Събев: След 4 години ще се кача на мотора и се прибирам в Созопол

Основните ни приоритети са стъпаловидно отпадане на роуминга в Северна Македония, градска железница и либерализация на ЖП транспорта

Йорданка Веселинова Последна промяна на 14 февруари 2022 в 12:54 11575 1

Снимка OFFNews

"Аз моята работа ще си я свърша и точно септември 2025 г. ще се кача на мотора и ще се прибира в Созопол", заяви министърът на транспорта Николай Събев пред журналисти непосредствено след първия полет между София и Скопие.

Той допълни, че през следващите четири години единствената му работа е да подреди транспорта, а после ще се оттегли.

Министърът коментира още, че досега е уволнил само двама от експертите във ведомството, които не са се справяли с темпото. И че не приема анонимни доноси, а разглежда само онази част от сигналите, които са подписани.

Линията София-Скопие

Министърът коментира и авиолинията София-Скопие, по която редовните полети ще започнат следващия месец - на 27 март. По думите му възобновяването на директната линия е "абсолютно икономически оправдано решение". Той отново потвърди, че тази транспортна възможност ще допринесе за развитието на туризма.

"Когато направим езерото, тогава започват да идват лебедите", отбеляза той и допълни, че няма как да има туризъм без достатъчно добре развит транспорт.

Николай Събев съобщи, че за линията двама превозвачи са проявили интерес - "Гъливер", който ще изпълнява курса, както и националният "България еър". Той заяви, че компанията на Янко Иванов, която започва редовните пътнически превози след месец, е била "стратегически по-добре позиционирана на пазара".

"Първият въпрос, с който идваха превозвачите при нас, беше: "Какво ще даде държавата?". Държавата не дава, това би означавало да подкрепим конкретен превозвач, (...) това нарушава правилата."

Събев препотвърди, че тези полети няма да се ползват с държавна субсидия.

Министърът на транспорта заяви, че следващ приоритет на правителството е доизграждането на пътя до граничен пункт "Клепало". По време на визитата си в Скопие той обеща останалите 13 км до пункта да бъдат завършени до края на годината.

Стъпаловидно падане на роуминга

Николай Събев даде заявка за плавна отмяна на роуминга в Северна Македония. По думите му това е друга основна цел на правителството, която допълнително ще стимулира двустранния туризъм. Той съобщи, че съгласно регламентите на ЕС това не може да се случи веднага, но тарифите могат да бъдат понижавани стъпаловидно, за което вече е постигнато съгласие с правителството на Северна Македония.

Министърът заяви, че засега това е възможно само за Северна Македония, а за Сърбия и Турция ще е необходима допълнителна работа. Очаква се проектът за намаляване на таксите за роуминг между Западните Балкани и ЕС да се сличи до 2027 г., обясни той.

Градска железница и още инвестиции в ЖП транспорта

Министърът заяви, че както в проектобюджета, така и в промените в Плана за възстановяване и устойчивост са заложени повече инвестиции в закупуването на нови вагони и възможността за градска железница в няколко населени места. Според него тя е задължителна за подобряването на жизнения стандарт на хората от големите градове.

Той аргументира стъпките в тази насока с препоръките на ЕС, според които железопътният транспорт вече се третира като устойчив транспорт.

Събев заяви, че бенефициент на сумите от Плана е Министерството на транспорта, а не БДЖ. Той бе категоричен, че ще се работи за либерализация на сектора. Събев съобщи, че на 18 февруари ще бъде обявена нова реформа в ЖП сектора.

Линията Пловдив-Истанбул, която ще бъде основна тема на срещата му с турския министър на транспорта тази седмица, ще бъде готова най-рано след четири години.

Нов тласък за малките летища

"Ние искаме да събудим всички малки и регионални летища", заяви още министърът и даде заявка, че правителството ще разгледа всяка постъпила оферта.

За момента няма да се дава ход на превръщането на летището в Силистра в соларен парк. По думите на Николай Събев пистата там е построена качествено и не си струва на нея да се монтират фотоволтаици. Той допълни, че за изграждането на ново летище ще са необходими сериозни инвестиции и е нерентабилно това да се прави при наличието на такова.

По казуса с летището в Силистра, което е частна собственост, тече разследване как от държавна собственост е станала частна, допълни той.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
X

Войната в Украйна от първо лице