Караджов: Планираме да завършим всички ремонти по железопътната мрежа до 2029 г.

OFFNews 27 април 2025 в 19:09 1453 2
Гроздан Караджов

Снимка БГНЕС/СТЕФАН ВАСИЛЕВ

Министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов

Амбицията на правителството е всичките пари за модернизация на влаковете у нас да дойдат от европейски източници, заяви вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов в ефира на предаването "120 минути" по бТВ.

След като се завърна от Ватикана, където беше с българската делегация за траурната церемония по погребението на папа Франциск, Караджов обяви най-голямата сделка за модернизация на влаковете у нас.

"Нашата амбиция е всичките пари за тези влакове да дойдат от европейски източници. Европейската комисия се съгласи една трета от парите - 353 милиона, да бъдат изцяло платени от нея. А за останалите влакове през 2027 г. ще търсим финансиране или по европейския Социален фонд за климата, или по Програма "Транспортна свързаност", каза той. 

Министърът обясни, че стремежът и за останалите две трети от сумите е да бъдат платени с евросредства, но изрази готовност, ако това не се случи, да бъдат покрити от наша страна. Той припомни и как се е стигнало дотук.

"Когато за първи път преди 3 месеца се запознах с тази инвестиция тя беше направо загубена, защото последния ден, в който с пари на ПВУ можете да закупите нещо, е ако сделката приключи и бъде изпълнена – тоест физически строителните дейности са изпълнени и приети. Тогава беше абсолютно ясно, че това за 28 месеца – за колкото е направена тази поръчка, няма как да се случи. Беше ясно, че ПВУ няма да ги приеме с една година закъснение. Тогава тръгнахме по един много тежък път – който изглеждаше абсолютно безнадежден – първо, да убедим комисията, че ние ще си изпълним всички реформи така, както сме ги записали, второ, че ако комисията подкрепи тази инвестиция и прояви малко гъвкавост, то онова количество влакове, в случая 12 броя, които изпълнителят може да извърши в срока 30 август следващата година, да бъдат изцяло поети от ЕК. А правилото е поне половината от нас и половината от тях", посочи той.

Караджов обясни и как точно ще се движат новите влакове по старите релси, като отбеляза, че старите релси са сериозен проблем.

"България от 20 години насам реабилитира своята мрежа за проектни скорости от 160 км/ч. До края на 2029 г. нашата амбиция е да довършим в момента всички ремонти, които вървят по линията София-Пловдив и след това Пловдив-Бургас, а от Карнобат през Синдел влиза и във Варна. Това всичкото е в срок до края на 2029 г., което е крайният допустим срок за плащания по програма Транспортна свързаност 2021-2027 година", каза министърът на транспорта и съобщенията.

А дотогава в обновените линии влаковете ще могат да се движат със скорост до 160 км/ч, а необновените - до 120 км/ч.

Правителството подписа договор за 35 електрически мотрисни влака. Инвестицията е на стойност над 1 млрд. лева. Очаква се първите да дойдат през август 2026 година.

Изпълнител на договора е Консорциум "Булему", с участници Alstom Transport S.A. (Romania), Alstom Ferroviaria SpA и "РВП Инвест" ЕООД.

Решението договорът за доставката на влаковете да бъде подписан беше взето на заседанието на кабинета в сряда - 23 април.

Проектът е част от инвестициите по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ), уточняват от правителствената пресслужба.

Виж още за:
    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    16112

    2

    Човека

    28.04 2025 в 06:52

    Какво ще ремонтирате бе? На вашата тиква 15 години съсипване и крадене на БДЖ?

    8015

    1

    plamen-f

    27.04 2025 в 20:59

    Борсук

    Никой няма да те търпи да крадеш до 2029.