Защо детето-чудо Тейлър Суифт стана личност на годината на сп. Time (снимки и видео)

Тя се е състезавала с Путин, Чарлз III, директорът на AI, Марго Роби (Барби), протестиращите в Холивуд и прокурорите, обвинили Тръмп

Искра Ангелова 10 декември 2023 в 14:28 4630 0

People and Time covers

Снимка People and Time covers

People and Time covers

Ние живеем в царството на Тейлър Суифт. Поп суперзвездата оглави най-престижната класация за личност на годината на сп. Time, застана начело и на класацията на сп. People за най-интригуващите хора на годината. Защо?

Освен че е от най-обикновено семейство и е на практика изцяло self-made, тя пише сама музиката си от малка, изключително трудолюбива и амбициозна е, има вкус (в облеклото) и изглежда като обикновено момиче, не спекулира със сексапил, не прави долнопробни скандали и чрез текстовете си разказва за нараненото си сърце, докато неусетно става най-голямата жена-звезда в шоубизнеса, и най-богатата в индустрията, всъщност. Тейлър Суифт се бори с подли продуценти, които открадват правата на песните ѝ, ангажирана е политически - симпатизира на Байдън, и води битки с платформите, които експлоатират изпълнителите. В клиповете си често е облечена като принцеса от приказките, но в някои песни проявява и друга своя страна - силния си характер. Младежите се асоциират с нея, защото не играе роли, не пие и не взима наркотици, работи много и постига най-големия успех в своя бизнес. С талант и работливост.

В сряда списание Time обяви 33-годишната Тейлър Суифт за човек на годината за 2023 г. С това отличие певицата и автор на песни става първата жена, която е избрана два пъти, откакто изданието е започнало тази практика през 1927 г.

През 2017 г. Суифт беше една от "нарушителките на мълчанието" на списанието, представена на корицата заедно с пет други жени, които са изиграли важна роля в движенията MeToo и Time's Up.

Тази година Суифт беше сред деветте финалисти, сред които бяха крал Чарлз III, световните лидери Си Дзинпин и Владимир Путин, изпълнителният директор на OpenAI Сам Алтман, председателят на Федералния резерв на САЩ Джером Пауъл, Барби на Mattel и две групи: прокурорите, които повдигнаха обвинения срещу бившия президент на САЩ (и човек на 2016 г.) Доналд Тръмп; и холивудските актьори и писатели, които стачкуваха тази година.

За да не остане по-назад, списание People също посочи Суифт сред 25-те най-интригуващи хора на годината и за пореден път я сложи на корицата си.

Суифт оглави списъка с личности от развлекателния бизнес и спорта, в който бяха включени принц Хари (син на Чарлз), Марго Роби (известна с ролята си на Барби), Райън Гослинг (известен с ролята си на Кен), Бионсе, Педро Паскал, Ема Стоун, Дейвид Бекъм, Колман Доминго, Хали Бейли, Памела Андерсън, Ариана Мадикс, Робърт Дауни младши, Джада Пинкет Смит и Адел.

Отличията слагат край на годината, в която турнето на Суифт Eras се превърна в най-печелившото едногодишно концертно турне, донесло ѝ 900 млн. долара. Заедно с него и филмираната му версия, която бързо се превърна в най-касовия концертен филм на всички времена, Суифт има значителен ефект върху местната икономика, където и да се намира в момента.

Но тя пропусна да получи още един потенциален лавров венец, когато ''суифти" - термин за голям фен на Тейлър - не успя да стане дума на годината в Оксфорд. Нарицателното на нейно име беше сред четиримата финалисти, сред които бяха prompt (инструкция, дадена на програма за изкуствен интелект), situationship (определение за неформална романтична връзка) и победителят - rizz, съкращение от charisma (чар). Повече късмет догодина, Тейлър.

Какво се случва?

Световният феномен Тейлър Суифт наелектризира стадионите и владее класациите. След най-великата в кариерата ѝ година досега, приятелите ѝ казват, че тя все още "едва започва", пише Джеф Нелсън в сп. People.

Турнето Eras Tour (3,5-часов спектакъл, в който са използвани 10 албума на певицата и е заснет филм за концертите ѝ) помогна на Суифт да се превърне в милиардер, съобщи Forbes през октомври. Презаписите на ранните ѝ албуми (които тя започна да издава, след като ръководителят на първоначалния ѝ лейбъл ги продаде на музикалния мениджър Скутър Браун) дори направиха виниловите плочи популярни сред поколението Z: 1989 (версията на Тейлър) счупи рекорда за най-големи седмични продажби на винил през октомври с най-малко 580 000 продадени копия.

А 12-кратната носителка на "Грами" остава фактор в попкултурата, след като разказа какви цели си поставят заедно със сплотената си група приятелки и предизвиквайки Тейлър-мания на фона на новия си романс с футболиста на Канзас Сити Чийфс Травис Келсе.

След 17 години живот в светлината на прожекторите "тя знае кога, къде и как да популяризира [работата си], но също така знае кога, къде и как да бъде нормална и да бъде човек, който просто живее живота си", казва Тим Макгроу за 33-годишната Суифт. "Мисля, че тя блестящо се справя с тази граница."

Отгледана във ферма за коледни елхи близо до Уайомисинг, Пенсилвания, от родителите си Скот, тогава брокер, и Андреа, бивш маркетинг мениджър, Суифт се премества със семейството си на 14 години в района на Нашвил, за да преследва музикалните си мечти.

"Тя всъщност никога не е спирала да пише песни", казва 47-годишният фронтмен на The National Аарон Деснър, който за първи път започва да работи със звездата по проектите ѝ "Фолклор" и "Евърмор", които се появиха през 2020 г. "Прекарал съм много време с нея и никога не съм виждал някой да я чака. Когато съм отсядал в къщата ѝ, Тейлър сама приготвяше на всички закуска и вечеря. Тя наистина е много земен и трудолюбив човек."

В продължение на почти две десетилетия Суифт се преоткрива с темпото на Мадона, размивайки жанровете и предефинирайки музикалния бизнес с маркетинговия си талант.

"Ние наистина живеем в общество, в което жените в развлекателната индустрия са изхвърлени в гробището за слонове, когато станат на 35 години. Жените изпълнители, за които знам, са преоткривали себе си 20 пъти повече от мъжете изпълнители. Те трябва да го правят. В противен случай оставаш без работа", казва тя в документалния си филм "Мис Американа" от 2020 г. "Това вероятно е една от последните ми възможности като артист да имам такъв успех. Така че, когато наближавам 30-те, си казвам, че искам да работя наистина усилено, докато обществото все още търпи да бъда успешна."

През последните три години Суифт разби с чук този стъклен таван, като разруши очакванията и проправи път за следващото поколение изпълнителки.

"Още когато бях малко момиче, гледах колко безстрашна и колко умна е тя. Като изпълнител виждам как успява да се свърже с всеки един човек в тълпата, сякаш пее лично за него", казва 24-годишната Сабрина Карпентър, която открива турнето ѝ Eras Tour. "Тя задава толкова красив тон и затова концертите ѝ са толкова вълшебни. А извън сцената тя все още е суперзвезда, но е суперзвезда, която наистина умее да готви".

Макар че за една година е постигнала повече от всеки друг в играта, през 2024 г. Суифт може би ще бъде още по-заета. Турнето ѝ продължава до декември следващата година, има още два албума за преиздаване и често е в звукозаписно студио в Ню Йорк с дългогодишния си сътрудник Джак Антонов; през февруари ще получи още шест награди "Грами"; а режисьорският ѝ дебют в игрален филм по оригинален сценарий, който е написала, все още е в процес на работа.

"Тейлър има толкова много истории, които да разкаже - казва Деснър. "Мисля, че тя ще продължи да изобретява нови начини и методи на писане и ще продължи да разширява тази омагьосана вселена, създадена от самата нея, на която всички ние можем да се наслаждаваме."

Дългогодишната приятелка на Суифт, рокаджийката от Paramore Хейли Уилямс, на 34 години, е съгласна с това.

"Почти се страхувам да го кажа", разсъждава Уилямс, "но си мисля, че тя тепърва започва."

Who's that girl?

РАННИ ГОДИНИ

Тейлър Алисън Суифт е певица и авторка на песни, родена на 13 декември 1989 г. в Уест Рединг, Пенсилвания. Баща ѝ, Скот Суифт, е брокер на ценни книжа; майка ѝ, Андреа Суифт, е домакиня, която преди това е работила като изпълнителен директор по маркетинг на фондове; а брат ѝ, Остин, е актьор. Суифт прекарва ранните си години във ферма за коледни елхи заедно с родителите си.

На 9-годишна възраст Суифт започва да взема уроци по вокал и актьорско майсторство в Ню Йорк, а по-късно решава да се насочи към кънтри музиката, вдъхновена от Шаная Туейн и Фейт Хил.

Когато изгряващата звезда е на около 12 години, един компютърен майстор на име Рони Кремер я научава да свири на китара и ѝ помага в първите ѝ опити като автор на песни, което кара Тейлър да напише "Lucky You" - първата ѝ песен в живота.

През 2003 г., с помощта на мениджър на семеен приятел, тя става модел на Abercrombie & Fitch и има оригинална песен, включена в сборния диск на шоуто. С нея идва и възможността да присъства на срещи с големи звукозаписни компании.

За да подпомогне пробива на Тейлър в кънтри музиката, баща ѝ прехвърля работата си в офис в Нешвил, когато тя е на 14 години, и семейството се премества в къща на брега на езерото в Хендерсънвил, Тенеси, където Тейлър посещава гимназия. Две години по-късно тя се прехвърля в академията "Аарон", за да може чрез домашно обучение да се приспособи по-добре към графика на турнетата си. Поради това тя завършва гимназията една година по-рано.

НАЧАЛО НА КАРИЕРАТА

В Нешвил Тейлър започва да работи с авторката на песни Лиз Роуз в двучасови сесии за писане на песни, като ходи на тези уроци всеки вторник следобед след училище. По-късно тя става най-младият изпълнител, подписал договор с издателската къща Sony/ATV, но напуска групата на 14-годишна възраст. Смята, че времето ѝ изтича, защото иска да запечата първите години от живота си в албум, докато все още представя това, през което е преминала.

През 2005 г. на витрина в Bluebird Cafe в Нешвил Суифт привлича вниманието на Скот Борчета, звукозаписен мениджър, който се готви да създаде независима звукозаписна компания Big Machine Records. Тя става една от първите подписали договори с Big Machine, като баща ѝ закупува три процента от компанията.

След това Тейлър започва работа по дебютния си албум и убеждава Big Machine да наеме Нейтън Чапман да продуцира песните ѝ. Първият ѝ водещ сингъл "Tim McGraw" излиза през юни 2006 г., а самостоятелният албум на Тейлър Суифт е издаден по-късно същата година, на 24 октомври 2006 г. Той достига върхова позиция № 5 в класацията Billboard 200 в САЩ, където прекарва 275 седмици. Суифт е и откривател на турнето на Брад Пейсли през 2007 г., за да популяризира албума си, и прекарва 2006 и 2007 г. в промоции по радиа и телевизии, и като откривател на кънтри изпълнители в САЩ. През 2007 и 2008 г. Тейлър издава още четири сингъла от дебютния си албум и всички те се появяват в класацията Hot Country Songs на Billboard.

Суифт издава първите си две EP-та "The Taylor Swift Holiday Collection" и "Beautiful Eyes" съответно през октомври 2007 г. и юли 2008 г., като печели отличия за първите си три проекта.

През 2007 г. тя става най-младият човек, удостоен с титлата "Автор на песни на годината" на BMI. Тя печели награди на CMA, ACM и AMA, като същевременно си осигурява номинация за най-добър нов изпълнител на 50-ите награди "Грами".

FEARLESS

Вторият албум на Суифт, Fearless, е издаден на 11 ноември 2008 г. През 2008 г. и 2009 г. са издадени пет сингъла, като водещият "Love Story" достига до номер 4 в класацията Billboard Hot 100 и номер 1 в Австралия. Вторият сингъл, "You Belong With Me", достига връхна точка под номер 2 в САЩ. Албумът дебютира под номер едно в класацията Billboard 200 и е най-продаваният албум за 2009 г. в САЩ.
Турнето "Fearless Tour" - първото концертно турне на Суифт - събира над 63 милиона долара, като Тейлър издава документален филм за турнето, който е излъчен по телевизията и издаден на DVD. През 2009 г. и 2010 г. Суифт печели множество награди с албума си на престижни награди като CMA и ACM, включително за изпълнител на годината на AMA и първата си статуетка за албум на годината на 52-рите награди Грами, където Суифт печели и още 3 награди. През 2009 г. тя е обявена и за "Изпълнителка на годината" от Billboard.
Тейлър също така е съавтор на песни с изпълнители като John Mayer, Boys Like Girls и Kellie Pickler, както и автор на 2 песни за филма "Хана Монтана" на Disney Channel - "Crazier" и "You'll Always Find Your Way Back Home" - които са включени в саундтрака на филма.
По време на ерата Fearless Тейлър написва и "Today Was A Fairytale" за саундтрака на филма Valentine's Day, който достига връхна позиция номер 2 в САЩ.

SPEAK NOW

През август 2010 г. Суифт издава песента "Mine", водещ сингъл от третия ѝ студиен албум Speak Now. Песента дебютира в американската класация Billboard Hot 100 под номер три. След критики, според които писането на песни на Тейлър е добро, само защото тя работи със съавтори, Суифт пише сама всичките 17 песни в третия си запис, както и е съпродуцент на всяка песен.

Албумът е издаден на 25 октомври 2010 г. и дебютира под номер 1 в класацията Billboard 200, като през първата седмица от него са продадени 1 милион копия.

На 54-ите награди "Грами" през 2012 г. Суифт печели наградата за най-добра кънтри песен и най-добро кънтри солово изпълнение за песента "Mean", която изпълнява по време на церемонията в отговор на много критикуваното ѝ представяне на "Грами" през 2010 г., служещо като доказателство за способностите ѝ като музикант.

Суифт печели няколко награди за Speak Now, включително за автор на песни на годината на наградите на BMI, за изпълнител на годината на ACM и CMA и е обявена за жена на годината на Billboard. Албумът получи и общо одобрение от критиката, като Rolling Stone похвали способностите на Тейлър като рокзвезда.

Световното турне Speak Now е осъществено в периода 2011-2012 г., като приходите от него надхвърлят 123 млн. долара. През ноември 2011 г. тя издава албум с концертни изпълнения - "Speak Now World Tour Live".

Суифт допринася и за саундтрака на "Игрите на глада" с две оригинални песни: "Eyes Open" и "Safe & Sound", записани с The Civil Wars. Последната печели награда "Грами", както и номинация за "Златен глобус". Тейлър участва в сингъла на BoB "Both of Us", издаден през май

През август 2012 г. Суифт издава песента "We Are Never Ever Getting Back Together", водещ сингъл от четвъртия ѝ студиен албум, RED. Той става първият ѝ номер едно в САЩ и Нова Зеландия и достига първото място в класацията за дигитални продажби на песни на iTunes само 50 минути след излизането си. Третият ѝ сингъл, "I Knew You Were Trouble", достигна връх в топ 5 на най-важните държави на музикалния пазар в света, достигайки до втора позиция в Billboard Hot 100.

RED

Албумът Red е издаден на 22 октомври 2012 г. За този проект Тейлър работи с нови продуценти и автори на песни, като Макс Мартин и Шелбек - които ще се превърнат в двама от най-големите сътрудници на Тейлър в бъдеще - както и с Нейтън Чапман и Лиз Роуз, с които тя работи от по-ранните си години. Албумът включва нови за Суифт жанрове, като рок, дъбстеп и влиянието на денс поп.

Red дебютира под номер 1 в САЩ, като през първата седмица се продават 1,2 милиона копия, и е първият номер 1 албум на Суифт във Великобритания. Турнето Red се провежда от март 2013 г. до юни 2014 г. и събира над 150 милиона долара, като след приключването си става най-печелившото турне в страната.

Red донесе на Swift няколко отличия, включително 4 номинации за Grammy, трофей от VMA, няколко статуетки от AMA и наградата на BMI за автор на песни на годината. Тейлър беше отличена и от Академията за кънтри музика с наградата Pinnacle.

През 2013 г. Тейлър записва песента "Sweeter than Fiction" за саундтрака на филма "One Chance". Това става първият ѝ проект с продуцента Джак Антонов, с когото ще продължи да работи и в бъдеще. Тейлър си сътрудничи и с Тим Макгроу и Кийт Ърбан в една от най-успешните кънтри песни за същата година - "Highway Don't Care".

1989

През март 2014 г. Тейлър се премества в Ню Йорк, докато работи по петия си студиен албум "1989", който ще се превърне в нейния най-успешен и най-дълго задържал се в класациите запис. Повлияна от синт-попа на 80-те години на ХХ век, Суифт прекъсва връзките с кънтри звученето на предишните си албуми и рекламира 1989 като своя "първи доказан, официален поп албум". Албумът е издаден на 27 октомври 2014 г. и през първата седмица от излизането си продава 1,28 милиона копия в САЩ, като дебютира на върха на класацията Billboard 200.

Три от синглите му - "Shake It Off", "Blank Space" и "Bad Blood", с участието на рапъра Кендрик Ламар - достигат номер едно в Австралия, Канада и в САЩ.

Световното турне "1989" продължи от май до декември 2015 г. и беше най-печелившото турне за годината с общи приходи от 250 млн. долара.

БУНТ СРЕЩУ СТРИЙМИНГ ПЛАТФОРМИТЕ

През тази епоха Тейлър се изправя срещу две от най-големите услуги за стрийминг в света - Spotify и Apple Music, в опит да се противопостави на начина, по който тези компании плащат на изпълнителите. През ноември 2014 г. Суифт премахна целия си каталог от Spotify с аргумента, че безплатната услуга на стрийминг компанията, поддържана от реклами, подкопава премиум услугата, която осигурява по-високи възнаграждения за авторите на песни. През юни 2015 г. Тейлър написа отворено писмо, в което критикува Apple Music, че не предлага възнаграждения на изпълнителите по време на тримесечния безплатен пробен период на стрийминг услугата. На следващия ден Apple обяви, че ще плаща на изпълнителите по време на безплатния пробен период.

НАГРАДИ И ОТЛИЧИЯ

През 2014 г. Суифт е обявена за Жена на годината на Billboard, а на Американските музикални награди през 2014 г. получава първата награда за високи постижения на Дик Кларк. По време на тази ера Суифт печели и BRIT, няколко награди VMA и множество други отличия, които затвърждават ерата от 1989 г. като най-награждаваната поп ера за всички времена.

На 58-ите награди "Грами" през 2016 г. 1989 г. печели в 3 категории, включително Албум на годината. Суифт стана първата жена и петият изпълнител изобщо, който печели два пъти Албум на годината като водещ изпълнител.

През 2016 г. Суифт пише съвместно с Калвин Харис "This Is What You Came For", а в началото на 2017 г. си сътрудничи със Зейн Малик в "I Don't Wanna Live Forever" за саундтрака на филма "Петдесет нюанса по-тъмно". Песента достига второ място в САЩ и печели награда за най-добро сътрудничество на MTV Video Music Awards 2017.

"Better Man", песен, която Тейлър е написала по време на Red ерата, е издадена в седмия албум на Little Big Town, The Breaker, и носи на Суифт награда за песен на годината на 51-вите награди CMA през 2017 г.

REPUTATION

След като изчезна от социалните медии и общественото внимание през по-голямата част от 2016 г., Суифт осъществи едно от най-успешните завръщания в историята с шестия си студиен албум, Reputation. Песента "Look What You Made Me Do" беше издадена като водещ сингъл на албума, а музикалният ѝ клип счупи рекорда за най-много гледания през първите 24 часа от излизането си.

Албумът е издаден на 10 ноември 2017 г. и включва тежко електропоп звучене, с влияния от хип-хоп, R&B и EDM. Той дебютира на първо място в класацията Billboard 200 с продажби за първата седмица от 1,21 милиона копия. С това постижение Суифт става първата изпълнителка, чиито четири албума продават по един милион копия в рамките на една седмица в САЩ. Проектът дава началото на още три международни сингъла, включително влизането в топ 5 на САЩ "...Ready for It?".

В подкрепа на Reputation тя започна своето турне "Репутация на стадиона", което продължи от май до ноември 2018 г. В САЩ турнето събра 266,1 млн. долара в боксофиса и продаде над два милиона билета, като счупи собствения рекорд на Суифт за най-печелившо турне на жена в САЩ, който преди това се държеше от световното ѝ турне 1989 (181,5 млн. долара). То стана и най-печелившото северноамериканско концертно турне в историята. В световен мащаб приходите от турнето са 345,7 млн. долара. На 31 декември Суифт пусна филма за концерта "Reputation Stadium Tour" в Netflix.

Reputation е номиниран за най-добър поп вокален албум на 61-вите награди "Грами" през 2019 г. На наградите AMA през 2018 г. Суифт спечели четири награди, включително за изпълнител на годината и любима поп/рок изпълнителка. След церемонията през 2018 г. Суифт събра общо 23 награди, превръщайки се в най-награждаваната жена музикант в историята на AMA.

LOVER

През ноември 2018 г. Тейлър подписва нов договор за издаване на няколко албума с Universal Music Group, а следващите ѝ издания ще бъдат промотирани под импринта на Republic Records. Договорът включва разпоредба, според която тя ще запази собствеността върху мастър записите си. Седмият ѝ албум ще стане първият студиен албум, чийто собственик е Суифт.

Lover е издаден на 23 август 2019 г. и става шестият пореден албум на Тейлър, който продава над 500 000 копия през първата си седмица в САЩ, превръщайки Суифт в първата жена изпълнител, която постига това. Всичките 18 песни от албума попадат в класацията Billboard Hot 100 в една и съща седмица, поставяйки рекорд за най-много едновременни влизания от жена. Lover е най-продаваният солов студиен албум в света за 2019 г., като е продаден в 3,2 милиона копия.

Албумът спечели множество отличия, включително 3 номинации за наградите Грами, 3 награди VMA и 6 награди AMA. Суифт стана и първата жена изпълнител, спечелила наградата за изпълнител на десетилетието на Американските музикални награди.

Тейлър се снима в ролята на Бомбалурина във филмовата адаптация на мюзикъла на Андрю Лойд Уебър "Котките". Тя е съавтор и записва оригинална песен за филма, наречена "Beautiful Ghosts", която ще ѝ донесе още един Златен глобус и номинация за Грами на 63-ите годишни награди Grammy.

Премиерата на документалния филм "Miss Americana", който описва част от живота и кариерата ѝ през годините, е на филмовия фестивал Сънданс през 2020 г., а през януари 2020 г. е пуснат по Netflix. В "Miss Americana" е включена оригиналната песен "Only the Young", която Суифт написа след президентските избори в Съединените щати през 2018 г.

ОТКРАДНАТИТЕ ПРАВА НА СУИФТ

По време на промоцията на Lover през 2019 г. Суифт се забърква в публично огласен спор с мениджъра си Скутър Браун и бившия си лейбъл Big Machine относно придобиването на мастерите на нейния бек каталог. Тя заявява, че от години се опитва да закупи оригиналите, но Big Machine ѝ позволява да го направи само ако замени нов албум за по-стар по друг договор, който тя решава да не подпише. През октомври 2019 г. оригиналите, видеоклиповете и произведенията на изкуството на Суифт бяха продадени на Shamrock Holdings за обявените 300 млн. долара. През ноември 2020 г. Суифт започва да записва отново своя архивен каталог в опит да притежава и да контролира своята музика и житейски труд.

FOLKLORE

На 23 юли 2020 г. Суифт изненадващо обявява, че ще издаде осмия си студиен албум, Folklore, в полунощ. Албумът дебютира на първо място в класацията Billboard 200 и се превръща в най-дълго задържалия се в класацията № 1 за годината. 1, с 8 непоследователни седмици на върха на класацията. Водещият сингъл от албума "cardigan" също дебютира на #1.

Създаден в изолация по време на пандемията COVID-19, Folklore е резултат от сътрудничеството с дългогодишния музикален партньор Jack Antonoff, Aaron Dessner от The National, с когото Taylor никога преди не е работила, и Bon Iver, които участват в една от песните на албума.
През ноември 2020 г. Суифт издава саморежисирания от нея филм "Folklore: the long pond studio sessions" в Disney+ - документален филм, в който Тейлър, Аарон и Джак изпълняват всички песни от записа, докато обсъждат смисъла и вдъхновението, които стоят зад албума.

Folklore донесе на Суифт 5 номинации за наградите Грами, включително за албум и песен на годината. Тейлър печели статуетката за албум на годината, превръщайки се в първата жена, която печели най-високото отличие на Грами три пъти.

EVERMORE

На 10 декември 2020 г. Суифт отново изненадва феновете си с обявяването на деветия си студиен албум Evermore. Албумът е издаден на 11-ти и продължава сътрудничеството на Тейлър с Аарон Деснър, Джак Антонов и Бон Айвър, както и включва нови изпълнители във "вселената на Folkmore", като HAIM и The National. Както Evermore, така и водещият сингъл "Willow" дебютират на върха на класациите Hot 100 и Billboard 200. След като и двата албума постигнаха този успех, Суифт стана първият изпълнител, дебютирал два пъти едновременно на върха на класациите за сингли и албуми.

Folklore и Evermore прегръщат инди фолк и алтернативния рок стил, което е отклонение от предишните оптимистични поп издания на Суифт. И двата албума продадоха над един милион бройки в световен мащаб през първата си седмица, а Folklore счупи рекорда за стриймове на албум от жена изпълнител през първия ден в Spotify.

Тейлър започва работа по презаписването на първите си 6 студийни албума. Първото издание - на втория ѝ албум Fearless, сега Fearless (Taylor's Version). Той беше издаден на 9 април 2021 г. и включваше 6 нечувани досега песни, които не бяха включени в първоначалния албум, освен 20-те песни, които вече бяха издадени през 2008 и 2009 г. Fearless (Taylor's Version) дебютира на първо място в класацията Billboard Hot 200, превръщайки се в деветия пореден албум на Суифт и първия презаписан албум в историята, който прави това.
Тя презаписва и издава Red (Taylor's Version) съответно през ноември 2021 г.

И двете издания достигат върхови позиции в класацията на Billboard 200, превръщайки се в първите презаписани албуми, които правят това. Fearless (Taylor's Version) е предшестван от "Love Story (Taylor's Version)", което я превръща във втория изпълнител след Доли Партън, при когото и оригиналната, и презаписаната версия на дадена песен достигат номер едно в класацията Hot Country Songs. "Red (Taylor's Version)" е подкрепена от "All Too Well (10 Minute Version)", която става най-дългата песен в историята, оглавявала класацията Hot 100. Песента е придружена от кратък филм, който печели награда Грами за най-добър музикален клип и рекордната за Суифт трета награда MTV Video Music Award за видеоклип на годината.

MIDNIGHTS

Десетият студиен албум на Суифт, Midnights, е издаден на 21 октомври 2022 г. Характеризира се с недотам изразено електропоп и синт-поп звучене, албумът е наречен от критиците на Rolling Stone незабавна класика. Албумът е петият ѝ, който открива на върха на Billboard 200 с продажби за първата седмица от над един милион копия и чупи различни рекорди по продажби и стрийминг, включително най-много еднодневни стриймове и най-много едноседмични стриймове в Spotify. Песните от него, начело със сингъла "Anti-Hero", монополизират топ 10 на Hot 100, превръщайки Суифт в първия изпълнител, който прави това. два други сингъла, "Lavender Haze" и "Karma", достигат до второ място в Hot 100. През 2023 г. Суифт печели девет награди на MTV Video Music Awards, включително Видеоклип на годината ("Anti-Hero") за рекорден четвърти път, и получава шест номинации на 66-ите годишни награди Грами, включително рекордна седма за Песен на годината ("Anti-Hero")

ERAST TOUR

През март 2023 г. тя тръгва на турне Eras Tour. Медиите широко отразяват културното и икономическото въздействие на турнето, а американската му част счупва рекорда за най-много продадени билети за един ден. Ticketmaster получава публични и политически критики за неправилно управление на продажбите на билети за турнето.

Турнето Eras Tour става най-печелившото турне в историята, събирайки над 1 милиард долара, а концертният филм за него, пуснат по кината в цял свят на 13 октомври 2023 г., става най-печелившият концертен филм в историята, със спечелени над 250 милиона долара в световен мащаб.

Суифт продължава да издава презаписаните си албуми по време на турнето Eras. Speak Now (Версия на Тейлър), издаден на 7 юли 2023 г., превръща Суифт в жената с най-много албуми номер едно (12) в историята на Billboard 200, изпреварвайки Барбра Стрейзънд. 1989 (Версия на Тейлър), издаден на 27 октомври 2023 г., става рекордно дългият шести албум на Суифт, продал един милион копия за една седмица в САЩ, и най-продаваният албум за 2023 г. Той надминава Midnights за най-голямата седмица на продажби на албум в кариерата ѝ. Сингълът от него "Is It Over Now?" дебютира на върха на Billboard Hot 100, измествайки собствената ѝ песен "Cruel Summer".

Освен в албумите си, Суифт участва в пет песни от 2021 до 2023 г: "Renegade" и "Birch" на Big Red Machine, ремикс на "Gasoline" на Haim, "The Joker and the Queen" на Ed Sheeran, и "The Alcott" на National. За саундтрака на филма "Where the Crawdads Sing" от 2022 г. тя записва "Carolina", която получава номинации за най-добра оригинална песен на наградите "Златен глобус" и за най-добра песен, написана за визуална медия, на наградите "Грами". Музикалните издания, турнетата и свързаните с тях дейности на Суифт кулминират в безпрецедентен връх на популярността след пандемията. Music Business Worldwide отбелязва, че тя навлиза в "нова стратосфера на глобален кариерен успех" през 2023 г. Суифт е най-стриймваният изпълнител за 2023 г. в Spotify, Apple Music и Amazon Music и е първият изпълнител, който заема първо място в списъка на най-добрите изпълнители на Billboard в края на годината в три различни десетилетия (2009, 2015 и 2023 г.), и първият жив изпълнител, който едновременно класира пет албума в топ 10 на Billboard 200.

Извън музиката Суифт има поддържаща роля в серийния комедиен филм "Амстердам" през 2022 г., а от 2022 г. подписва договор за режисура на предстоящ игрален филм за Searchlight Pictures. През 2023 г. започва да се среща с американския футболист Травис Келсе.

Знаете ли че?

През 2023 г. повече от всякога се влияем от публичните личности, независимо дали става дума за традиционни суперзвезди или за такива, които са станали известни в интернет. И е трудно да си спомним за тази година, без да се сетим за фендъм културата и Тейлър Суифт, която доминираше в заглавията на вестниците със своето рекордно турне, филмов договор и милиардерска империя.

Терминът "Суифт", означаващ "ентусиазиран фен на певицата Тейлър Суифт" постепенно придобива все по-голяма популярност.

През септември 2023 г. думата се среща повече от 10 пъти по-често, отколкото година по-рано, през септември 2022 г., като забележимият ръст в употребата на думата вероятно е свързан с отразяването на изключително успешното турне на Суифт "Eras".

От етимологична гледна точка думата "Суифт" е образувана от името на певицата със суфикс "ie" (или "y"), който често се използва за образуване на умалителни имена или имена на домашни любимци, с намек за привързаност.

Някои думи, които често се свързват със Swiftie, са "фендъм" (фендъм на Swiftie), "die-hard" (die-hard Swiftie), "hardcore" (hardcore Swiftie) и "self-proclaimed" (self-proclaimed Swiftie).

В английския език има много други примери за названия на фенове на популярни музиканти, групи и т.н., като например: Beyhive (Бионсе), Directioners (One Direction), Deadheads (Grateful Dead) и Beatlemania, описващо ентусиазма на феновете на "Бийтълс".

*По материали от чуждия печат.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови