Визия за София: Всеки втори в столицата подкрепя такса център за коли

60% са съгласни да има синя зона през уикенда

Последна промяна на 29 август 2019 в 14:56 3826 1

Колите, които минават през центъра на София, да плащат входна такса, се подкрепя от почти всеки втори столичанин. Мярката, ако бъде приета от следващия СОС, няма да се отнася за живеещите в центъра, уточни Любо Георгиев, шеф на "Визия за София". 

Против въвеждането на входна такса за преминаване през централната градска част са 21 на сто, показват данни от представително социологическо проучване, проведено сред софиянци на възраст над 15 години от социологическа агенция Глобал Метрикс. 

Според данните против въвеждането на синя зона през почивните дни са 21% от столичани, това не е приоритет според 19%, а други 60% я подкрепят. 

Доста поляризирани са мненията и за въвеждане на такса задръстване. Против са 18%, с ниска приоритетност я определят 11%, но за 70% тази мярка е важна, като 27% й поставят най-високата оценка 10.

Мобилността в града, чистата околна среда, подобряването на здравеопазването и икономическо развитие, което щади средата и ресурсите, са сферите, които се открояват като най-приоритетни за гражданите в получената обратна връзка и изследване на нагласите, в рамките на Визия за София. Освен представително социологическо проучване, през изминалите месеци гражданите можеха да се включат в работата по Визия за София с мнението си в каква посока искат да се развива градът и чрез онлайн игра, постоянна точка за контакт на Ларгото и акции в различни зони на общината. Посоките за развитие бяха формулирани на основата на близо 3700 ресурса с данни, десетки анализи и изследвания и над 700 експертни срещи и събития с участието на над 10 000 представители на различни заинтересовани страни. Предложенията за целите за развитие на София и стъпките към тях ще бъдат представени за първи път на Форум “София: 2050” от 15 до 20 часа часа в понеделник в Зала 2 на НДК. 

Проучването показва много висока подкрепа за всички посоки за развитие, формулирани в хода на експертните мултидисциплинарни анализи и дискусии в рамките на инициативата Визия за София. Като най-приоритетни се оценяват мерките и целите, свързани със запазването на живата среда в града, естетиката и качеството на градската среда и чистотата по отношение на въздух, води, улици и шум. Публичният транспорт се приема като важна сфера за развитие наред с изграждането на безопасни улици, улеснени пешеходни пресичания, качествена пътна настилка, създаване на споделени улици и пространства за гражданите. 

Гражданите имат консенсус по отношение на мерките за подобряване здравния статус на населението в посока осигуряване на по-добри условия за работа на медицинските лица и стимули за професионалното им развитие, обновяване на сградния фонд на здравните заведения, привличане и задържане на млади специалисти в здравните заведения. Като нужни се определят растителността, която помага за пречистване на средата, здравословното хранене и изграждането на зони за спорт и отдих на всички територии на общината. Със същата висока подкрепа са и мерките за щадящо ресурсите и средата икономическо развитие, които отбелязват средна подкрепа с 8,49 от възможни 10 точки. Основни приоритети за развитие в тази област според гражданите са използването на възобновяеми източници за производство на енергия (вятърна енергия, слънчева енергия, т.н.), създаване на нови горски масиви в околоградските територии, внедряване на мерки за енергийна ефективност на всички съществуващи сгради, използване на дъждовните води и др. 

Като приоритетни се определят действията за запазване на живата среда в града, запазването на съществуващото улично озеленяване и създаване на ново, изграждане на нови градски паркове, контрол над бездомните домашни животни, възстановяване и опазване на естествените корита на реките и осъществяване на инициативи за опазване на биологичното разнообразие (напр. залесяване, поставяне на хранилки).

Естетиката и качеството на градската среда също е сред най-важните приоритетни области за софиянци. Необходимостта от подобряване на външния вид на града има средна оценка от 8,37, което го нарежда сред първите 4 споделени посоки за развитие. Най-важни според жителите на столицата в това поле са редовната поддръжка и обогатяване на елементите на градската среда (пейки, чешми, др.), създаване на комфортна и безопасна пешеходна мрежа, озеленяване на публичните пространства, провеждане на информационни кампании за отговорностите на собствениците към външния вид и поддръжката на сградите. Сред водещите приоритети на гражданите е и чистата среда във всички аспекти – води, въздух, улици, шум и др.

Като важен фактор за средата според гражданите, публичният градски транспорт има нужда от инвестиции в разширяване на мрежата, намаляване на интервалите между превозните средства, оптимизиране на маршрутите и спирките на обществения транспорт, изграждане на буферни паркинги и разширяване и популяризиране на системата "паркирай и се вози". С висока важност са оценени безопасните улици, улеснени пешеходни пресичания, качествена пътна настилка, създаване на споделени улици и пространства за гражданите.

Образованието е оценено със средна оценка по степен на важност 8,13, а като най-важни мерки за неговото развитие са посочени обновяването на материалната база на училищата, увеличаването на броя на местата по райони в детските ясли, градини, училища, отварянето и обживяването на повече градски пространства за младежи, връзката на бизнеса с образованието. Предлагането на културни събития е едно от най-високо оценените области, но подкрепа за прилагане на още мерки срещат подобряването на достъпа до информация за културни събития и популяризирането им, организиране на разнообразни културни прояви за различните публики, създаване на места за общуване, както и активно комуникация на столицата с гражданите и гостите на града.

Посоките за развитие на града, които не са оценени като високо приоритетни, са например внедряването на доставки с дронове и създаването на правила за използването на малки летателни апарати (дронове, хувърборди и подобни). 

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

2033

1

zuljin

29.08 2019 в 15:56

Всичко това е заради безконтролното строителство. Не може с инфраструктура за милион и половина жители, да построиш апартаменти за 4 милиона.
На всичкото отгоре масово се строи без да се подсигурява дори по едно паркомясто на апартамент. Ама нали "наш'те" хора трябва бързо да изперат окрадените държавни пари...