасни закононарушения на главния директор на ГД ГВА (Гражданска въздухоплавателна администрация) Минчо Цветков, които застрашават сигурността на полетите в някои авиотранспортни фирми.

За да стане ясно неглижирането от страна на министър Папазов на авиационната сигурност в България, цитираните 5 въпроса от 22 януари ще бъдат разказани с ония доказателства, които служеха за тяхна скрита подплата. Те главно опират до спазване на правилата за допускане до полети на летци и самолети, почти общовалидни в цивилизования свят, а EASA - Европейска агенция за авиационна безопасност ги прави задължителни в България. В противен случай фирмите следва да се разделят със своя САО – Сертификат за авиационен оператор.

1. На 30 май 2013 г. инспекторите на ГВА съставят акт за административно нарушение на управителя на авиокомпания „Фортуна” Ганчо Даскалов за извършване само по документи на фиктивна 2-часова летателна проверка на пилот на вертолет и допускането му до агрохимическа работа, с която незаконно му се разрешава летателна дейност през следващата една година. Шефът на ГВА Минчо Цветков обаче немотивирано отменя съставения акт и то при положение, че самият Даскалов си е признал нарушението: „Не знаех, че ще погледнете толкова сериозно!

2. На фирмата „Ер макс” изобщо е отнет САО заради извършване на фиктивен 2400-часов регламентен преглед на 20-местен пътнически самолет Л-410. Самолетът е взет на лизинг от фирмата „Хели еър” и именно тя подава сигнала на ГВА, защото самолетът им не е обслужен. Управителят на фирмата Милко Запрянов изобщо не оспорва факта и се оправдава, че нямал необходимите средства за извършване на прегледа. Още на следващия ден шефът на ГВА му връща сертификата пред смаяните и унизени инспектори.

3. Следващият случай е съвсем криминален. Авиационният оператор "АЛК" с управител Валтер Колев остава без единствения си самолет „Лиърджет 60”, тъй като собственикът му си го прибира. Преди това бизнесменът заподозрял Валтер Колев, че извършва с „джета” тайни полети и по този начин го ограбва. По-голямата беда обаче е другаде: Укритите полети не се вписват в техническия борден дневник, което води до невъзможност да се следят пролетените часове на самолета и агрегатите му, както и до невъзможност да се следят пролетените часове от пилотите и тяхното работно време.

Собственикът на „Лиърджета” иска от ДП Ръководство въздушно движение справка за изпълнените полети от самолета му. Тя обаче е укрита от Минчо Цветков заради някакво спонсорство на Валтер Колев. (Впрочем те са от един випуск на Военновъздушното училище и са приятели.) Справката е предадена на бизнесмена едва след като той си я намира по свои канали.

След като „АЛК” остава без никакъв самолет, съгласно Наредба 37 в такива случаи автоматично се прекратява дейността на авиационния оператор. Според информация от ГВА обаче Валтер Колев вече 3-и месец не връща в ГВА своя САО, тъй като Цветков не му го е изискал. Това създава възможност с него да се злоупотребява и да се извършват нерегламентирани полети.

За допускането, освен случаят с „Лиърджета”, има и други конкретни факти. От ГВА твърдят, че не отдавна известният бизнесмен Васил Божков е осъдил Валтер Колев да му възстанови над 1 милион лева причинени загуби, които трудно може да се натрупат от друго, освен от „черни курсове”.

4. На 27.11.2013 г. инспекторите от ГВА издават заповед за ограничаване на правата на ръководни летци от авиофирмата Би Ейч Еър (BH Air) заради фалшифициране на тренировка на симулатор. В нередовния акт за отразяване на проверката на фирмения управител Янко Иванов липсват 27 подписа, инструкторът е присъствал само 30 мин., вместо 4 часа, а накрая неговият подпис е фалшифициран. С други думи Иванов незаконно придобива право да лети още 1 година.

Директорът по летателната експлоатация на BH Air Иван Митков пък изобщо не влязъл в симулатора, на който инструктор е ръководителят на обучението в ВН гръцкият гражданин Анестис Коурниактис. Той обаче е сложил печат в документа. Случаят е достигнал до EASA, която издири гърка и съвсем скоро ще дойде с него в България за разследване и предявяване на отговорност за обучение на български пилоти без разрешение на ГВА. BH Air я заплашва отнемане на лиценза, но Минчо Цветков с формални основания анулира заповедта на инспекторите, вместо да я върне за доработка и така дава възможност на шефовете от BH Air отново да возят пътници при явни нарушения на законовите изисквания.

5. Последният случай се отнася до правителствения Отряд 28. При извършване на одит за продължаване на срока на сертификата инспекторите констатират, че пилотите на получения през 2010 г. вертолет Агуста 109 никога не стъпвали на подготовка в симулатора в италианския град Наполи, а всяка година трябва да преминават там поне веднъж пълна програма на подготовка. Бъркотията е заложена още в договора за закупуване. Инспекторите от ГВА обаче са убедени, че екипажът не владее в достатъчна степен авиационен английски и ако отидат, то италианците изобщо ще ги спрат от полети. Минчо Цветков обаче разпорежда предписанието да не бъде връчено и така екипажът в някаква степен застрашава сигурността на пътуващите във вертолета държавни лица. Например МВР притежава два такива вертолета, но там такъв проблем не стои.

Подробно формулираните въпроси автоматично предполагат журналистът да притежава съответни документи и би следвало да заострят вниманието на министър Папазов, като разпореди незабавна проверка на маркираните факти.

От 10 до 12 февруари министър Папазов летя чак до Сингапур на среща с министри по авиационен транспорт и други видни представители в този бранш. От съобщенията е видно, че са дискутирани проблеми и на авиационната сигурност. Дано нещо да е влязло у министър Папазов и по самоувереното му лице да премине сянка загриженост от прозрението, че влаковете, камионите и корабите могат да спрат насред път, но не и самолетите, че авиационната безопасност се основава на строго и безусловно спазвани правила и регламенти.

ПОСЛЕСЛОВ: Рано сутринта на 20 февруари този текст бе изпратен до ръководството на МТИТС чрез пресцентъра с цел на отстраняване на евентуални пропуски и неточности. В отговор последва гордо и презрително мълчание.

Ганчо КАМЕНАРСКИ

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!